Als ouder mag je verwachten dat school het beste met je kind voorheeft en zo goed mogelijk wil helpen in de ondersteuning. Andersom verwacht school dit ook van jou als ouder. Jullie kijken beiden op jullie eigen manier naar jouw kind. Jij weet goed hoe je kind zich thuis en op andere plekken gedraagt.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Als basisvak beschouwen wij elk vak dat in het curriculum primair gericht is op het wetenschappelijke fundament van de artsopleiding. Dit betekent dat behalve de biomedische vakken ook vakken als epidemiologie, gezondheidskunde, medische psychologie, sociologie, statistiek en informatica meegerekend moeten worden.
Geeft les aan en begeleidt leerlingen. Structureert en coördineert activiteiten van de leerlingen. Organiseert en plant activiteiten in homogene en heterogene groepen, inclusief subgroepen. Houdt hierbij rekening met de onderwijsbehoeften van de individuele leerling, de subgroep of de groep als geheel.
Wat maakt scholen goed? Dit is wat de Inspectie constateert: goede leraren, die in hechte teams van elkaar leren en samen het onderwijs verbeteren. Op zulke scholen wordt goed les gegeven, zijn leerlingen en ouders meer betrokken en worden betere resultaten geboekt.
Onlangs kwam de sfeer samen met de kwaliteit van onderwijs naar voren als belangrijkste aspecten voor de keuze. Andere aspecten, die meewegen voor de schoolkeuze: Goede sfeer en uitstraling. Kwaliteit van onderwijs.
De onderwijskwaliteit omvat niet alleen het effectief aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook het vormen van kinderen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen. En dat is niet in cijfers uit te drukken. Het is belangrijk dat de school de onderwijskwaliteit goed bewaakt en probeert te verbeteren.
Om een goede keuze te maken, kan je: Het opvoedingsproject van de school raadplegen (dat staat op de website van de school en is in elke school op te vragen) Eens praten met ouders die ervaringen hebben met de school. Een informatiemoment/ opendeur bijwonen.
Reformatorische en islamitische basisscholen scoren het beste op de eindtoets. Dat blijkt uit het jaarlijkse scholenonderzoek van RTL Nieuws.
Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
De rechten en plichten van pedagogisch verantwoordelijken zijn complex. Hierbij kan in de eerste plaats gedacht worden aan de arbeidscontext en relaties, met benoemingen, voorrangsrechten, functioneringsgesprekken en evaluaties, maar ook schorsing- en tuchtmaatregelen.
We definiëren een goede leraar als een leraar die een aanwijsbare bijdrage levert aan het leren en de ontwikkeling van leerlingen. Dat betekent dat kenmerken van een goede leraar op de een of andere manier invloed moeten hebben op de kennis, vaar- digheden en / of houding en motivatie van leerlingen.
Leerkrachtvaardigheden zijn de vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om goed onderwijs te geven, een doelgericht klassenmanagement en een pedagogisch klimaat te realiseren.
Goed lesgeven is niet niks en inclusieve pedagogiek is geen toverdrank om uitval terug te dringen. Gewoon goede pedagogiek heeft oog voor verschil in leerstijlen en achtergrondkennis van studenten. Inclusieve pedagogiek legt de nadruk op het persoonlijke verhaal van de student en ziet de docent als facilitator.
'De basis op orde, de lat omhoog' -- zo verwoordt onderwijsminister Marja van Bijsterveldt (CDA) haar visie op onderwijs. De prestaties moeten beter en de nadruk moet liggen op de kern: rekenen en taal.
Conclusie. De kernregel eist dat je voor Nederlands, Engels en Wiskunde ten minste een: 4,5 – 5,5 – 5,5 haalt op je diploma. Deze drie cijfers worden immers naar boven afgerond en daarmee komen je gemiddelde eindcijfers dan uit op een: 5 – 6 – 6.
Fries in het onderwijs
Scholen moeten verplicht het Fries als vak aanbieden. Behalve als de provincie Fryslân een school (gedeeltelijke) toestemming heeft gegeven om geen Fries te geven. Verder mogen Friese scholen het Fries naast het Nederlands ook als voertaal in het onderwijs gebruiken.