Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) Een plug-in hybride, ook wel PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) genoemd, werkt volgens hetzelfde principe. Met twee belangrijke verschillen. Zo is de accu van deze modellen groter, waardoor je tussen de 25 en tegenwoordig soms wel 100 kilometer volledig elektrisch kunt rijden.
Ken de actieradius van je plug-in hybride
Om je plug-in hybride efficiënt te rijden, moet je de elektrische actieradius van de auto kennen. Die zit meestal tussen de 30 en 70 km. Er zijn ook plug-in hybrides die bijna 100 km op een acculading kunnen afleggen, maar dat zijn auto's in de duurdere klasse.
Welke plug-in hybride heeft de grootste actieradius? In dit overzicht hebben de Volkswagen Golf GTE en de Toyota RAV4 de grootste actieradius, maar liefst 900 kilometer. Het uiteindelijke bereik is erg afhankelijk van je eigen rijstijl en laadgedrag.
Welke auto is voordeliger? Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Nadelen plug-in hybride
Een PHEV is in feite namelijk een compromis. Een plug-in hybride is zwaar. Een verbrandingsmotor plus een elektromotor is leuk, maar dit betekent wel dat de auto behoorlijk zwaar kan worden. Vooral omdat plug-in hybrides een grotere accu hebben dan een reguliere hybride.
Kun je in een Plug-in hybride auto rijden als de batterij niet is opgeladen? Ja, je kunt in je Plug-in hybride Renault rijden als de batterij niet is opgeladen.
Aangezien uw plug-in hybride over een kleinere batterijcapaciteit beschikt en minder vermogen aankan dan een elektrische wagen, kunt u uw hybride auto niet opladen aan een snellaadpaal, die vermogens leveren van 50kW tot meer dan 200kW.
Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden. Daarna schakelt hij over op brandstof en rijd jij comfortabel verder.
Een plug-in hybride beschikt over een verbrandingsmotor én een elektromotor. Dat betekent doorgaans dat je niets te kort komt qua vermogen en koppel. Vanwege het BPM-voordeel is een PHEV vaak ook goedkoper dan een benzineauto met een vergelijkbaar vermogen.
1. Prius Plug-in Hybrid. De Prius Plug-in Hybrid is uitgerust met innovatieve, vooruitstrevende functies en het laagste verbruik in zijn klasse. Met een laadkabel is de accu in 2 uur volledig opgeladen en rijd je tot 50 km volledig elektrisch.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Is 20 kWh /100 km voor een elektrische auto een heel normaal verbruik, bij een PHEV is dat al snel 35 kWh / 100 km. Gaan we uit van 0,35 euro per kilowatt, dan kost 50 kilometer elektrisch rijden dus 6,13 euro of 12,2 cent per kilometer.
De oplaadtijd van een elektrische auto is heel erg afhankelijk van verschillende factoren, denk hierbij aan het vermogen van de batterij en het vermogen en instellingen van de laadpunt. Gemiddeld hebben Plug-in hybride auto's 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden.
Het wordt afgeraden om uw plug-in hybride op te laden via een normaal stopcontact. U kunt dit beter doen via een thuislaadpunt die aangesloten is op een aparte groep in uw meterkast. Dit is een stuk sneller en vooral veiliger. Een thuislaadpunt kunt u alleen plaatsen op eigen grond, zoals in de garage of op uw oprit.
Wie graag zuiniger wil rijden maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving met als resultaat een lager verbruik. Tot 2024 betaal je bovendien minder motorrijtuigenbelasting.
Binnen de hybride auto's kun je kiezen tussen een hybride auto met óf zonder stekker. Het verschil tussen deze auto's is vrij simpel. Hybride auto's zonder stekker (HEV) laden zichzelf al rijdend op. Hybride auto's met stekker (PHEV) kunnen worden opgeladen bij een laadpaal.
Gemiddeld hebben Plug-in hybride auto's 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto's moeten iets langer aan de kabel, namelijk 4 tot 8 uur laden voor een volle batterij. Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, is de accu al voor 80% opgeladen.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden.
Een hybride of PHEV mag je gerust beschouwen naar een opstapje naar volledig elektrisch en óók met het oog op de toekomst een zéér te verantwoorde koop. Een bijkomend voordeel van de semi-elektrische plug-in (PHEV) met 1-50 g/km CO2 uitstoot is dat daar een gereduceerd MRB tarief geldt t/m 2025.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
We hadden het er al enkele keren over, maar nu is het officieel: na 2035 zullen we geen nieuwe auto of bestelwagen meer kunnen kopen die rijdt op benzine of diesel. Zelfs al beschikt die over elektrische ondersteuning! Hybrides, al dan niet plug-in, worden dus ook verboden.