Het antwoord daarop is simpel: in principe mag een huurder niets aanpassen wat niet eenvoudig in de oorspronkelijke staat is terug te brengen. Een huurder is namelijk verplicht om de woning in dezelfde staat op te leveren als toen hij of zij de woning betrok of hoe het staat beschreven in de opnamestaat.
Je huurwoning mag je niet verbouwen of renoveren. Ook mag je niks veranderen aan de buitenkant van de woning. Het maakt hierbij niet uit of je een sociale huurwoning betrekt of een huurwoning die je in de vrije sector gevonden hebt. Je kunt wel overleggen met de verhuurder.
U mag niets veranderen aan uw huurwoning. Ook niet aan de buitenkant van uw woning.
Een belangrijke factor bij het bepalen of je recht hebt op een nieuwe keuken, is de huidige staat van de keuken in je huurwoning. Als de keuken versleten, beschadigd of verouderd is, en dit niet te wijten is aan jouw eigen nalatigheid of misbruik, dan kun je een reden hebben om een nieuwe keuken te eisen.
Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Is een nieuwe badkamer en/of toilet gratis? Een nieuwe badkamer en/of toilet is in de basis gratis, als deze ongeveer 35 jaar oud is en dus officieel voor vervanging in aanmerking komt.
Conclusie: Er is wettelijk gezien geen maximum gesteld aan het aantal mensen dat in een appartement of woning mogen wonen.
Uw verhuurder mag niet zo maar uw woning verbouwen.U moet daarvoor toestemming geven. Behalve als u in een gebouw woont met minstens 10 woningen. Dan heeft de verhuurder toestemming nodig van minimaal 70% van de huurders.
Antwoord. De verhuurder is helaas niet verplicht om (groot-)onderhoud of een renovatie uit te voeren. De wet verplicht hem alleen om gebreken aan de woning te verhelpen als die door de huurder(s) schriftelijk zijn gemeld.
De wet verstaat onder renovatie “zowel sloop met vervangende nieuwbouw als gedeeltelijke vernieuwing door verandering of toevoeging”.
Nee. Je bent huurder van de woning en het is aan jou om te bepalen wie met jouw toestemming samen met jou in jouw huis mag wonen. Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand (samen met jou) onder jouw dak te laten verblijven.
18 lid 3 geeft als definitie van een ernstig gebrek: Een gebrek is slechts als ernstig gebrek aan te merken “indien het de hechtheid van de constructie of een wezenlijk onderdeel daarvan aantast of in gevaar brengt, hetzij de woning ongeschikt maakt voor zijn bestemming”.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijkse onderhoud van de huurwoning. De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud.
Op dit moment mag de verhuurder jou nog steeds niet vragen naar je etnische oorsprong, nationaliteit, burgerlijke staat, of een uittreksel uit het strafregister.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Dit komt er grofweg op neer dat de verhuurder de kosten van de renovatie (arbeidsloon, materiaalkosten, financieringskosten, etc.) deelt door de levensduur van de verbeteringen in jaren. En daarna door twaalf om te komen tot de maandelijkse huurverhoging.
Er is geen wettelijk recht op een (minimum)vergoeding bij een renovatie in bewoonde staat, als compensatie voor met name de overlast. Het ligt wel voor de hand dat huurders die krijgen. De verhuurder moet immers ook tijdens een renovatie het 'ongestoorde woongenot' blijven garanderen.
De huurder is aansprakelijk voor schade aan de verhuurde zaak die is ontstaan door een hem toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst (art. 7:218 lid 1 BW). Schadeplicht in het huurrecht kan zowel voor de huurder als de verhuurder ontstaan.
Woongenot is een recht van de huurder.Het omvat verschillende aspecten van het woonleven, zoals de kwaliteit van de woning, de buurt, de voorzieningen en de algehele leefbaarheid. Aspecten die afbreuk doen aan het woongenot van een huurder zijn overlast en achterstallig onderhoud.
Repareert uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet? Of reageert hij niet op uw e-mail of brief? Bij ernstige gebreken kunt u de Huurcommissie inschakelen. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is om de Huurcommissie in te schakelen.
Of is dit ook woonfraude? Er mogen gewoon mensen bij u logeren.Maar u mag personen niet voor een lange periode uw woning of een deel van uw woning laten gebruiken. En uw mag geen geld krijgen van iemand die bij u logeert.
Wil je een kennis of familielid tijdelijk uit de brand helpen, dan is inwonen een mogelijkheid (voor maximaal een half jaar). Als sociale woningcorporatie staan we er natuurlijk voor open als jij als huurder iemand tijdelijk wilt helpen met onderdak. Hiervoor dien je echter wel schriftelijk toestemming te vragen.
Je kunt dus niet uit je (sociale) huurwoning gezet worden. Woningcorporaties kunnen wel met maatregelen komen om scheefwonen tegen te gaan, bijvoorbeeld door de huren flink te verhogen.