Strategische planning is het proces dat een bedrijf doorloopt om de koers te bepalen en wordt meestal uitgevoerd door de leidinggevenden van het bedrijf. Hierbij worden prioriteiten gesteld en wordt besloten hoe resources worden toegewezen om de algemene visie te ondersteunen.
Doorgaans moet je strategische plan het volgende omvatten: Visieverklaring van je bedrijf. Missieverklaring van je bedrijf. Je organisatiedoelen, inclusief je langetermijndoelen en kortetermijn-, jaarlijkse doelen.
Strategische planning helpt u de langetermijndoelen van uw bedrijf duidelijk te definiëren en brengt in kaart hoe uw kortetermijndoelen en werk u zullen helpen deze te bereiken . Dit geeft u op zijn beurt een duidelijk beeld van waar uw organisatie naartoe gaat en stelt u in staat ervoor te zorgen dat uw teams werken aan projecten die de meeste impact hebben.
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.
1. Verduidelijk uw visie, missie en waarden . De eerste stap van het strategische planningsproces is het begrijpen van de kernelementen van uw organisatie: visie, missie en waarden. Door deze te verduidelijken, stemt u uw strategische plan af op de definitie van succes van uw bedrijf.
Duidelijkheid: Gebruik bij het opstellen van uw strategieverklaring actiewoorden en -zinnen om uw punten effectief te illustreren . Uw verklaringen moeten beknopt en actiegericht zijn ("websitedonaties stimuleren", "evenementgedreven fondsenwerving vergroten", "jaarlijkse klantbereikprogramma's en -evenementen ontwikkelen").
Verklaring van waarden, missie en visieAnalyse van de externe omgevingAnalyse van de interne omgevingAnalyse van de huidige situatieDoelen en doelstellingen vaststellenStrategiedefinitieFeedback en sturingDe regel is duidelijk: planning is noodzakelijk!
Om aan de slag te gaan, moet je strategisch plan het volgende omvatten: Beknopte beschrijving van je bedrijf: Een kort overzicht van de geschiedenis en hoogtepunten van je belangrijkste producten en/of diensten. Missieverklaring: Beschrijft de reden achter het bestaan van je bedrijf.
Dit zijn de 7 basiselementen van een strategisch plan: visie, missie, SWOT-analyse, kernwaarden, doelen, objectieven en actieplannen .
Wat zijn strategische onderwerpen? Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie. Er is dus niet direct een kans of bedreiging, maar het kan verstandig zijn om alvast na te denken over mogelijke scenario's.
Het verwijst naar een aantal praktijken die een bedrijf in staat stellen om zijn inputs beter te benutten door bijvoorbeeld defecten in producten te verminderen of sneller betere producten te ontwikkelen . Strategische positionering daarentegen betekent het uitvoeren van andere activiteiten dan rivalen of het uitvoeren van soortgelijke activiteiten op verschillende manieren.
Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud: Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken? Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
Je beschrijft wat je bedrijfsidee is en hoe je van dit idee een succes gaat maken. Daar hoort ook een financieel plan bij, want je wilt weten hoeveel de start van je bedrijf gaat kosten en of je er geld mee gaat verdienen. Een ondernemingsplan wordt ook wel businessplan of bedrijfsplan genoemd.
Een standaard bedrijfsplan bevat geen werknemerssamenvatting . Alle andere opties worden altijd opgenomen in een bedrijfsplan om de haalbaarheid van de onderneming te beoordelen.
Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid.
Daar waar een missie meer het bestaansrecht van een bedrijf beschrijft, richt een visie zich eerder op wat de doelen zijn en waar men precies voor gaat. De strategie bepaalt dan weer welke weg er wordt gekozen om een visie tot leven te kunnen wekken.
Strategische doelstellingen zijn hoogwaardige en meetbare doelen die schetsen wat een organisatie wil bereiken, met een duidelijk gedefinieerde deadline . Ze helpen organisaties strategische roadmaps, initiatieven en projecten te creëren die aansluiten bij de strategie en visie van het bedrijf.
Een strategieverklaring communiceert de strategie van uw bedrijf aan iedereen binnen uw startup. De verklaring bestaat uit drie componenten: doelstelling, scope en concurrentievoordeel . Alle drie componenten moeten zo duidelijk mogelijk worden uitgedrukt.
Op het meest basale niveau is een strategie een hypothese. Om een goede strategie te zijn, moet deze het probleem dat wordt opgelost nauwkeurig diagnosticeren; een richtinggevend beleid opstellen dat dat probleem aanpakt; en een reeks coherente acties voorstellen die dat beleid zullen uitvoeren .