Heeft je klant de factuur al betaald, dan dien je na het versturen van een creditfactuur het kwijtgescholden bedrag terug te betalen. Je kan er in overleg ook voor kiezen om dit bedrag als tegoed te behouden voor een nieuwe factuur of volgende aankoop.
Door het gebruik van een creditnota hoef u uw originele factuur niet te verwijderen (want dit is niet toegestaan) en krijgt u geen gaten in uw serie factuurnummers. Wanneer de originele factuur al betaald was door de klant, komt er door de creditnota een bedrag vrij.
Als de creditfactuur in hetzelfde btw-tijdvak wordt verzonden als de oorspronkelijke factuur, kunt u deze meenemen in de btw-aangifte. Als de creditfactuur in een later tijdvak wordt opgemaakt dan de oorspronkelijke factuur, dan moet de btw via een verzoek worden teruggevraagd aan de Belastingdienst.
Creditnota storneren in het inkoopboek
Bij het storneren boek je negatieve bedragen (met een minteken):Je boekt het oorspronkelijke debetbedrag opnieuw als debetdrag, maar nu met een minteken. Je boekt het oorspronkelijke creditbedrag opnieuw als creditbedrag, maar nu met een minteken.
Het banksaldo kan zowel positief als negatief zijn. Een positief saldo of creditsaldo betekent dat jij van de bank geld te goed hebt. Een negatief saldo of debetsaldo betekent dat jij 'rood' staat en dus een schuld aan de bank hebt.
Het is de enige manier voor de overheid (btw-aangiften en belastingdiensten) om te controleren of jouw verkoop correct verloopt. In dat opzicht werkt een creditnota in jouw voordeel als ondernemer: Het btw-bedrag op je facturen is niet voor jou bestemd, maar moet je betalen aan de btw-administratie.
Gecrediteerd betekent in de boekhouding dat er een verrekening plaatsvindt in de vorm van een afname. Een webwinkel die goederen retour ontvangt, maar al een factuur heeft verzonden, dient een correctie door te voeren. Dit is mogelijk door de factuur te crediteren ofwel door een creditfactuur te boeken.
Een creditnota is een factuur waarmee je een eerder verstuurde factuur kunt corrigeren. Met een creditnota scheld je een bedrag volledig of gedeeltelijk kwijt. Door op je creditnota een negatief bedrag te zetten (met een minteken) geef je aan dat je klant geld terugkrijgt.
Bij uw btw-aangifte berekenen hoeveel u moet betalen of terugkrijgt. U berekent bij uw aangifte zelf hoeveel btw u aan ons moet betalen. In uw administratie houdt u bij hoeveel btw u hebt berekend aan klanten en hoeveel btw u hebt betaald aan leveranciers.
Betekenis in een boekhouding:
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Behalve facturen moeten ook credit nota's doorlopend genummerd zijn. Hier mag je kiezen of je voor credit nota's een aparte reeks start, of dat je de credit nota gewoon mee nummert met jouw facturen. Maak je bijvoorbeeld na factuur met volgnummer 103 een creditnota dan krijgt deze het volgnummer 104.
De datum van de creditfactuur is, net als bij facturen, leidend voor de periode waarin de btw wordt verrekend. Het kan dus zo zijn dat de creditfactuur in een andere btw-periode wordt verrekend dan het orgineeel.
Het grootste verschil is dat het vermelde bedrag op een creditnota altijd negatief is.Daarnaast moet je bovenaan de vermelding 'creditnota' maken, in plaats van 'factuur'. Je verwijst ook altijd naar de factuur waarop de creditnota betrekking heeft: bijvoorbeeld met de vermelding 'Creditering van factuur 2022/0001'.
Om een creditnota op te maken heeft u tijd tot het einde van het derde jaar na het jaar waarin de factuur opgemaakt werd.
Een creditfactuur wordt vaak gezien als het tegenovergestelde van een normale factuur. Het verschil tussen deze twee soorten facturen is dat een creditfactuur een negatief bedrag vermeldt. Dit betekent dat het bedrag dat eerder op de oorspronkelijke factuur stond vermeld, wordt gecorrigeerd.
Waarom is een creditnota noodzakelijk? Creditnota's kunnen om verschillende redenen noodzakelijk zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je een prijsfout op een factuur corrigeert of wanneer je na overleg met een ontevreden klant alsnog een korting toekent.
Reden waarom een creditnota nodig kan zijn
Een beschadigde zending: Als een zending gedeeltelijk beschadigd aankomt, kan er een creditnota worden uitgeschreven voor de beschadigde goederen terwijl de klant nog steeds de volle prijs moet betalen voor de onbeschadigde goederen.
Aan de rechterkant zie je 'credit'. Hieronder vallen alle schulden. Dit kunnen 'echte' schulden zijn, maar ook openstaande facturen die nog door het bedrijf betaald moeten worden.
Bij een credit transactie wordt het uitgegeven bedrag voorgeschoten door de uitgever van de creditcard, waarna de kaarthouder dit aan het einde van de maand of in termijnen (tegen rente) terugbetaald. Debit Mastercard en Visa Debit vallen dus onder de eerste soort betaalpassen.
Debet en credit
De aanduiding "debet" of "credit" moet worden verstaan vanuit degene die de boekhouding voert. Op een bankafschrift is dat dus de positie van de bank. Credit is een verplichting van de bank, dus een positief saldo voor de rekeninghouder. Debet is een negatief saldo van de rekeninghouder.
Je kunt de originele verkoopfactuur volledig crediteren of voor een deel crediteren. De creditfactuur:Is een nieuwe factuur in je administratie met een eigen factuurnummer. De creditfactuur staat ook bij Facturen en offertes met de melding dat het een creditfactuur is.
Een positief saldo, geld dat iemand nog tegoed heeft, een batig saldo. Zie ook: saldo, credit, tegoed, batig saldo.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.