Wanneer je verkeerd getankt hebt, kan je direct een melding voor pechhulp doen. In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen.
Na een of twee keer tanken zal de motor weer lopen zoals je gewend bent. Ethanol (E85) in benzine: als je geen bi-fuel auto hebt, dan moet je ook hier de auto niet starten en een pechhulpdienst bellen. Die zal in de meeste gevallen de tank leeg laten halen. Ook moeten mogelijk onderdelen worden gereinigd.
Er doen zich veel grotere risico's voor wanneer E85 in een non-flex-fuel voertuig wordt gebruikt. Het continu vullen van een standaard benzineauto met deze brandstof met een hoog ethanolgehalte kan leiden tot ernstige corrosie van het brandstofsysteem. Bovendien kan het zijn dat uw motorgarantie ongeldig wordt wanneer u per ongeluk E85-brandstof in een auto doet.
Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo'n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar. Veelal is het standaard helaas niet verzekerd.
Je moet eerst bij de garage controleren of je auto geschikt is. Nieuwere modellen zijn meestal niet moeilijk te converteren met een conversiekit. Een dual-fuel conversie staat je toe om je auto op elke ethanol-gebaseerde brandstof te laten lopen, mits de ethanolgehalte niet meer dan 85% bedraagt.
De E85-sticker geeft aan dat er tussen de 10% en 85% bio-ethanol in zit. Deze brandstof is alleen geschikt voor voertuigen met een zogenoemde flex-fuel-motor. In Nederland is deze brandstof nog maar op enkele plaatsen verkrijgbaar.
Het gebruik van elk octaangehalte benzine in een flex-fuel voertuig is acceptabel . De sensoren in een FFV detecteren of de brandstof pure benzine of 85% ethanol is en voeren de nodige wijzigingen door voor optimale brandstofinjectie en timing van verbranding. E85 in een auto stoppen die niet is ontworpen voor flexibele brandstof kan schadelijk zijn.
Aftappen met druk
Steek de lange slang diep in de tank en de kortere slang slechts enkele centimeters in de opening. Sluit de opening af met een oude doek of handdoek en blaas lucht in de korte slang. Als de brandstof begint te vloeien, stop je met blazen.
De motor hapert - Een van de meest veelzeggende symptomen van een kapotte brandstofpomp is een haperende motor. Hij kan niet langer voldoende brandstofdruk handhaven bij de levering. Aanvankelijk merk je dit enkel bij hoge snelheden, wanneer de auto even schokt en vervolgens weer normaal rijdt.
Verkeerde brandstof getankt kosten
Dan is het leegpompen van de tank voldoende en ben je vaak voor zo'n €50,- tot €150,- klaar. Wanneer je echter al wel hebt gereden, kunnen er verschillende onderdelen van je auto beschadigd zijn.
Voertuigen die worden opgeslagen met E85 in het brandstofsysteem kunnen gecorrodeerde pompcommutators, vastzittende injectoren en verstopte brandstoffilters ontwikkelen . De beste werkwijze is om het brandstofsysteem te spoelen met benzine en brandstofstabilisator vóór opslag.
Brandstofverbruik – E85 verdampt gemiddeld 30-35% sneller dan traditionele benzine . Hierdoor zullen voertuigen die op E85-brandstof rijden, doorgaans een vermindering van het brandstofverbruik van diezelfde 30-35% ervaren in vergelijking met wat het voertuig op benzine zou ervaren.
Het kan jaren meegaan, of het kan binnen drie maanden bederven . De levensduur hangt af van veel factoren, waaronder: De hoeveelheid vocht in de lucht. Of het brandstofsysteem is afgedicht.
Als uw auto geen flex-fuel voertuig is en u per ongeluk E85 aan uw tank toevoegt, merkt u mogelijk een verminderde prestatie en een lager brandstofverbruik . Uw motorstoringslampje kan ook gaan branden, maar het ongeluk zal de motor waarschijnlijk niet beschadigen. Ze raden aan om de tank meerdere keren bij te vullen met gewone benzine.
De E85 bevat, maar liefst 85% ethanol. De E85 bestaat grotendeels uit bio-ethanol (gewonnen uit planten zoals tarwe, mais, en suikerbiet). De E85 kan dan ook worden aangeduid als bio-ethanol. Voor benzinemotoren is kleine hoeveelheden ethanol geen probleem, maar zomaar E85 tanken wordt zeker niet aangeraden.
Als u de verkeerde brandstof getankt heeft is het belangrijk de motor niet te starten of te laten lopen, en de brandstof spoedig af te laten tappen. Dit moet gebeuren door een professional met de juiste apparatuur.
Kun je rijden met een kapotte brandstofpomp? Het is in de meeste gevallen niet aan te raden om te blijven rijden met een kapotte brandstofpomp. Als de brandstofpomp niet goed functioneert, kan dit leiden tot ernstige motorproblemen en zelfs motorschade.
Een zwakke brandstofpomp kan nog steeds brandstof pompen , maar het voertuig kan moeite hebben met starten vanwege het gebrek aan druk. Een verzwakte brandstofpomp kan ervoor zorgen dat het voertuig meer krukassen nodig heeft om te starten dan normaal, en in ernstigere gevallen kan het er zelfs voor zorgen dat het voertuig meerdere keren de sleutel moet omdraaien voordat het start.
Vervangen van de elektrische brandstofpomp is specialistenwerk, dat je het best aan de garage kunt overlaten. De kosten voor het vervangen van de brandstofpomp lopen sterk uiteen, afhankelijk van welke pomp (opvoerpomp of hogedruk inspuitpomp) van € 440 tot wel € 2500.
Bij het tanken van een van beide auto's kan het een keer gebeuren dat u net even in gedachten bent. Uit gewoonte tankt u de verkeerde brandstof. De kosten voor het leegpompen van de tank zijn hoog, namelijk wel €150. Ook de brandstof in de tank kunt u als schadelast beschouwen.
Gebruik een slang
Het gebruik van een slang is de meest gebruikelijke en eenvoudige methode om een brandstoftank leeg te laten lopen. Het enige dat u nodig hebt, is een slang en een bak om de brandstof op te vangen. Steek de slang in de tank en zuig aan het andere uiteinde. Dit zal de brandstofstroom starten, die u vervolgens naar de bak kunt overbrengen.
Zoek eerst de zekering of het relais van de brandstofpomp in de zekeringkast van uw voertuig en verwijder deze. Zet vervolgens het contact aan zonder de motor te starten. De brandstofpomp wordt geactiveerd en begint de brandstoftank leeg te laten lopen. Zodra de tank leeg is, zet u het contact uit en vervangt u de zekering of het relais van de brandstofpomp.
Simpel gezegd: als je 19 liter benzine van 91 octaan mengt met 19 liter E85, krijg je 38 liter brandstof van 96 octaan , wat heel dicht bij E50 ligt, oftewel 50 procent ethanol en 50 procent benzine.
Dit is waarom: E85 vereist een specifiek managementsysteem dat de brandstoftoevoer verandert op basis van het ethanolgehalte, zoals een fabrieks-FFV-systeem of een retrofit flex-brandstofsysteem van Advanced Fuel Dynamics. Onjuist management kan een magere conditie veroorzaken , wat uw motor kan beschadigen.
Kun je wisselen tussen E85 en gewone benzine? In een flex-fuelvoertuig kan dat wel, ze zijn daarvoor ontworpen . In een non-flex-fuelvoertuig mag je niet meer dan E10 gebruiken, tenzij het is ontworpen voor E15.