Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Als ontvanger van een verzoek betaal je via je eigen bank met iDEAL. De link die je ontvangt begint met 'https'. Dit betekent dat je gegevens versleuteld zijn. Een Tikkie betaalverzoekje ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Tikkie is enorm ingeburgerd om snel geld over te maken naar een bekende. Er kleeft echter ook een risico aan. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de populaire betaal-app van de ABN-AMRO Bank nabouwen. Daarmee hengelen ze gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Tikkie-truc
Ze zouden in totaal bijna 100.000 euro buitgemaakt hebben door namaakberichten van de populaire betaalapp in te zetten, waarbij in totaal 375 mensen zijn opgelicht. Bij de Tikkie-truc worden verkopers op Marktplaats benaderd door criminelen die zich als koper voordoen.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
In het menu kun je via 'Mijn bankrekeningen' rekeningen toevoegen of verwijderen. Het is helaas nog niet mogelijk om je naam en telefoonnummer aan te passen. De tijdelijke oplossing: verwijder de app en download de app opnieuw.
Storneren betekent dat u een automatische incasso terugboekt op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via internetbankieren. Of neem contact op met uw bank. De bank controleert niet of de incasso terecht of onterecht was.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Je rekeningnummer is een gegeven van dezelfde orde als bijvoorbeeld je naam en adres. Deze informatie publiek maken houdt in principe geen gevaar in. Wanneer bijvoorbeeld liefdadigheidsorganisaties een geldinzameling organiseren, zullen ze langs zoveel mogelijk kanalen hun rekeningnummer verspreiden.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Oplichters gaan op zeer geraffineerde wijze te werk via gepersonaliseerde sms-berichten en proberen je naar een valse Marktplaats-website te lokken met een vervalste 'Gelijk Oversteken'-module.
Wees voorzichtig met een platform zoals Marktplaats
Als je bijvoorbeeld via marktplaats iets verkoopt, dan is het doorgeven van jouw bankrekeningnummer gebruikelijk om de betaling te ontvangen. In ieder geval is het doorgeven van naam en rekeningnummer iets om mee uit te kijken op die manier.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Via de procedure Melding Onterechte Incasso kun je het bedrag tot 13 maanden nadat het afgeschreven is, laten terugboeken. Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven. Dit is de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien.
Vertel het incassobureau of bedrijf met welk deel u het niet eens bent en waarom. Stuur onze voorbeeldbrief onjuiste rekening. Is het incassobureau of bedrijf het niet met u eens? Dan moeten zij bewijzen waarom de rekening wel klopt.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Een betaalverzoek is geldig tot 2 maanden na aanmaken van het verzoek.