Je probeert actief in contact te komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Zo kun je bijvoorbeeld iemand opbellen of mailen met de vraag of er interesse is in wat jij als ondernemer te bieden hebt. Een acquisitieplan maken helpt je om sterk van start te gaan en de juiste klanten te vinden.
Conclusie. We kunnen dus concluderen dat klanten werven een vak apart is, maar van uiterst belang als je je bedrijf wilt laten groeien. Uit onderzoek blijkt dat warme acquisitie effectiever is dan koude, dus maak vooral gebruik van bestaande klantgegevens en zorg dat je ze een gericht aanbod doet.
De term 'acquisitie' is afkomstig uit het Latijn. Letterlijk betekent het 'verwerven'. Doorgaans heeft acquisitie betrekking op het verleiden van een nieuwe klant om een product of dienst af te nemen. De term wordt echter ook gebruikt in de context van een bedrijfsovername of juist een bedrijf verkopen.
Iemand die voor zijn of haar beroep klanten probeert te krijgen voor een bedrijf.
Bij warme acquisitie bied je je diensten of producten aan bij mensen die je al kent, bij koude acquisitie benader je mensen die je nog niet kent. Zie het als een potentiële klant die nog niet eerder warm gemaakt is voor jouw product of dienst.
Dat betekent: 'We stellen het niet op prijs als bedrijven reageren om hun diensten aan te bieden. ' De zin 'Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld' staat vaak in personeelsadvertenties en onder vacatureteksten.
Is koude acquisitie verboden? Koude acquisitie is niet verboden. Maar er zijn wel regels en wetten over hoe je potentiele klanten wel of niet mag benaderen. Sinds 1 juli mag je niet zomaar koud bellen naar eenmanszaken, VOF's of maatschappen.
Koud bellen is de telefoon pakken naar bedrijven of contactpersonen die je nog nooit gesproken of gezien hebt. Dus ook niet via Linkedin of andere social media kanalen.
Sluit je aan bij een branchevereniging, ga naar borrels en stel mensen aan elkaar voor. Netwerken is een van de meest populaire manieren om nieuwe klanten te werven. Zet de deur van je winkel open, geef gratis workshops of organiseer een 'open huis'-dag waarbij mensen eens binnen kunnen kijken.
Colportage: je product of dienst aan de deur proberen te verkopen. Brieven of e-mails sturen aan onbekenden. Nieuwe mensen aanspreken op netwerkbijeenkomsten. Benaderen van vreemden op social media (LinkedIn, maar ook Facebook en Instagram).
Indirecte acquisitie. De indirecte acquisitie betekenis is waarbij er geen sprake is van direct sales en ook niet van direct marketing en ook niet van netwerken met persoonlijke acquisitie. Deze drie marketinginstrumenten zijn van de directe acquisitie categorie.
Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen.
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Waar er bij koude acquisitie geen sprake is van een band tussen verkoper en potentiële klant, is dit bij warme acquisitie wel het geval. Wanneer jij warme acquisitie inzet, richt jij je met jouw bedrijf namelijk tot bestaande relaties. De meeste bedrijven kiezen voor deze vorm van acquisitie.
Je kunt daarbij denken aan het nakomen van afspraken, deskundig advies, het halen van deadlines, leveren waarom gevraagd wordt en snel oplossen van problemen.
Acquisitie is namelijk het werven van klanten. Als je gaat acquireren leg je contact met potentiële klanten of opdrachtgevers. Zonder klanten of opdrachten kan een bedrijf niet voortbestaan. Daarom is acquisitie voor zowel grote bedrijven als kleine zelfstandigen erg belangrijk.