Belangrijke gegevens over het gebouw, de organisatie en aanwezige installaties. Denk hierbij aan de aanwezigheid van personen, vluchtroutes en de manier waarop BHV georganiseerd is. Hoe een ontruiming plaats dient te vinden.
Een belangrijk onderdeel van veiligheid is een ontruimingsplan. In een ontruimingsplan staat beschreven hoe werknemers en aanwezige personen op een gestructureerde manier het bedrijfsgebouw kunnen verlaten in geval van een ontruiming.
In de meeste ontruimingsplannen zijn de volgende punten vastgelegd: • De wijze waarop het personeel moet worden geïnformeerd en geïnstrueerd. Wie opdracht geeft tot ontruimen. De wijze waarop de BHV'ers (van elke afdeling of etage) worden gewaarschuwd. De wijze waarop werknemers hun werkplek veilig achterlaten.
De volgorde van ontruimen is: 1. de verdieping waarop brand is; 2. de verdieping boven de brand; 3. de verdieping onder de brand. Stap 3 Alles ontruimen vindt plaats in opdracht van de brandweer, de coördinator of de leiding.
Laat uw ontruimingsplattegrond maken
Een ontruimingsplattegrond kan een kader zijn voor uw BHV-organisatie. Wij stellen de ontruimingsplattegronden op conform NEN 1414.
In het calamiteitenplan ligt vast hoe een organisatie zich voorbereidt en reageert op incidenten en calamiteiten.Het plan beschrijft de verantwoordelijkheden, afspraken en procedures. Het onderhouden van een calamiteitenplan is een voortdurend proces.
Het is een situatie die een gevaar oplevert voor een bedrijf, de werknemers, het milieu en de omgeving. Dit kan bijvoorbeeld een uitslaande brand zijn, een zwaar bedrijfsongeval of een lekkage van gevaarlijke stoffen. Een calamiteit kan zomaar optreden, ook als de nodige voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
Met een goed ontruimingsplan voorkom je (extra) letsel. Je zorgt er hiermee voor dat aanwezigen het pand zo snel en veilig mogelijk kunnen verlaten. Daar draait het om bij het ontruimen van een pand.
Dat is een vraag die vaak wordt gesteld. Het antwoord is eenvoudig: de geldigheid van het BHV-certificaat is 1 jaar. In de ARBOwet is bepaald dat men de BHV periodiek moet herhalen. Wie een BHV certificaat heeft gehaald, mag zichzelf een jaar lang gecertificeerd BHV-er noemen.
Alleen door het ontruimingsplan regelmatig te oefenen, zorgt u ervoor dat iedereen tijdens de ontruiming een taak heeft en weet wat hem te doen staat. Zo worden de betreffende medewerkers regelmatig getoetst op de uitvoering van hun taken en kunnen de BHV-ers het geleerde in praktijk brengen.
Dus ons antwoord op de vraag "Is een ontruimingsoefening verplicht?" is absoluut: ja!
Zo moet een BHV'er ook weten hoe hij of zij mensen uit een brandend gebouw moet ontruimen. Dit wordt dus allemaal duidelijk tijdens een brandoefening. U bent dus verplicht om minimaal eens per jaar een brandoefening te organiseren.
De regel is als volgt: bij een gebruiksoppervlakte van 500m2 of groter en meer dan 1 verdieping is een brandmeldinstallatie volgens het eerder genoemde artikel verplicht. Dit betekent automatisch dat in die gevallen ook een ontruimingsplan verplicht is.
Volgens de Arbowet moeten er in een organisatie BHV'ers aanwezig zijn. Hoeveel hangt af van het aantal werknemers en van de risico's in uw bedrijf. BHV'ers moet ieder jaar bijscholing krijgen. Is de bedrijfshulpverlening in uw bedrijf niet in orde, dan kan de Inspectie maatregelen nemen.
Het NIBHV hanteert als richtlijn om 1x per jaar een ontruimingsoefening te houden. 112BHV kan jouw BHV'ers begeleiden en ontruimingsoefeningen organiseren. Lees meer over de ontruimingsoefening van 112BHV.
Samengevat: Ontruim eerst, indien mogelijk, de ruimte waar calamiteit (bijv.brand) is begonnen en. Sluit deze ruimte (figuur 1, nr.
Wanneer je kunt leren van een incident, omdat in de zorgverlening iets niet goed is gegaan, meld je het incident in het Veilig Incidenten Melden (VIM) of het Melding Incidenten Cliënten (MIC)-systeem.
Om goed voorbereid te zijn op een calamiteit, is elke organisatie verplicht een calamiteitenplan te hebben.
Een MIM melding is een melding incident medewerkers. Het betreft melding van incidenten die zich hebben voorgedaan in of op het terrein van de instelling en die tot een schadelijk gevolg voor medewerkers of mensen die in de instelling werkzaam zijn, hebben geleid of hadden kunnen leiden.
MIP staat voor Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. Het doel van deze interne meldingenregistratie is om de patiëntenzorg en de manier waarop er wordt omgegaan met patiënten bij (bijna) incidenten binnen de zorginstelling te verbeteren.
Op dit moment werken de meeste ambulance- organisaties met een MIP (Melding Incidenten Patiëntenzorg) of FONA (Fouten, Ongevallen en Near-Accidents) systeem.