Gordijnen - en andere raambekleding - vallen onder roerende zaken.Met deze term wordt alles bedoeld wat niet vastzit aan de woning. Roerende zaken zijn niet standaard bij de koop inbegrepen. Denk aan het meubilair, maar dus ook aan de raambekleding.
Bij een klassieke verkoop van een woning blijft alles wat roerend is eigendom van de verkoper en moet dit uit het huis verwijderd zijn wanneer de koper formeel in het bezit komt van de woning, behoudens wanneer er tussen de partijen andere afspraken zijn gemaakt.
De inrichting van een woning valt onder de zogenaamde 'roerende zaken'. Dit zijn zaken die niet standaard bij de (ver)koop horen, omdat ze niet nagelvast zitten aan het huis. Denk hierbij onder meer aan zaken als gordijnen, witgoed en kasten.
Onroerende zaken horen altijd bij de (ver)koop. Je kunt ze omschrijven als: 'het eigendom van het perceel grond met woning en verdere aanhorigheden'. Met onroerende zaken worden eigenlijk spullen bedoeld die vastzitten aan het huis. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een schuur, carport en schutting.
het kopen van iets, meestal gebruikt voor het kopen van een bedrijf door een ander bedrijf.
Vraagprijs versus nieuwprijs
Een rondje Google leert dat de gemiddelde gordijnen overnemen prijs rond de €100 tot €250 ligt. Om te ontdekken of een prijs schappelijk is zoek je het type raambekleding op via onze website. Klik op bereken je prijs en vul de maten in. Vink verder ook alle inbegrepen extra's aan.
Overleg dit dan altijd met de kopers van jouw woning! Woning gerelateerde materialen zoals dakpannen, extra laminaat, plinten of overgebleven tegels uit de badkamer of tuin mogen natuurlijk achterblijven. Ook onderhoudsmiddelen voor de vloer of verf voor de kozijnen kun je achterlaten.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Pas als een aspirant-huurder een huurovereenkomst gaat tekenen, mag de makelaar dus informatie over het inkomen (salarisstrook), een verhuurdersverklaring en gegevens over de burgerlijke staat opvragen. De makelaar mag echter niet vragen naar het burgerservicenummer.
Tafels, kasten, computers en stoelen zijn roerende goederen. Deze zijn immers niet aard- of nagelvast verbonden met de grond of het pand. De ramen, het toilet, de keuken, een tuinhuisje, lichtknoppen en de meterkast z...
Roerende goederen
Ter verduidelijking bijvoorbeeld: De ingebouwde keuken en badkamer waren roerend goed, maar zijn onroerend geworden omdat ze deel uitmaken van het huis zelf, wat onroerend goed is.
Een losstaande airco is gewoon roerend goed en hoort niet bij het huis.
Ingebouwde verlichting is normaliter onroerend. Niet ingebouwde verlichting die zonder 'schade van betekenis' kan worden verwijderd is normaliter roerend.
De meldingsplicht van de verkoper houdt in dat hij of zij gebreken die bij hem bekend zijn, direct moet melden aan de koper. Dit geldt ook voor gebreken die niet duidelijk zichtbaar zijn voor de koper. Ook moet de verkoper de rechten van anderen op zijn perceel melden aan de koper.
Ga nog even langs. Ga vervolgens vlak voor het verlijden van de notariële akte samen met de verkoper langs in het verkochte pand. Je kan dan vaststellen of de woning wel leeg is en je kan meteen de meterstanden opnemen. Is de woning niet leeg dan kan je de overeengekomen vergoeding opeisen.
Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht heeft de notaris al ontvangen. Volgens traditie worden de sleutels van de woning na de ondertekening bij de notaris overhandigd, dus vergeet deze niet mee te nemen.
Mag de makelaar het bod vertellen? Nee, de makelaar mag jou niet concreet vertellen wat andere partijen hebben geboden. Hij kan wel aangeven dat er meerdere geïnteresseerden zijn, maar jij moet zelf uiteindelijk jouw bod bepalen.
Vraag de makelaar naar zijn ervaring
Zo wil je bijvoorbeeld weten welk tarief hij rekent voor de verkoop van jouw woning en of dat inclusief opstartkosten en BTW is. Ook niet onbelangrijk: vergeet niet te vragen welke verkoopstrategie de makelaar voor ogen heeft.
Op grond van de wet hebt u als koper na het tekenen van het koopcontract een bedenktermijn van 3 dagen. Soms is in het koopcontract afgesproken dat de verkoper ook een bedenktermijn heeft. De verkoper kan dan binnen de bedenktermijn van het contract af. Een bedenktermijn voor de verkoper komt niet vaak voor.
Makelaarskosten
Meestal is dit een percentage van de opbrengst van de verkoop van je huis. Deze kosten worden ook wel courtage genoemd. Wat de hoogte van de courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,5 – 2% van de verkoopwaarde van je huis.
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd'). Daar komt nog eens gemiddeld 3,1 maanden bij tot de overdracht bij de notaris ('overdrachtsperiode').
Wat is bezemschoon opleveren? Bezemschoon opleveren houdt eigenlijk niets anders in dan dat u uw oude woning of bedrijfspand netjes achterlaat, zodat de nieuwe eigenaar hier snel in kan trekken. Het is dus een afspraak tussen de kopende/hurende partij en de verkoper/verhuurder over de staat van de oplevering.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.