Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Opleiding en ontwikkeling. Wat juist wél motiveert zijn zaken als ontwikkelingsmogelijkheden en kansen om beter te kunnen worden in je werk. Opleidingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Verder vindt elke medewerker het prettig om erkenning te krijgen voor hun prestaties en om gewaardeerd te worden.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Zolang een medewerker goed presteert, denken veel leidinggevenden vaak onterecht dat het wel goed zit met de motivatie. ... Mensen raken over het algemeen gemotiveerd door onder andere:
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Wat motiveert medewerkers volgens Acerta onderzoek?
30 gerelateerde vragen gevonden
Wat is een motivatie voor werk?
Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak. Of nog ruimer, dat je aanzet tot bepaald gedrag. Met dat gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt. Of iemand gemotiveerd bezig is met een taak, kun je meestal aan de buitenkant wel zien.
Medewerkers binden en boeien begint natuurlijk met goede primaire arbeidsvoorwaarden. Betaal je medewerkers een salaris op maat, werk met flexibele beloningen bij uitmuntende resultaten of stem werktijden en vakantiedagen af op de gezinssituatie van je personeelsleden.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
De basisbehoeftes. In psychologische termen kennen we drie basisbehoefte: Autonomie, Competentie en Verbondenheid. Wanneer deze drie basisbehoeftes in balans zijn, kan de motivatie vastgehouden worden. Autonomie kunnen we ook wel lezen als keuzevrijheid in het handelen, zonder volledig afhankelijk te zijn van anderen.
Iemand is dus gemotiveerd als hij of zij redenen heeft om iets te gaan doen, of niet te doen. Je vindt dit ook terug in een uitspraak als 'Wil je jouw besluit motiveren? ' Daarmee vragen we eigenlijk of iemand een besluit van redenen wil voorzien.
Motivatie speelt daarbij een grote rol, het zorgt ervoor dat de werknemer een drijfveer heeft om zijn werk te doen. Gemotiveerd personeel is productiever, efficiënter en levert kwalitatief hoger werk. Belangrijk dus om de motivatie bij uw werknemers te stimuleren.
Betrokken medewerkers hebben meer plezier in hun werk. Voelen zich gewaardeerd en maken hierdoor minder fouten. Daarnaast melden zij zich minder vaak ziek en zijn ze minder geneigd om de organisatie te verlaten. Niet betrokken medewerkers kunnen het succes van de organisatie afremmen.
Verbind jouw team aan de doelstellingen. Een van de belangrijkste zaken is het regelmatig delen van financiële informatie van het bedrijf. Op deze manier kunnen teamgenoten zien hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan de resultaten/omzet per kwartaal of jaar. Transparantie is de beste vriend van een leider.
Een werkomgeving waar je werknemers zich op hun gemak voelen is belangrijk. Een omgeving waar alles aanwezig is wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen, zorgt voor een groter werkgeluk. Een werkplek waar vertrouwen en veiligheid voorop staan, betekent ook een werkplek waar open en eerlijk met elkaar gepraat wordt.