Het kwaliteitshandboek is een managementhandleiding. In het kwaliteitshandboek staan de afspraken over processen, de organisatiestructuur en de regels voor procesverbetering. Het kwaliteitshandboek beschrijft de structuur en werking van de organisatie.
Wat is een kwaliteitshandboek? Het kwaliteitshandboek is in essentie een papieren of digitale verzameling van alle beschreven processen, procedures, werkinstructies, formulieren en checklists van het kwaliteitsmanagementsysteem.
Keep it Simple – Het kwaliteitshandboek beschrijft hoe er voldaan wordt aan de eisen van de standaard. Schrijf dit concreet, maar kort en bondig op. Beperk je tot wie wat doet, wanneer en hoe vaak. Kaders zorgen voor flexibiliteit – Geef aan tot waar het kwaliteitssysteem gaat en waar de werkinstructies beginnen.
Een kwaliteitssysteem is een manier van werken waarbij je op zoek gaat naar hoe je betere en veilige zorg kunt bieden. De basis van zo'n systeem is een kwaliteitshandboek. Dit is een gebundelde set aan documenten die jou als zorgaanbieder helpt om jouw kwaliteit van dienstverlening te verbeteren.
Het kwaliteitsbeleid is te lezen als de missie van het bedrijf gezien vanuit de klant. Het dient te vermelden dat het bedrijf zich commiteert aan het voldoen aan eisen van de klant en de wettelijke regelgeving en dat het haar kwaliteitssysteem continu wil verbeteren.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Het kwaliteitsbeleid is gericht op de materiaalspecificaties. Aandachtsgebieden zijn onder andere materiaalstandaardisatie, een op de levenscyclus gericht inkoopbeleid, duurzaamheid, CO2 footprint en gerichte kwaliteitsverbeteringen door kwaliteitsovereenkomsten met leveranciers.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
Het kwaliteitshandboek is een hulpmiddel om kwaliteitsvol te werken. Het biedt de kans om je te profileren: Het bevat de weergave van belangrijke keuzen (kwaliteitsbeleid) en werkwijzen (kwaliteitsmanagementsysteem) in je opvanglocatie. Door dit op papier te zetten geef je medewerkers een houvast.
Kwalitatief goede zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Veilige zorg betekent dat zorgverleners ernaar streven vermijdbare schade bij cliënten te voorkomen. Dit rapport beschrijft hoe zorgverleners de kwaliteit en veiligheid van hun zorg ervaren.
Als Kwaliteitsmanager controleer je of het managementsysteem, de procedures en voorschriften worden nageleefd. Je draagt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteitsmanagementsystemen die onder andere bestaan uit ISO 9001, 14001 en 45001. Dit doe je in de vorm van leidinggeven en het adviseren van medewerkers.
Wat moet er in het kwaliteitsplan staan? 'De kwaliteitskaders verpleeghuiszorg zijn opgesteld om de kwaliteit van de ouderenzorg te verbeteren. In de kwaliteitsplannen geven de zorgaanbieders aan op welke wijze ze invulling geven aan kwaliteit en de zorg voor klanten verder verbeteren.
Een professional kan geregistreerd zijn in het Kwaliteitsregister Jeugd of het BIG-register (BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg). Cliënten-, beroeps- en brancheorganisaties, en gemeenten hebben het kwaliteitskader opgesteld.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Oftewel: de organisatie moet er vertrouwen in hebben dat de processen worden uitgevoerd zoals gepland en zal, voor zover noodzakelijk wordt geacht, gedocumenteerde informatie bijhouden om dit te ondersteunen. Dit bevat zowel informatie over de prestatie van processen als informatie over (het verloop van) de processen.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Document dat specificeert welke producten en bijbehorende middelen door wie en wanneer voor een specifiek project, product, proces of contract moeten worden toegepast.
Kwaliteitsborging (of Quality Assurance) is het onderhouden van de kwaliteitsbeheersing of de kwaliteitsbesturing inclusief de controle of de kwaliteitsbeheersing of -besturing aan bepaalde eisen voldoet, zoals die bijvoorbeeld in de NEN-EN-ISO 9000-normen zijn geformuleerd.
In het Kwaliteitskader worden daarbij vier richtinggevende thema's genoemd voor de zorgverbetering. Daarbij gaat het om: compassie, uniek zijn, autonomie en zorgdoelen. Bij alle vier zijn er verbindingen met intimiteit en seksualiteit. Compassie: gericht op nabijheid, vertrouwen, aandacht en begrip.
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);de Wet BIG;de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;de Wet toelating zorginstellingen.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
In de functie van een kwaliteitsmanager heb je nog altijd een controlerende rol, maar daarnaast ook een aansturende rol. Dat betekent dat je je meer focust op de uitvoering van een optimaal kwaliteitsbeleid, dan op het onderzoek en de voorbereiding ervan.
Kwaliteitszorg is een cyclisch complex van activiteiten gericht op het verbeteren of handhaven van de kwaliteit van zorg.
Wat zijn kwaliteitsindicatoren? Kwaliteitsindicatoren zijn gestandaardiseerde, wetenschappelijk onderbouwde maatstaven voor de kwaliteit van zorg die kunnen worden gebruikt om de klinische prestaties en uitkomsten te meten en op te volgen.