De termen flitspaal, flitskast en flitser worden in de volksmond gebruikt voor het aanduiden van apparaten die snelheidsovertredingen in het verkeer of het door een rood verkeerslicht rijden vaststellen. De naam is afkomstig van het flitslicht, dat bij iedere foto-opname wordt gebruikt.
In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt.
De bekendste methode voor het controleren van de snelheid is de flitspaal. Flitspalen kunnen handhaven op overtredingen van de snelheid én rijden door rood licht.
Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed. Laat je dus niet misleiden, de roodlichtcamera meet zowel de stand van het licht als de snelheid van het voertuig.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
We zullen het kort houden: Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken totdat je de boete binnen krijgt. Houd er rekening mee dat de wettelijke termijn voor verkeersboetes vier maanden na de gedraging is. Het kan dus zijn dat het langer duurt voordat je de boete thuis krijgt.
Wanneer een agent ziet dat iemand door rood rijdt, moet hij de automobilist staande houden en de boete opleggen tenzij hij geen mogelijkheid heeft gehad om u staande te houden. Op uw boete kunt u zien of de boete op basis van een flitsfoto is of op basis van de waarneming van een agent.
Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig.
De werking van een roodlichtcamera laat het toe om zowel de kleur van het verkeerslicht als je snelheid te registreren. Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet.
De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed. Laat je dus niet langer misleiden door de naam van deze camera!
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken.
De flexflitser blijft niet op één locatie, zoals de vaste flitspaal. De flexflitsers staan twee maanden op één plek en worden dan verplaatst naar een andere locatie.
De toepassingsgebieden voor een slimme camera zijn legio: de telling van het aantal personen in winkels, discotheken, pretparken, enz. telling van voertuigen op parking, gesorteerd per land en tijdstip van aankomst en vertrek. nummerplaatherkenning.
In de wet (artikel 79 RVV 1990) staat dat je verplicht bent om te stoppen voor een rood licht. Je moet gestopt zijn voor de stopstreep. Als er wordt vastgesteld dat jouw voertuig over de stopstreep is gereden terwijl het licht op rood stond ben je dus door rood gereden.
Door rood licht rijden
Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden. Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd.
De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.
Voor snelheidsovertredingen van maximaal 30 km/u zijn er vaste boetebedragen vastgesteld. Bij 5 km/u of 10 km/u te hard rijden, blijft het boetebedrag onder de honderd euro. Bij 15 km/u of 20 km/u zit u onder de tweehonderd euro en bij 25 km/u of 30 km/u is dit tussen de tweehonderd en driehonderdvijftig euro.
Op autosnelwegen waar een maximale snelheid van 130 km/uur geldt, kun je vanaf 1 km/uur te hard rijden al een boete krijgen. Op andere wegen moet je minimaal 4 km/uur te hard rijden voordat er een boete wordt gegeven. Er wordt altijd een correctie van de gemeten snelheid afgehaald.
Inflatiecorrectie boeteprijzen 2023
De inflatiecorrectie werd eerder dit jaar al op 8,6% vastgesteld en de boetes zijn uiteindelijk met 9% inflatiecorrectie gestegen. In 2022 was de inflatiecorrectie 2%. Boetes van meer dan €450 stijgen niet mee, omdat deze boetes dan onder het strafrecht zouden vallen.