In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken. Hieronder worden de verschillende onderdelen van een plan van aanpak besproken. Ook vind je onder aan de pagina tips bij het schrijven van een plan van aanpak.
In het Plan van Aanpak maken werkgever en werknemer afspraken over het doel van de re-integratie. Naast de visie van werkgever en werknemer wordt vastgelegd met welke activiteiten het re-integratiedoel bereikt kan worden.
Een goed plan schetst duidelijke strategieën en actiestappen om de doelstellingen en doelen te bereiken . Simpeler is beter. Strategieën moeten worden afgestemd op de algehele visie en het doel, en actiestappen moeten specifiek, tijdgebonden en toegewezen zijn aan verantwoordelijke personen of teams.
Met een plan van aanpak weet je niet alleen wat je gaat onderzoeken, maar ook hoe en wanneer. Zo breng je een duidelijk structuur aan in je onderzoek. Dat is erg prettig voor jou en je begeleiders. Je kunt hiermee je voortgang goed bewaken en je begeleiders kunnen jou tijdig bijsturen als dat nodig is.
In het plan mag alleen informatie staan die gerelateerd is aan de re-integratie. Er mag nooit medische informatie in het plan van aanpak staan. Zelfs niet als de medewerker hiervoor akkoord geeft.
Een casemanager mag algemene vragen stellen over de werkzaamheden die een medewerker nog kan uitvoeren en wanneer de medewerker verwacht terug te keren. Echter, vragen over de specifieke medische situatie of diagnose zijn voorbehouden aan de bedrijfsarts.
Mag hij stoppen met spoor 2? Nee, spoor 2 loopt door totdat werknemer volledig hersteld is gemeld door de werkgever of de 104 weken van verplichte loondoorbetaling zijn verstreken en er geen loonsanctie is opgelegd door het UWV.
Het Plan van Aanpak
De werkgever (en/of de casemanager) vult dit formulier samen in met de werknemer. In het verslag wordt kort samengevat wat de gemaakte afspraken zijn en hoe de doelen mogelijk kunnen worden bereikt. Het Plan van Aanpak moet worden ondertekend door de werknemer en werkgever.
Een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) vormt de basis van het arbobeleid van elk bedrijf. De RI&E helpt om risico's in kaart te brengen en die risico's aan te pakken met de juiste maatregelen. Voor een veilige en gezonde werkplek. Het is voor elk bedrijf verplicht om een RI&E te hebben.
Een stappenplan is een document waarin u de planning voor de bedrijfsopvolging gedetailleerd vastlegt. Hierin worden de fasen van het opvolgingsproces in de tijd weergegeven en wordt aangegeven welke actie op welk moment dient te worden uitgevoerd en door wie.
Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting.
Als blijkt dat de gemaakte afspraken en het geformuleerde einddoel niet meer realistisch zijn, is bijstelling van het Plan van aanpak nodig. Deze fundamentele veranderingen rond het gewijzigde einddoel legt u vast in een nieuw document: 'Bijstelling Plan van aanpak'.
Wat mag niet in het verzuimdossier? In het verzuimdossier mag de ziekte of aandoening zelf of de oorzaak daarvan niet benoemd worden. Dus termen als 'rugklachten' en 'klachten aan houdings- en bewegingsapparaat' mogen niet.
Een Casemanager in Nederland verdient gemiddeld € 3.630 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.090 (laag) tot € 4.175 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Betrek cliënten bij casemanagement door prioriteit te geven aan communicatie en samenwerking . Begin met actief luisteren om hun behoeften, zorgen en doelen te begrijpen. Houd ze regelmatig op de hoogte van de voortgang van de case en vraag om hun input en feedback op belangrijke beslissingsmomenten.
In een plan van aanpak vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken. Hieronder worden de verschillende onderdelen van een plan van aanpak besproken. Ook vind je onder aan de pagina tips bij het schrijven van een plan van aanpak.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
In een re-integratieplan, oftewel plan van aanpak, staan de stappen die jij samen met je zieke werknemer neemt om diegene terug te laten keren op de werkvloer. Zo'n plan van aanpak is een verplicht onderdeel van het re-integratietraject.
Plan van aanpak te laat opgesteld
Ook als het plan van aanpak te laat is opgesteld, dat wil zeggen binnen twee weken nadat de probleemanalyse is opgesteld door de bedrijfsarts, dan kan het UWV een sanctie opleggen van maximaal een jaar extra loon doorbetaling.
Taken casemanager
Opstellen van het plan van aanpak met medewerker en werkgever. Aanspreekpunt voor alle betrokkenen. Zorgen dat alle wettelijke verplichtingen worden nagekomen. Opbouwen van het verzuimdossier.