Zo is een automaat een stuk duurder in de aanschaf dan een handgeschakelde auto. Toch kan dit opwegen tegen het mindere verbruik van de auto. Daarnaast kan het lastig zijn om over te stappen van een automaat naar een handgeschakelde auto.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf.
Een automaat rijden is veiliger
Doordat je niet hoeft te schakelen en niet koppelt, is concentreren op wat er rondom jou gebeurt veel makkelijker. Daarnaast hoef je je stuur niet los te laten om handmatig te schakelen en met twee handen aan het stuur rijden is altijd veiliger.
Het enige echte nadeel is in onze ogen dat het lastig kan zijn om in een handgeschakelde auto te rijden als je gewend bent aan een automaat. Daarom raden we het niet aan om direct in een automaat te gaan rijden als je jong bent, dan wordt het later heel lastig om over te stappen naar een handgeschakelde variant.
,,Automatische versnellingsbakken zijn tegenwoordig zuiniger met dus een lagere CO2-uitstoot dan een handgeschakelde. Dat vertaalt zich in een lagere BPM-belasting waardoor een automaat niet zoals vroeger altijd duizenden euro's duurder is , maar vaak even duur of zelfs goedkoper,'' zegt Tom Huyskens van Bovag.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Een automatische transmissie weegt meer, hierdoor wordt de auto zwaarder en dit heeft invloed op de hoogte van wegenbelasting. Ook voor privé leasers heeft dit een negatieve invloed op de maandprijs. De onderhoudskosten van een automaat zijn flink. Het uitblijven van onderhoud kan zorgen voor een nog groter probleem.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Ja, in de meeste gevallen is een automaat auto duurder dan een schakelauto. Dit komt vooral doordat de vraag naar automaten in Europa nog steeds lager is dan de vraag naar schakelautos. De verwachting is dat zodra de vraag naar automaten stijgt, de prijzen zullen gaan dalen.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
#3 Een automaat is duurder dan een handgeschakelde auto
De oorzaak hiervan is het verbruik van de auto's. Doordat de auto's zuiniger zijn geworden, worden de prijzen ook goedkoper en dit heeft tot gevolg dat een automaat vaak even duur is als een handgeschakelde auto of zelfs goedkoper.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Met een automaat in de bergen rijden
Heb je een automaat, dan is het verstandig om deze in de handmatige stand te zetten. Hierdoor kun je zelf de gewenste versnelling kiezen en zo veel mogelijk op de motor afremmen bij een afdaling. Ook voorkom je dat de auto bergop te snel doorschakelt naar een nieuwe versnelling.
Verder is het wel handig om redelijk wat vermogen te hebben in je auto. En hij moet handgeschakeld zijn. Een automaat werkt alleen als je ervoor kunt zorgen dat 'ie niet schakelt (vaak gaan automaten, ook al zet je ze in een specifieke versnelling, toch opschakelen zodra het toerental te hoog wordt en dat wil je niet).
Met een automaat op vakantie
Rijd je met een automaat over bergpassen? Zet hem dan in zijn 1 of 2, dat zijn aparte bergversnellingen. Als je dit niet doet, dus de auto dus in zijn D (=Drive) laat staan, schakelt hij te snel op bij het oprijden van de berg en remt hij niet af op de motor bij het afdalen van een berg.
Bij veel auto's gaat de handrem automatisch los als je probeert weg te rijden. En vaak activeert de parkeerrem zichzelf ook automatisch als je de auto uitzet, in ieder geval bij een automaat.
Rijd een constante snelheid en zeker niet te hard
Jazeker! Een constante snelheid rijden betekent minder remmen en minder gas geven. En dat is zuiniger rijden. Rijd ook niet te hard, want rond de 80 kilometer per uur rijd je met een verbrandingsmotor het zuinigst.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
In 2019 had bijna 51 procent van de nieuwe personenauto's een automatische versnellingsbak. In de eerste drie kwartalen van 2020 is dat aandeel opgelopen naar ruim 53 procent. De opmars van de automaat gaat hard: tien jaar geleden was 80 procent van de nieuwe auto's nog handgeschakeld.