Arbobeleid is alles wat uw werkgever doet om u veilig en gezond te laten werken. Uw werkgever is volgens de Arbowet verplicht om hiervoor te zorgen. Uw werkgever stelt het arbobeleid op in samenwerking met de vertegenwoordiging van werknemers (ondernemingsraad, personeelsvereniging, vakbonden).
Arbobeleid is het beleid dat een werkgever binnen zijn bedrijf voert op het gebied van arbeidsomstandigheden. Een goed arbobeleid leidt tot duurzame inzetbaarheid en verhoogde productiviteit. Het arbobeleid beperkt de gezondheidsrisico's, vermindert het ziekteverzuim en bevordert de re-integratie.
De Beleidsregels arbeidsomstandighedenwetgeving (of kortweg Arbobeleidsregels) maken deel uit van de Nederlandse Arbeidsomstandighedenwetgeving. De Arbobeleidsregels bevatten geen bindende voorschriften, maar geven wel suggesties hoe de werkgever de minimale bescherming die de wet verlangt, kan bereiken.
De belangrijkste input voor het arbojaarverslag staat in het plan van aanpak dat bij de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) hoort. Dat bevat de maatregelen die de werkgever moet nemen om de geïnventariseerde risico's in de organisatie weg te nemen of te beperken.
Arbobeleid verplicht volgens arbowet- en regelgeving
Dit beleid omvat alle regels en maatregelen die voor een gezonde en veilige werkplek moeten zorgen. Een goed arbobeleid draagt dan ook bij aan het beperken van gezondheidsrisico's, het verminderen van ziekteverzuim en het bevorderen van re-integratie na ziekte.
Werkgevers zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat dit precies betekent, staat in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Om deze wetten nauwkeurig na te leven moet iedere werkgever een arbobeleid voeren.
In de Arbeidsomstandighedenwet - of kortweg: de Arbowet - staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen.
Let op: het uitvoeren van een RI&E met plan van aanpak is wettelijk verplicht voor alle werkgevers. Een uitzondering daarop is de zelfstandige zonder personeel (zzp'er).
Alle werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Werkgevers en werknemers zijn samen verantwoordelijk voor het gezond en veilig werken en voor de invulling van deze wet in de eigen organisatie of branche.
Dat betekent dat er geen regels in staan over concrete risico's, maar algemene bepalingen over het arbobeleid in bedrijven. Deze zijn verder uitgewerkt in het Arbobesluit en de Arboregeling. De wetgeving omtrent arbeidsomstandigheden is ingedeeld in drie niveaus: de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling.
In de Arbowet (voluit Arbeidsomstandighedenwet) is vastgelegd dat iedere werknemer recht heeft op een veilige en gezonde werkplek. Werkgevers hebben de plicht voor goede arbeidsomstandigheden (arbo) te zorgen, in samenspraak met werknemers.
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of werkgevers en werknemers zich houden aan de verschillende wetten, besluiten en regelingen op het terrein van arbeid.
Heldere voorlichting, duidelijke werkinstructies, het juiste gebruik van middelen en regelmatig onderhoud en keuring - vaak verplicht - verhogen de veiligheid. Daar zijn werkgevers en werknemers samen verantwoordelijk voor.
De Arbowet heeft to doel om de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de werknemers te bevorderen.
De bedrijfsarts moet zich houden aan wettelijke privacyregels en mag geen medische informatie of andere privé-informatie van de werknemer aan jou verstrekken. De bedrijfsarts mag je wél informeren over de functionele beperkingen en mogelijkheden van de medewerker en de gevolgen daarvan voor zijn werk.
Het uitgangspunt van de Arbowet is dat ieder bedrijf verantwoordelijk is voor de naleving van de regels voor de eigen medewerkers. Dit geldt ook voor uitzendkrachten en stagiairs die in het bedrijf werkzaam zijn. Zij doen namelijk nagenoeg hetzelfde werk als de eigen werknemers.
De wettelijke verplichtingen van de werknemer
Ze moeten zich inzetten voor hun eigen veiligheid en die van hun collega's. Werknemers zijn ervoor verantwoordelijk dat ze de juiste voorlichting en instructie van de werkgever ontvangen. Ze moeten veilig werken en zich houden aan veiligheidsvoorschriften.
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland een basiscontract met een arbodienst verplicht is. Voldoet jouw contract niet aan de voorwaarden van het basiscontract, sluit deze dan zo snel mogelijk af.
Een Arboarts is dus wel degelijk een arts, maar hij heeft de specialisatieopleiding van bedrijfsarts niet gedaan en/of niet afgerond. Het verschil wil niet zeggen dat een advies van de Arboarts niets waard is. Zeker niet als dat onder goede supervisie tot stand is gekomen.
In het ziekteverzuimbeleid wordt vastgelegd hoe de werkgever omgaat met ziekte (arbeidsongeschiktheid), ziekteverzuim en re-integratie. Het geeft aan welke procedures zieken en functionarissen moeten volgen.
De Arbowet geldt voor alle werkgevers en werknemers in Nederland. De arbowet geldt dus ook ook voor deeltijd- en flexwerkers, oproepkrachten en personen met een nulurencontract en voor werknemers van verenigingen en stichtingen.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.