ANPR is automatische kentekenplaatherkenning. De afkorting ANPR staat voor de Engelse term Automatic Number Plate Recognition. Een speciale camera met ANPR-techniek leest kentekens van voorbijrijdende voertuigen.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.
ANPR werkt in twee stappen: het herkennen van het kenteken met behulp van optische leesapparatuur (optical character recognition of OCR) en het koppelen van die informatie aan lijsten met kentekens waarmee iets aan de hand is.
Een ANPR-camera valt, technisch gezien, vrijwel niet te omzeilen. Ze kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren, zijn ongevoelig voor sommige 'sprays' die zouden werken tegen flitscamera's, en zijn in staat om niet alleen een nummerplaat te lezen, maar ook gezichten te scannen.
Camera's langs (snel)wegen registreren kentekens van passerende voertuigen. De politie gebruikt deze kentekens voor automatische kentekenherkenning, ook wel automatic numberplate recognition (ANPR) genoemd.
ANPR is automatische kentekenplaatherkenning. De afkorting ANPR staat voor de Engelse term Automatic Number Plate Recognition. Een speciale camera met ANPR-techniek leest kentekens van voorbijrijdende voertuigen.
De camera's hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect. En vanaf morgen - woensdag - kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt.
De beelden kunnen voor een maximale termijn van 1 jaar worden bewaard. Behalve wat betreft de technische gegevensbanken, bepaalt de WPA niet op welke gegevensdrager de beelden precies moeten opgeslagen worden.
De politie kan een aantal dingen zien: Tenaamgestelde Verzekerd (ja of nee, en ook waar) Gekeurd (wanneer) Wanneer op naam gesteld Relevante registraties op voertuig (en tennaamgestelde) etcetera.
De politie kan, net als andere overheidsinstanties, de eigenaar van een auto achterhalen. Zij kunnen dit doen op basis van een kenteken.
Dat gebeurt met een camera die naar de contouren van een kentekenplaat zoekt. De camera maakt een foto en 'vertaalt' dat dit naar een bepaald kenteken. Als het kenteken wordt herkend in de database, is er een zogenoemde 'hit'.
Camera's langs de vaarweg
Vanuit verkeersposten kunnen medewerkers sluizen en/of vaarwegen in de gaten houden en zo de doorstroming, veiligheid en bediening van beweegbare bruggen en sluizen voor het vaarwegverkeer regelen. De camera's langs de vaarwegen en bij beweegbare bruggen kunnen beelden opnemen.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen. De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
U logt via de knop 'Mijn RDW' in met uw Digid . U heeft hiervoor de DigiD app of DigiD met Sms-controle nodig. U ziet direct welke voertuigen op uw naam staan geregistreerd. U kunt deze - en andere gegevens die wij eventueel van u hebben geregistreerd - downloaden en opslaan in PDF.
De eigenaar van een auto valt niet te checken op basis van een kenteken. Op de website van de RDW zijn alleen de autogegevens te achterhalen van de eigenaar. Alleen overheidsinstanties of verzekeraars van een autoverzekering kunnen op basis van een kenteken zoeken wie de eigenaar van een auto is.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
Keuring APK 2 maanden voor vervaldatum
Dit hangt af van hoe vaak uw auto gekeurd moet worden. Als u uw auto eerder dan 2 maanden voor de APK-vervaldatum laat keuren, dan krijgt het voertuig een nieuwe vervaldatum.
In 2020 is de boete voor een verlopen APK €140,-. Daar komt ook nog €9,- administratiekosten bij. In totaal bent u dus €149,- kwijt als u uw auto niet op tijd APK keurt.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens. Via een vast ANPR-netwerk wil de politiezone Voorkempen haar ganse grondgebied in verschillende fasen uitbreiden met deze slimme camera's.
4) Wie mogen camerabeelden bekijken? Volgens de wet mogen alleen medewerkers die vanuit 'de noodzaak van hun functie' camerabeelden bekijken.
Als burger kun je niet zomaar camerabeelden opvragen. Alleen de politie is bevoegd om beelden te 'vorderen' als je aangifte doet. De politie kan dit pas doen bij een verdenking van een misdrijf zoals mishandeling of diefstal. Als burger kun je niet eisen om de beelden op te vragen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Verkeerscamera's flitsen voortaan op alle Vlaamse snelwegen vanaf 129 km/u: check hier waar je een snelheidsboete riskeert. Na een proefproject werken alle verkeerscamera's op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen.
Het ANPR-netwerk bestaat uit 108 vaste camera's. Aan de nieuwe tunnels onder het Operaplein komen nieuwe ANPR-camera's en ook op het Eilandje en het Schipperskwartier. Ook de dichtbevolkte wijken Antwerpen-Noord, Deurne-Noord en het Kiel krijgen meer camerabewaking.