Wervingsplan. Het recruitment plan is de basis om de beste mensen naar je organisatie te trekken. In dit wervingsplan staat hoe gekwalificeerde kandidaten geïdentificeerd, gerekruteerd en aangenomen worden. Het recruitment plan vormt dé leidraad voor het hele wervings- en selectieproces.
In een wervingsplan staat duidelijk beschreven hoe een bedrijf de arbeidsmarkt gaat benaderen. Denk aan het inzetten van media en andere communicatiemiddelen met als doel om de vacatures te vullen met de beste kandidaten.
Een wervingsstrategie is een strategisch beleid rondom het invullen van je vacatures, voor nu en in de toekomst. Hoe lastiger de markt, hoe meer aandacht je strategie nodig heeft. Een goede wervingsstrategie (en daarmee ook een goede wervingscampagne) sluit aan op de (groei)doelstellingen van de organisatie.
Voor het wervingsproces gebruikt men ook wel de Engelse term 'recruitment'. Werving en selectie omvat het hele proces van het aantrekken, selecteren en aanstellen van werknemers voor de organisatie. Het wervingsproces start zodra een vacature ontstaat.
Binnen werving en selectie is "werving" het proces waarin we actief kandidaten zoeken en aantrekken voor openstaande functies. Dit omvat taken zoals vacatureplaatsing, het doorzoeken van CV-databases, het adverteren van banen en het proactief benaderen van potentiële kandidaten.
Werving en selectie is in de basis het proces van identificeren, selecteren en aantrekken van de meest geschikte kandidaten voor uw bedrijf en vacature. In de praktijk betekent werving en selectie dat een bureau iemand werft die direct bij uw bedrijf in dienst komt.
Het doel van werving en selectie is om aan de hand van een functie- en bijbehorend competentieprofiel een zo geschikt mogelijke kandidaat te vinden voor een vacature.
Wervingskosten, ook wel bekend als wervingsuitgaven, verwijzen naar de financiële investeringen die een organisatie doet om nieuwe medewerkers aan te trekken en in dienst te nemen. Deze kosten omvatten verschillende aspecten van het wervingsproces en kunnen zowel directe als indirecte uitgaven omvatten.
De wervingsboodschap
U moet met uw wervingsboodschap de interesse wekken van uw doelgroep. De wervingsboodschap moeten drie elementen bevatten die met elkaar een eenheid vormen: de inhoud van de boodschap, de toon van de boodschap en degene die de boodschap overbrengt.
Bij een werving- en selectieprocedure moet je rekening houden met de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB). Selecteren mag, maar binnen duidelijke grenzen. Tijdens de selectie is het belangrijk dat kandidaten worden beoordeeld op basis van de vooraf opgestelde functie-eisen.
Wervingskanalen worden enerzijds gebruikt door werkgevers omvacatureteksten op te plaatsen en meer zichtbaarheid te creëren. Anderzijds maken werknemers of kandidaten gebruik van wervingskanalen om nieuwe vacatures te ontdekken in de hoop een nieuwe job te vinden.
Voorbeelden van wervingsacties
Geef kandidaten een creatieve opdracht, bijvoorbeeld een filmpje van zichzelf. Laat sollicitanten een huisdier meenemen naar kantoor voor echtheid en humor. Organiseer een (online) bijeenkomst om elkaar in een informele sfeer te leren kennen.
Wat is het verschil tussen werving & selectie en recruitment? Werving & selectie is hetzelfde als recruitment.Er zit dus geen verschil tussen deze twee termen en ze worden dan ook vaak door elkaar gebruikt.
Slaagde je voor de volledige selectieprocedure voor een specifieke vacature, maar was je niet de best gerangschikte kandidaat? Dan kom je in een wervingsreserve. Zo kunnen we je later contacteren als er een gelijkaardige functie vrijkomt en hoef je geen selectieprocedure meer te doorlopen.
Bij inschakeling van headhunters is het niet ongebruikelijk dat pas na 4-6 maanden de juiste kandidaat zich heeft aangediend. Bij reguliere functies waarvoor standaard wervingstechnieken worden gebruikt is het niet ongewoon als de functie formeel pas na 2 tot 5 maanden is vervuld.
Er zijn vele wervingsmethoden, intern werven is er één van. Het is eigenlijk niet meer dan het vervullen van een openstaande functie door iemand uit uw eigen organisatie.
De betekenis van werven luidt; het trachten om iemand lid te maken van een organisatie. In het kader van recruitment vertalen wij dat dus naar iemand die gezocht wordt om een openstaande vacature te vervullen. Om iemand te kunnen werven, heeft u een functieprofiel, vacaturetekst en uiteraard een wervingsmethode nodig.
Het uitbesteden van je werving en selectie geeft je bedrijf de waardevolle ruimte om te groeien. Met onze specialistische kennis zorgen we ervoor dat jij altijd de meest geschikte kandidaten voor je team krijgt. Jij bespaart kostbare tijd en kan je volledig richten op de werkzaamheden van je bedrijf.
Externe werving verwijst naar het aannemen van nieuwe werknemers van buiten de organisatie. Er zijn veel methoden die organisaties kunnen gebruiken voor het werven van extern talent, zoals personeelsadvertenties, wervingsbureaus, banenbeurzen of online vacatureportalen.
Zij, ook wel recruitmentbureau genoemd, houdt zich bezig met het aantrekken, selecteren en aanstellen van geschikte kandidaten voor uiteenlopende opdrachtgevers. Hierbij wordt er rekening gehouden met de door de opdrachtgevers opgestelde functie-eisen, maar ook de wensen van de kandidaten.
Recruitment van hoger opgeleid personeel kan al gauw oplopen tot een € 6000 per vacature. De gemiddelde kosten die een bedrijf maakt om een nieuwe medewerker te werven, bedragen € 4494 (Recruitment Kengetallen onderzoek 2019).