Wat te doen bij slippen? Mocht je om een of andere reden toch in de slip raken, laat dan het gaspedaal en rem helemaal los. Probeer vervolgens weer langzaam te remmen. Indien de auto blijft slippen, trap dan de koppeling zo ver mogelijk in en draai het stuur in de richting waar je naar toe wilt.
Het is overigens goed om zo'n situatie eens in de praktijk te ervaren en te trainen. Bij correctie van een slip helpt het als de wielen van de auto 'vrij' kunnen draaien, en daarin niet worden belemmerd door aandrijving of remmen. Blokkerende of doorslippende wielen kunnen namelijk geen dwarskrachten overbrengen.
Ga niet enorm aan je stuur trekken, je kunt de auto beter laten glijden en rustig je stuur in de juiste rijrichting draaien. Zodra je weer grip hebt, ga je vanzelf de goede kant op. De vangrail raken is onplezierig, maar kan ook helpen je auto weer in het juiste spoor te krijgen.
Slippen je voorwielen, waarbij de wagen in de bocht rechtdoor gaat in plaats van af te draaien? Stuur dan mee in de richting waarnaar de wagen glijdt. Wanneer de wielen weer grip krijgen, kan je de wagen rustig de bocht insturen.
De auto kan zelfs gaan slippen of in een spin raken. Dit gebeurt wanneer het water tussen de banden en het wegdek niet snel genoeg kan worden afgevoerd. Dit laagje water hoopt zich op voor de band totdat de druk van de band hoger wordt dan de druk van de band op de weg.
Wanneer de koppelingsplaat zo dun is geworden dat hij slipt, treden serieuze problemen op. De auto zal moeite hebben met schakelen en op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer vooruitkomen. Laat het niet zover komen. Door je koppeling op tijd te laten vervangen, voorkom je onveilige situaties op de weg.
Overstuur ontstaat wanneer bij het maken van een bocht de achterkant de voorkant probeert in te halen. De maximale grip op de achterwielen wordt dan overschreden waardoor de achterbanden naar buiten glijden. Om overstuur te corrigeren kan je tegensturen waardoor de auto weer recht op de weg komt.
De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht. Onderstuur kan worden opgeheven door te zorgen voor meer grip op de voorwielen. Daartoe kan de bestuurder gas terugnemen, maar ook het verminderen van de stuuruitslag (dus minder scherp sturen) zal het onderstuur verminderen.
De training duurt 3 uur. Leer in theorie en praktijk de basisvaardigheden van veilig remmen en slippen in gevaarlijke situaties.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Er is geen lampje in de auto dat aangeeft dat je koppeling versleten is. Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak.
Prijs. De slipcursus 3.0 kost € 99,- per persoon.
[erga] wegglijden. [erga] door gladheid over de weg schuiven.
Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen. Kijk altijd naar het punt waarnaar u van plan was te gaan, en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren, het moment van de stuurcorrectie is cruciaal.
IJzel is voor het verkeer zeer gevaarlijk. Een geringe hoeveelheid kan al aanleiding geven tot gladheid. Het KNMI geeft waarschuwingen uit bij gladheid. Op de website Meteoalarm zijn Europese weerwaarschuwingen zijn te vinden.
Natte weggedeelte kunnen tijdens winterse omstandigheden opvriezen en zeer glad worden, vooral wegdek nabij en op bruggen en viaducten door opvriezen van onderuit. Let vooral op bij overgangen in het wegdek en op plekken waar de weg in de schaduw ligt.
Ishetglad.nl is een nieuwe website om de actuele gladheid bij jou in de buurt te bekijken. Vooral in de wintermaanden is de kans op gladheid groot. Wanneer het buiten glad is, kan het gevaarlijk zijn om de hort op te gaan. Een smakker is namelijk zo opgelopen.