Wat is onderzoek? is een heldere inleiding op de methoden en technieken die nodig zijn bij onderzoek. Het geeft antwoord op vragen als: wat is 'onderzoek doen', hoe zet je een onderzoek op, welke stappen moet je zetten, hoe verzamel je gegevens en welke valkuilen zijn er?
Wat is onderzoek? biedt je een complete en heldere inleiding op kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden. Dit boek bevat de theorie, digitale tools en praktijkvoorbeelden waarmee je een onderzoek kunt gaan opzetten. Zodat jij raad weet met het onderzoek of ander afstudeerproject dat je moet doen voor je studie.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksmethoden. Verkennend, beschrijvend en causaal zijn de drie belangrijke varianten die we met u gaan doornemen.
Het boek is bedoeld als een stap-voor-stap gids om je onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen. De methode die Nel Verhoeven hanteert richt zich op de vier werkfasen van praktijkonderzoek: ontwerpen, verzamelen, analyseren, evalueren en adviseren.
Je kunt onderzoek op heel veel manieren omschrijven of definiëren, maar de gemakkelijkste is deze: onderzoek is het verzamelen van (nieuwe) informatie om de kennis te vergroten, om de probleemhebber een advies te kunnen geven hoe zijn probleem is op te lossen.
Wat is onderzoek? is een heldere inleiding op de methoden en technieken die nodig zijn bij onderzoek. Het geeft antwoord op vragen als: wat is 'onderzoek doen', hoe zet je een onderzoek op, welke stappen moet je zetten, hoe verzamel je gegevens en welke valkuilen zijn er?
Onderzoeken en ontwerpen hebben een cyclus met zeven stappen. Er zijn vier vaardigheden: observeren en meten, denkwijzen hanteren, bronnen, materialen en gereedschap gebruiken en reflecteren, waarderen en oordelen.
De 6 stappen van het klinisch redeneren (oriëntatie op de situatie, klinische probleemstelling, aanvullend onderzoek, beleid, verloop en evaluatie) vormen samen een leidraad die ervoor zorgt dat je niets over het hoofd kunt zien en bij elke casus op een gestructureerde manier te werk kunt gaan.
Het bestaat uit het verzamelen, veiligstellen en onderzoeken van bewijsmateriaal met als doel feiten vast te stellen die beweringen onderbouwen of weerleggen . Het kan uit verschillende fasen bestaan (waaronder de eerste overweging, voorlopige beoordeling en onderzoek).
Een goede onderzoeksvraag is concreet, relevant en goed afgebakend. Het moet duidelijk zijn wat er onderzocht wordt en wat het doel is van het onderzoek. De deelvragen moeten hierbij aansluiten en moeten specifiek genoeg zijn om beantwoord te kunnen worden binnen het onderzoek.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) Enquêteren is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie te groot is om direct te observeren. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie: dit noem je de steekproef.
Empirisch onderzoek heeft de volgende voordelen: Je kunt een fenomeen op een nieuwe manier onderzoeken of je kunt een ander aspect van het fenomeen onderzoeken. Je krijgt op die manier nog niet bestaande resultaten en bent dus niet afhankelijk van bestaande data.
Wie, wat, waar, wanneer, waarom? Er zijn een aantal vragen die je kunnen helpen bij het maken van de probleemanalyse voor je scriptie, de zogenoemde 6W-vragen (Verhoeven, 2007). Deze vragen zijn een leidraad, niet alle vragen zijn even relevant voor jouw probleem.
Om na te gaan of je onderzoek betrouwbaar en valide is, moet je nagaan of je met de onderzoeksmethoden hebt gemeten wat je wilde meten (dus je validiteit) en of wanneer je het onderzoek herhaalt dat je dezelfde resultaten behoudt (betrouwbaarheid).
De SBAR-methode (Situation, Background, Assessment, Recommendation) heeft zich bewezen als een gestructureerd communicatiemodel dat zorgverleners, waaronder huisartsen, helpt om informatie duidelijk en beknopt over te dragen.
PAN kiest voor een beschrijvende aanpak en een wetenschappelijke methode. Net als bij een systematische review houdt PAN rekening met alle beschikbare studies die relevant zijn voor een enkel onderwerp en waardeert de resultaten op basis van hun wetenschappelijke kwaliteit en bewijskracht.
De 6-W methode van Nel Verhoeven is een onderzoeksmethode die wordt gebruikt om een onderzoeksvraag te formuleren. De methode is gebaseerd op de zes vragen die beginnen met een 'W': Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en op Welke manier.
Wat is codering in kwalitatief onderzoek? Coderen in kwalitatief onderzoek is het proces van het categoriseren en labelen van segmenten van tekstuele gegevens, zoals transcripties van interviews, om patronen, thema's of concepten te identificeren.
Gepubliceerd op 24 februari 2023 door Julia Merkus. Bijgewerkt op 15 maart 2023. Een DOI (Digital Object Identifier) is een unieke, permanente reeks cijfers en letters die wordt toegekend aan online wetenschappelijke tijdschriftartikelen, boeken, en andere bronnen.