Ze mogen dus geen video's uploaden die ze zelf niet hebben gemaakt, of geen inhoud in hun video's gebruiken waarop een auteursrecht rust, denk aan muzieknummers, fragmenten uit programma's met auteursrecht, of video's die door andere gebruikers werden gemaakt, zonder daar eerst toestemming voor te hebben.
YouTube-content creators blijven dus rechthebbende van hun werk. Dit betekent dat de geüploade YouTube-video's, niet zonder toestemming van de gebruiker mogen worden gebruikt door een derde. In principe dus ook niet voor het maken van een nieuw werk dat buiten het YouTube-platform gepubliceerd wordt.
De limiet voor je videolengte verhogen
Je kunt standaard video's uploaden die maximaal vijftien minuten duren. Met een geverifieerd account kun je video's uploaden die langer zijn dan vijftien minuten. Zo verifieer je je Google-account: Open de mobiele YouTube-app.
Op het tabblad Publiek in YouTube Analytics vind je een overzicht van je kijkers en hun demografie. De kaart met de belangrijkste statistieken toont je terugkerende en nieuwe kijkers, unieke kijkers, abonnees, totale leden.
Dagelijks bedraagt het aantal YouTube-bezoekers 122 miljoen. Iedere dag worden er vijf miljard video's bekeken. Dit staat gelijk aan één miljard uur aan video per dag.
Als je upload lijkt vast te lopen of erg lang duurt, kan dit de volgende oorzaken hebben: Bestandstype en -grootte: Het bestandstype en de video-indeling bepalen de grootte van je video. Als je sneller wilt uploaden, codeer je video's dan in een van deze aanbevolen indelingen.
Gebruik geen muziek van andere mensen voor je filmpjes, tenzij je daarvoor toestemming hebt verkregen. Vaak moet je hiervan het bewijs uploaden. YouTube biedt zelf overigens kosteloos rechten vrije muziek aan via Audio Library.
Om muziek te gebruiken, heb je toestemming nodig van de maker van de muziek, de muziekauteur of -uitgever. Hoe hoog de vergoeding is, hangt onder meer af van het soort muziekgebruik (Buma Stemra). Niet in alle gevallen is toestemming nodig voor hergebruik van geluid.
Gebruik daarom altijd je account op Instagram, Facebook of Snapchat voor het aankondigen van een nieuwe video zodra deze online staat. Op deze manier vergroot je het bereik en is er dus een grotere kans dat meer mensen jouw video op YouTube gaan bekijken.
Met YouTube Shorts kan iedereen contact leggen met een nieuw publiek. Daarvoor heb je alleen een smartphone en de Shorts-camera in de YouTube-app nodig. Met de creatieve Shorts-tools van YouTube kun je makkelijk video's van maximaal 60 seconden maken en meerdere clips opnemen.
Log in bij YouTube Studio. Selecteer Analytics in het linkermenu. Klik op het tabblad Bereik of Publiek om je unieke kijkers te zien.
Om geld te verdienen met YouTube, moet je het afgelopen jaar minimaal 1.000 abonnees en 4.000 kijkuren hebben gehaald. Zodra je dat hebt bereikt, kun je je aanmelden voor het YouTube-partnerprogramma en inkomsten genereren met je kanaal via advertenties, abonnementen en kanaallidmaatschappen.
Openbaar: zo kan iedereen de video zien en deze wordt in de zoekresultaten van YouTube opgenomen. Verborgen: iedereen die de link heeft kan de video bekijken, maar deze wordt niet opgenomen in de zoekmachine van YouTube. Of Privé: alleen mensen die u toegang geeft kunnen het filmpje bekijken.
Gangnam Style heeft namelijk de meest gelikete video op YouTube, van alle filmpjes die je er momenteel kunt bekijken. Inmiddels zijn er al bijna 300 miljoen mensen die de clip hebben gelikete! Natuurlijk – “Baby” van Justin Bieber heeft al 800 miljoen likes ontvangen. Dat is meer dan het dubbele van Gangnam Style.
Daddy Yankee – Despacito. Met ruim 7,8 miljard views staat zomerhit Despacito van Luis Fonsi en Daddy Yankee op nummer twee in de top vijf. De track werd in 2017 uitgebracht en is binnen 203 dagen uitgegroeid tot meest bekeken video op YouTube (tot deze in 2020 werd verslagen door de huidige nummer één). Ongekend!
PewDiePie – 110 miljoen (+1,9%) ✿ Kids Diana Show – 84,3 miljoen (+16,3%) WWE – 82,4 miljoen (+14,9%)
Hoeveel weergaves heb je nodig om geld te verdienen? Het gemiddelde YouTube-kanaal verdient ongeveer 18 dollar per 1.000 advertentieweergaven, wat neerkomt op ongeveer 3 tot 5 dollar per videoweergave, volgens de data van Influencer Marketing Hub. Je zou denken; hoe meer weergaven, hoe meer je verdient.
Het algoritme lijkt rekening te houden met hoe nieuw een video is, en de frequentie van uploads op het kanaal dat de video heeft geplaatst. Het algoritme is overigens geen beoordelaar van films. Het is niet ontworpen om te bepalen hoe 'goed' een video is.