Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Voor grotere bestelwagens (categorie N1 klasse II en III) en minibussen zal de geleidelijke stopzetting van verbrandingsmotoren (benzine en diesel) plaatsvinden in 2035, met beperkingen die stapsgewijs worden ingevoerd. In 2025 moeten dieselvoertuigen ten minste Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d.
Dieselbestelauto's. De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Gemeentes hebben twee opties sinds 2020: alle diesels met Euroklasse 3 en hoger (pakweg 20 jaar oud) worden toegelaten, of alle dieselvoertuigen met Euroklasse 4 en hoger (pakweg 15 jaar oud). Vanaf 2025 wordt het systeem één euroklasse opgeschoven.
Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto's. Het klopt dat deze auto's tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen.
De diesel is een goedkoop alternatief als je veel kilometers rijdt of zware dingen moet trekken zoals aanhangers. Zeker een Eco-model kan veel geld schelen. Ook moet je er rekening mee houden dat hetzelfde model dat op benzine rijdt aanzienlijk duurder is.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Naast de benzine- en dieselauto wordt ook de lichte bedrijfsauto met een brandstofmotor verboden per 2035. Het verbod houdt in dat er geen nieuwe auto's die rijden op fossiele brandstoffen verkocht mogen worden.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in.
Let op: Overweegt u een nieuwe dieselauto aan te schaffen? Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in.
Vanaf 2025 wordt het voor dieselrijders lastiger om met hun trouwe vierwieler de weg op te gaan. Er is nog geen sprake van een dieselverbod, maar de overheid doet er alles aan om deze auto's te weren. Dat komt omdat diesels - in verhouding tot andere brandstofsoorten - veel meer CO2 uitstoten.
Vanaf 1 januari 2025 geldt binnen de Ring A10 een milieuzone (zie kaart) voor personenauto's met dieselmotor; alleen dieselpersonenauto's met een emissieklasse 5 of hoger mogen de milieuzone in. Dieselpersonenauto's met emissieklasse 0 tot en met 4 mogen de milieuzone niet meer in.
Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt. Vanaf September 2019 worden ook Euro 5 diesels geweerd.
Dieselwagens met euro 5 en 6 normen worden steeds vaker afgekeurd tijdens keuringen vanwege aangescherpte roetmetingen. Dit heeft geleid tot verhoogde onderhoudskosten voor autobezitters.
Een aantal Nederlandse gemeenten (waaronder Utrecht, Amsterdam en Arnhem) hebben een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
Diesel auto's stoten minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine auto's en zijn dus beter voor het milieu en de ozonlaag (opwarming van de aarde). Dieselauto's stoten wel meer fijnstof uit, al verschilt dit ook erg van de omstandigheden zoals de buitentemperatuur.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Toch wint - of moeten we zeggen verliest - de diesel het van de benzineauto op het gebied van vervuiling. Dat komt omdat dieselmotoren meer fijnstof en roetdeeltjes produceren.Deze deeltjes zijn schadelijk voor de luchtkwaliteit en kunnen bijdragen aan ademhalingsproblemen en hart- en vaatziekten.
Twee van deze alternatieven zijn wasbenzine en terpentine. Zij mengen beter met lucht, waardoor er een vollediger verbranding mogelijk is dan met dieselolie.
Als je veel lange afstanden rijdt, is een dieselauto gunstiger dan een benzineauto. Als je echter weinig rijdt of vooral korte afstanden in de stad aflegt, kun je het best voor een benzineauto kiezen.
Transformatie diesel naar waterstof? De transformatie van een dieselverbrandingsmotor naar waterstof is relatief eenvoudig. De aanpassingen bestaan uit het plaatsen van waterstoftanks, een ringleiding op het motorblok voor waterstofgasinjectie en de nodige regelelektronica.
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2025 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.