Dat gaat zo: sla met 1 van de 2 harde punten aan de kop van de noodhamer in de hoek van de zijruit. De zijruiten zijn het zwakste van alle ruiten in de auto, en de hoeken zijn altijd de zwakste plek van een ruit.
Zo wordt energie opgewekt in een waterstofauto
Een zogeheten 'elektrolyser' jaagt groene stroom door water, dat daardoor splitst in waterstof en zuurstof. Zuurstof verdwijnt in de lucht, waterstof gaat in de tank. Tien liter water levert een kilogram waterstof op, een volgetankte auto rijdt weg met vijf kilo.
De toekomst van waterstof. Op dit moment is vrijwel alle waterstof die in Nederland wordt geproduceerd grijs. In de toekomst is de verwachting dat er meer blauwe en groene waterstof bij komt. Groene waterstof is op dit moment nog duur, maar de verwachting is dat de prijs zal dalen zodra er meer gemaakt wordt.
Aanschaf van een waterstofauto
Qua prijs verschillen ze iets minder. De Hyundai Nexo heeft op moment van schrijven een vanafprijs van € 69.995,-. De Toyota Mirai daarentegen verlaat voor minimaal € 67.350,- de Toyota showroom.
Autoraam noodhamer
Een hamer die eigenlijk niet mag ontbreken in je auto ondanks het niet verplicht is. Een noodhamer kan het verschil maken tussen leven en dood en heeft dit in de praktijk al vaak bewezen.
Gele hesjes, een gevarendriehoek, een veiligheidshamer, een EHBO-doos: je bent niet verplicht om ze in de auto te hebben en hopelijk heb je ze ook nooit nodig. Toch is het verstandig om die artikelen mee te nemen. Wat zijn nog meer handige zaken voor in je dashboardkastje of kofferbak?
Over het algemeen is de kans op aquaplaning groter op wegen waar regenwater niet snel genoeg wegloopt. Dit heeft meerdere oorzaken. Wanneer de weg het laagste punt in de omgeving is, is het logisch dat het water hiernaartoe loopt.
Wat moet je doen als jouw auto gesleept wordt? Zet de alarmlichten aan; Stuur en rem actief mee maar volg altijd de auto die je sleept.
Als een bestuurder een andere bestuurder sleept, mag er tussen beide voertuigen maximaal 5 meter zitten. Het is verstandig dat de gesleepte auto de alarmlichten aan heeft, voor extra zichtbaarheid.
Wetenschappelijk is aangetoond dat glas spontaan kan breken als gevolg van nikkelsulfide-insluitingen. In de grondstoffen die worden gebruikt voor de productie van glas zit o.a. nikkelsulfide (NiS). NiS heeft de neiging om bij verhitting te kristalliseren.
30 – 40 °C, treden er hoge spanningen op in het glas. Niet alleen het soort glas, maar ook de locatie waar de warmte of afkoeling optreedt, spelen een belangrijke rol. Het glas zet zich uit wanneer het warm wordt en het koude deel blijft zijn vorm behouden. Hierdoor kan het glas breken.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Veiligheidsvest - Het is niet verplicht een reflecterend veiligheidsvest in de auto te hebben of om bij pech of een ongeval een veiligheidsvest te gebruiken. De ANWB adviseert je echter voor alle inzittenden veiligheidsvesten mee te nemen.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
Een waterstof elektrische auto heeft een relatief grote actieradius. Op een kilo waterstof kan je gemiddeld 100 kilometer rijden. De Toyota Mirai heeft een tankinhoud van 5,6 kilo, omgerekend heeft de auto daarmee een actieradius van 650 kilometer.
De meeteenheid van waterstof is niet een liter, zoals bij benzine, maar een kilo. De prijs van waterstof zal gelijk zijn aan de huidige marktprijs en ligt rond de €10 per kg. Er gaat ongeveer 5 à 6 kilo in de tank van een waterstofauto. Op 1 kilo kun je gemiddeld 100 km rijden.
Nadelen van een auto op waterstof
In een tank van een waterstofauto kan 5 à 6 kg waterstof, dus een volle tank kost 50 à 60 euro. Daarmee rijd je gemiddeld 500 km. Verder heeft waterstofgas een lage dichtheid en dus een groot volume, waardoor de waterstoftank in een auto behoorlijk wat plaats inneemt.
De hoeveelheid waterstof die nodig is om 100 kilometer te rijden is ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als de stroom om een elektrische auto dezelfde afstand te laten rijden. De waterstofauto is daarmee qua brandstofkosten nog wel iets goedkoper dan een gemiddelde benzineauto.
De klassieke verbrandingsmotor in benzineauto's is niet geschikt voor waterstof. De auto moet met een elektrische motor worden aangedreven die via een brandstofcel wordt gevoed. Die cel zet waterstof om in elektriciteit.