Start je mobiel opnieuw
Je telefoon herstarten (of even op vliegtuigmodus zetten) kan serieus helpen bij het laten werken van mobiel internet. Het besturingssysteem laadt dan namelijk opnieuw, waardoor je telefoon een nieuwe poging doen om verbinding te leggen.
Heb je bereik en staat er in de statusbalk van je iPhone dat je verbinding moet hebben met 2G, 3G, 4G of 5G, maar werkt het internet niet? Probeer dan even je iPhone even in vliegtuigmodus te plaatsen en er weer uit te halen. Mogelijk lost dit het probleem op. Je iPhone opnieuw opstarten kan ook helpen.
Wie over een Android-toestel beschikt en een update naar Android 13 heeft uitgevoerd, kan mogelijk geen verbinding meer maken met mobiele data. Een bug in deze update zorgt ervoor dat de APN (toegangspunt) verwijderd wordt waardoor je geen gebruik meer kunt maken van mobiel internet (4G/5G).
In de meeste gevallen kun je de optie voor het resetten van netwerkinstellingen vinden bij Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten > opties-symbool > Netwerkinstellingen resetten, of bij Instellingen > Mobiele netwerken > Stel gegevens opnieuw in.
De H staat gelijk aan 3.5G, en de H+ staat gelijk aan 3,75G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller het internet is. H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G.
Kan ik blijven bellen, ook als ik even geen 4G-bereik heb? Natuurlijk. Als je even geen 4G-bereik hebt, schakelt je toestel automatisch terug op mijn 3G-netwerk.
Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'.
Als u wilt zien hoeveel mobiele data u hebt gebruikt, gaat u naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u in plaats daarvan mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Scrol omlaag om te zien welke apps mobiele data gebruiken.
Om te beginnen, je hebt een iPhone nodig die 5G ondersteunt. De nieuwste modellen van de iPhone, zoals de iPhone 12 en iPhone 13, ondersteunen 5G. Oudere modellen, zoals de iPhone 11 en eerder, ondersteunen geen 5G. Als je een iPhone hebt die 5G ondersteunt, heb je ook een 5G-netwerk nodig.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
De iPhone met een mobiel netwerk verbinden
Als er geen verbinding wordt gemaakt, controleer je het volgende: Controleer of je simkaart is geactiveerd en of deze ontgrendeld is. Zie Mobiele voorzieningen configureren op de iPhone. Tik in Instellingen op 'Mobiel netwerk'.
Met het resetten van je netwerkinstellingen worden al je opgeslagen Bluetooth-, WiFi- en VPN-verbindingen verwijderd. Er worden geen gegevens of apps op het toestel verwijderd.
Ook 4G kun je nog heel lang gebruiken
Net als 5G heeft 4G landelijke dekking. Dit betekent dat je het vrijwel in heel Nederland kunt gebruiken. En dat zal de komende jaren zo blijven. Ga maar na: providers zetten nu pas hun 2G-netwerk uit, dat al sinds 1991 in de lucht is!
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
Je hebt een smartphone
Als je een smartphone hebt, kan je op het internet via een WIFI-verbinding of via 4G. Een WIFI-verbinding kan je op verschillende plaatsen vinden en is vaak gratis. 4G-verbinding kan je gebruiken als dat in het abonnement van je gsm inbegrepen is.
Je internetverbinding controleren
Als andere apps niet werken of als je een netwerkfout krijgt, betekent dat meestal dat je apparaat geen verbinding heeft met het internet.
Controleer of de router is aangesloten op het stroomnet en zet hem aan. Als de router aan staat en niet goed werkt, kunt u hem herstarten. Haal de stroom er gedurende dertig seconden af en zet de router daarna opnieuw aan. Kijk via de computer of de verbinding het weer doet.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten.Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
Bij Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators.Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken.Selecteer een andere provider, en switch dan weer terug naar Vodafone.