Een benzineauto reed in 2020 gemiddeld 9,2 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 12,0 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 17,4 duizend.
15.000 km per jaar
15.000 kilometer per jaar is een geschikte bundel voor veel Nederlanders. Een Nederlandse auto rijdt namelijk gemiddeld per jaar ongeveer 13.000 privé kilometers. Rekening houden met een veiligheidsmarge van enkele duizenden kilometers is een bundel van 15.000 kilometer per jaar dan een goede keuze.
Dat stelt de vzw in staat om het mobiliteitsgedrag van de Belg te analyseren en na te gaan hoe de Covid19-crisis het aantal autokilometers beïnvloed heeft. De cijfers van december 2020 tonen aan dat de gemiddelde personenwagen vorig jaar 13.965 km had afgelegd, wat 4.246 km minder is dan in 2019.
Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer. Volgens het CBS (2019) rijden particulieren gemiddeld ongeveer 11.500 kilometer per jaar, bij bedrijfsauto's gaat dit om 22.100 kilometer per jaar.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Een benzineauto reed in 2020 gemiddeld 9,2 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 12,0 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 17,4 duizend.
De vzw Car-Pass, die het register van de kilometerstanden van het Belgische wagenpark beheert, maakte bekend dat de gemiddelde Belgische personenwagen vorig jaar 15.384 kilometer aflegde.
Soorten sociaal-recreatieve mobiliteit
De bezettingsgraad van de auto is hierbij relatief hoog: gemiddeld 1,81 passagiers per reizigerskilometer. Vooral huishoudens met kinderen, welgestelden en hogeropgeleiden overbruggen veel autokilometers om hun sociale contacten te onderhouden.
Kilometers per jaar in Private Lease Vergelijker
Dit zal voor sommige mensen voldoende zijn. Voor de meeste mensen niet. Gemiddeld rijdt een Nederlander 13.000 kilometer per jaar. Zeker als u uw auto ook voor woonwerk verkeer en vakanties gaat gebruiken rijdt u al snel meer dan 5.000 kilometer per jaar.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Een A-segmenter à la Citroën C1 kost bij 50.000 km en vijf jaar gebruik 21 cent per kilometer. Een grotere (pakweg) Fiesta komt op 24 cent (diesel) en 25 cent bij de 1.0 Ecoboost benzineversie.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Een auto's met een hogere kilometerstand (Snelwegkilometers) ondervindt over het algemeen minder slijtage dan een auto waarmee na een koude starts steeds korte afstanden worden gereden. Ook komt het bij de auto's van de laatste jaren weinig tot niet meer voor dat Motoren de hoge kilometerstanden niet aankunnen.
De beste auto om veel kilometers mee te maken
Die auto is, wellicht ietwat verrassend, de Skoda Octavia. In een Brits onderzoek uit 2019 bleek dat de Skoda Octavia de auto is waarvan in Groot-Brittannië de meeste modellen rondrijden die meer dan 400.000 kilometer op de teller hebben staan.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Goedkoop is duurkoop
Volgens Amerikaans onderzoek is BMW gemiddeld genomen de duurste auto als het aankomt op onderhoud. Zeker als je een oudere 1-Serie koopt is het goed om er rekening mee te houden dat het steeds duurder wordt om hem te onderhouden.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.