Laden, lossen en parkeren op een bushalte is niet toegestaan binnen de zwart-witte blokmarkering, of indien afwezig binnen 12 meter voor en voorbij het haltebord (L3). Wel mag de halte door ieder voertuig gebruikt worden om passagiers in of uit te laten stappen.
Als bestuurder mag u uw voertuig niet stil laten staan bij een bushalte ter hoogte van de geblokte markering en als deze ontbreekt binnen 12 meter van het bushalte bord.
LET OP: ONMIDDELLIJK PASSAGIERS IN/UIT LATEN STAPPEN IS TOEGESTAAN: langs een gele onderbroken streep. bij een bord bushalte met zwart-wit geblokte markering. bij een bord bushalte zonder blokmarkering, maar alleen als de halte minstens 24 meter lang is, te weten 12 meter voor en 12 meter na het haltebord meet.
Je herkent jouw bus aan het lijnnummer en de eindbestemming, die bovenaan de voorkant van de bus staan. Als de bus aan komt rijden, steek dan je hand op. Er rijden soms meerdere lijnen langs een halte en de chauffeur weet zo zeker dat je mee wilt.
In een tunnel. Bij een bushalte ter hoogte van de geblokte markering of als deze markering ontbreekt, binnen een afstand van 12 meter van het bord dat een bushalte aanduidt. Op de rijbaan langs een busstrook. Op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook.
In een zone van vijf meter voor en na een oversteekplaats. In een zone van vijf meter voor en na een bocht. Bij een bushalte (passagiers laten in- of uitstappen mag hier wel, zolang het de bus niet hindert)
Een vervroeging van 1 tot 2 minuten kan ik bij de bus nog indenken, maar 6 of 7 minuten te vroeg is niet acceptabel. Alhoewel de vervroeging die ik 1 mei maakte wel erg extreem was, komt het helaas te vaak voor. Niet alleen bij de bus, maar ook bij de tram en de trein.
De naam van de halte vind je altijd bij de halte zelf: op de haltepaal en/of op het bord met vertrektijden. Soms zijn er twee haltes tegenover elkaar met dezelfde naam. Kijk dan goed welke richting/eindbestemming er op de haltepaal en/of bord met vertrektijden staat.
Als je goed hebt ingecheckt, hoor je een piepje en zie je een groen lampje. Op het scherm staat dan 'goede reis' of 'incheck ok' Door het piepje hoort ook de buschauffeur dat je bent ingecheckt. Als je fout hebt ingecheckt, zie je een rood lampje en hoor je een alarmtoon.
Uit jurisprudentie blijkt dat langer dan 10 minuten stilstaan inhoudt dat er sprake is van parkeren. Kiss and Ride is dan gelimiteerd tot maximaal 10 minuten stilstaan.
Als aan de kant van de rijbaan een gele onderbroken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet parkeren. Stilstaan mag wel. U mag wel stilstaan om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen.
Gele streep op de stoeprand
Is de lijn onderbroken, dan mag je hier niet parkeren. Is de lijn doorgetrokken, dan is zelfs stilstaan verboden. Net als laden en lossen of even snel uitstappen.
Als bestuurder mag u uw voertuig niet stil laten staan op een fietsstrook of op de rijbaan naast een fietsstrook.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
Bij kruispunten, een kruising of splitsing van wegen mag tot op een afstand van 5 meter niet geparkeerd worden, in de bocht van een doorgaande weg mag dit in beginsel wel. Op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 is het echter een ieder verboden zich zo te gedragen dat een gevaar of hinder veroorzaakt kan worden.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug. Voor bepaalde langere lijnen is dit een hoger bedrag.
Vanaf nu beschikken alle bussen over een betaalsysteem waarmee reizigers kaartjes kunnen betalen met pin of creditcard. Ook zonder OV-chipkaart kun je dus gemakkelijk reizen met de bus. Let wel goed op de pinbon, dit is samen met het kaartje wat je van de buschauffeur ontvangt het officiële vervoerbewijs.
Het Rotterdams nachtbusnet, tegenwoordig beter bekend onder de naam BOB-bus, is het nachtbusnet dat door de RET sinds 1 november 1974 wordt geëxploiteerd. Sinds het begin van de coronapandemie in maart 2020, rijdt het Rotterdams nachtbusnet tot nader bericht niet.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus.
Op de achterkant van een t100 bus staat een witte marking met daarop 100. Een t100 bus moet aan een aantal eisen voldoen. In in t100 bus zitten geen staanplaatsen en alle zitplaatsen zijn voorzien van autogordels.
Waarschuwingen. Een driehoekig wit bord met een rode rand waarschuwt je voor mogelijke gevaren op de weg. Op het bord wordt aangegeven waar voor wordt gewaarschuwd.
Voorrangsweg. Aan dit bord kun je zien dat je je op een voorrangsweg bevindt. Alle andere bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de voorrangsweg.
U herkent een 'verplicht fietspad' aan een blauw, rond bord met daarop een witte fiets. Het bord verplicht fietspad betekent dat de bromfietser op de rijbaan moet rijden.