Een jaarrekening is een jaarlijks overzicht van de financiële situatie van een bedrijf. Het omvat een jaarverslag van het bestuur, een balans, een resultatenrekening of winst- en verliesrekening van het afgelopen jaar, een toelichting op beide, het kasstroomoverzicht en in bepaalde gevallen een accountantsverklaring.
Het volgende moet altijd verplicht staan in je jaarrekening: Een balans: actieve en passieve posten van je onderneming. Een winst- en verliesrekening: de omzet en bedrijfskosten. Toelichting: uitleg over de belangrijkste cijfers en ontwikkelingen in je onderneming.
De jaarrekening is het financiële en tevens verplichte onderdeel van het jaarverslag. Het bestaat uit 3 onderdelen: de balans, de winst- en verliesrekening en de toelichting daarop. De balans is een momentopname en geeft een overzicht van de financiële situatie van je organisatie.
Een jaarrekening bestaat uit een balans, winst- en verliesrekening én een toelichting op beide. Zo'n jaarrekening bevat dus alle drie de overzichten en is het meest compleet.
In een resultatenrekening volgens het categoraal model staan de opbrengsten en kosten onderverdeeld in categorieën. Zo kun je inkoopkosten, opslagkosten, materiaalkosten en salariskosten onderbrengen in de categorie 'kostprijs van de omzet'. Vervolgens trek je alle kosten per categorie af van de opbrengsten.
De balans geeft een overzicht van de staat van je zakelijke financiën op een specifiek moment, ook gekend als de balansdatum. Het wordt normaal gebruikt naast de twee andere delen van de jaarrekening: de winst-en-verliesrekening (ook gekend als de resultatenrekening) en het jaarverslag.
Een jaarverslag bestaat uit meerdere onderdelen, zoals een financieel verslag, een sociaal en maatschappelijk verslag, een toekomstverwachting en een verslag met betrekking tot de werknemers. De jaarrekening is het financiële eindverslag.
Waarom is een jaarrekening belangrijk? Jaarrekeningen belangrijk omdat ze een overzicht geven van de financiële gezondheid en prestaties van een bedrijf. Deze informatie is nuttig voor aandeelhouders, schuldeisers en andere belanghebbenden die willen begrijpen hoe goed een bedrijf het doet.
Een balans bestaat altijd uit een linker- en een rechterzijde.Links staan je activa (je bezittingen), rechts de passiva (je schulden). De bedragen aan beide kanten van de balans moeten bij elkaar opgeteld gelijk zijn.
Activa zijn alle bezittingen van jouw onderneming, denk hierbij bijvoorbeeld aan machines of gebouwen.Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van jouw onderneming.
Het opstellen van een jaarrekening kan best moeilijk zijn. Het vereist specifieke kennis en behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Dat hangt af van hoe complex jouw boekhouding is, hoe bekend je bent met de cijfers en hoe veel tijd je aan de jaarcijfers wilt besteden.
Ook wettelijk verplicht (althans voor de B.V.en de N.V.) is het opstellen van een jaarrekening. Deze jaarrekening moet ook worden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel (Handelsregister).
Het hebben van een balans is niet voor niets verplicht: naast dat de Belastingdienst dan een overzicht heeft van jouw uitgaven en inkomsten, heb je zelf ook een goed overzicht.
De algemene vergadering van de aandeelhouders stelt de jaarrekening vast. Hierbij is het belangrijk om te weten dat het alleen vaststellen van de jaarrekening niet ervoor zorgt dat decharge is verleend door de commissarissen en/of bestuurders.
De resultatenrekening is een onderdeel van de jaarrekening. De jaarrekening is een algemeen overzicht van de financiële situatie van een bedrijf. Verder bestaat de jaarrekening uit de balans en een toelichting van het bestuur op zowel de resultatenrekening als de balans.
Wat is een jaarrekening? De jaarrekening is het financiële eindverslag van je onderneming, waarin de financiële balans wordt opgemaakt. De jaarrekening moet aansluiten bij je bedrijfsadministratie (bonnen en facturen) en overeenkomen met de berekeningen van de Belastingdienst.
Debet – credit
De omzet wordt altijd op de creditzijde (de rechterzijde) geboekt en de kosten worden op de debetzijde (de linkerzijde) geboekt. Als de omzet hoger is dan de kosten (en er sprake is van winst), dan staat deze winst op de debetzijde op de winst-en-verliesrekening.
Vlottende activa zijn bezittingen die snel rouleren en dus minder dan een jaar in een bedrijf aanwezig zijn. Dit zijn bijvoorbeeld debiteuren en voorraad. Ook behoren liquide middelen als een zakelijke bankrekening en kasgeld tot vlottende activa.
Een winst- en verliesrekening bestaat uit alle baten en lasten van een onderneming. Dit zijn de binnengekomen omzet en de gemaakte kosten. De ondernemer noteert onder meer zijn netto omzet, ontvangen subsidies en kosten als salarissen, handelsgoederen en sociale lasten. Onderaan de streep staat het resultaat.
Opstellen. De directie van een rechtspersoon is verantwoordelijk voor het opstellen van de jaarrekening. Daarbij hoort overigens ook het opstellen van een bestuursverslag (tenzij er sprake is van een kleine of micro-onderneming*).
Betekenis in een boekhouding:
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Personeel bij bedrijfsovername
Bij een activa passiva transactie gaat het personeel over. En wel in geval van 'overgang van onderneming'. Dat is wettelijk geregeld in artikel 7:663 BW.