Zo worden in het projectplan afspraken gemaakt tussen de opdrachtgever en de projectleider. De afspraken gaan onder andere over welke feiten, situaties en bovenliggende organisatiedoelen de opdracht te maken heeft (achtergrond), de ongewenste situatie (probleem) en welke uiteindelijk opgelost moet gaan worden (doel).
Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting. Deze vijf fases zijn de leidraad voor jou en je team, zodat de planning van al jullie projecten een fluitje van een cent wordt.
De structuur is het tastbaarste stuk van het project. Aan de HET-kant staan bijvoorbeeld de gemaakte afspraken over de resultaten, de organisatiestructuur van het project, de procedures, tijd en geld. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen.
Fasen project definitie
De fasering van je project leg je vast in je projectplan of Plan van Aanpak. Het indelen van de activiteiten in je project in fasen helpt je om in gecontroleerde stappen naar het resultaat toe te werken.
Uitgangspunten zijn die zaken die door het project als basis moeten worden meegenomen. Een uitgangspunt is iets waar het project niet omheen kan.
Inleiding Schrijf bij het hoofdstuk 'Inleiding' in het kort iets over het project: de opdracht (wat wil de klant dat je voor hem doet, en waarom wil de klant dat je dit doet) en over de aanpak van de groep.
Projectplannen zijn essentieel om alle informatie met betrekking tot het project georganiseerd en op schema te houden. Een goed projectplan zal u helpen uw werk te beginnen met alle nodige stukken, van doelen en budgetten tot mijlpalen en communicatieplannen, op één plaats.
De weg van een initieel voorstel naar een plan van aanpak kan al binnen een week plaatsvinden.Het schrijven van een plan van aanpak duurt vaak ook niet meer dan een week. De planning of snelheid van het project wordt afgestemd met de klant.
Het verschil tussen een onderzoeksvoorstel en een plan van aanpak is dat een plan van aanpak meestal wordt geschreven op het hbo voor een onderzoek bij een organisatie of opdrachtgever, terwijl een onderzoeksvoorstel voor een empirisch of theoretisch onderzoek bij de universiteit wordt opgesteld.
Operationele eisen gaan over de eisen aan het gebruik van het projectresultaat. Bijvoorbeeld dat na het realiseren van het softwareproject, het aantal storingen met 90% afneemt. Ontwerpbeperkingen tenslotte zijn eisen die te maken hebben met de realisatie van het project zelf.
Een project is een unieke opgave, begrensd in tijd en middelen en afgesloten met een projectresultaat. Een project is een tijdelijke inspanning met als doel het creëren van een uniek product of een unieke service.
PRINCE2 is een methode op procesbasis voor effectief projectmanagement waarmee u de fundamentele vaardigheden leert die nodig zijn om een succesvolle projectmanager te worden. Het staat voor PRojects IN Controlled Environments en wordt over de hele wereld gebruikt en erkend.
Projectmanagement is het plannen, delegeren, bewaken en beheersen van alle aspecten van het project en het motiveren van de betrokkenen om de projectdoelen te realiseren binnen de verlangde prestatiedoelen voor tijd, kosten, kwaliteit, scope, benefits en risico's.
Een project is een geheel van activiteiten buiten de gewone bedrijfsvoering om waarbij het gaat om het realiseren van iets nieuws voor een duidelijke opdrachtgever binnen duidelijke kaders door een team van meerdere verschillende specialisten. Projecten zijn per definitie spannend: je gaat iets nieuws maken.