Het uitgangspunt van zowel de voorwaarden van Instagram als van de Auteurswet is dat je alleen content mag publiceren die je zelf gemaakt hebt. Of beter gezegd: waar je zelf de auteursrechthebbende van bent of waar je een geldige licentie voor hebt. Met toestemming mag alles.
Je mag je niet uitgeven voor andere mensen of onnauwkeurige informatie verstrekken. Je hoeft jouw identiteit niet te onthullen op Instagram, maar je moet ons correcte en actuele informatie verstrekken (inclusief informatie omtrent registratie). Dit omvat mogelijk het verstrekken van persoonsgegevens.
Instagram wordt geen eigenaar van jouw content
Wat wel het geval is, zoals veel social-mediakanalen dat regelen, is dat je ze een niet-exclusieve, onbeperkte, sub-licentieerbare, wereldwijde etc. licentie geeft om de afbeeldingen te mogen gebruiken. Die licentie is deels nodig om de foto's te kunnen publiceren.
Kan ik zien wie mijn Instagram heeft bekeken? Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
Een bericht maken in Instagram is eenvoudig. Tik op het plusje onderaan in de app, kies de foto of video die je wilt plaatsen en voeg een beschrijving toe. Oh ja, vergeet je #hashtags niet! Die zorgen namelijk voor een groot gedeelte van de zichtbaarheid van het bericht.
Alleen je goedgekeurde volgers kunnen je berichten en eventuele vind-ik-leuks en opmerkingen zien. Wanneer je een openbaar bericht leuk vindt, is je vind-ik-leuk zichtbaar voor iedereen en kan op je gebruikersnaam onder het bericht worden geklikt, maar alleen goedgekeurde volgers kunnen je berichten zien.
De hashtags hebben een functioneel doeleinde, namelijk het categoriseren van de foto's. Dat is een ander doel, dus zet bijvoorbeeld puntjes, gevolgd door een witregel tussen het onderschrijft en de hashtags.
Voeg ook niet ongevraagd mensen toe (taggen) aan foto's en video's. Staan er kinderen op je foto? Vraag dan aan de ouders of zij er bezwaar tegen hebben als je deze foto deelt op sociale media. Maak geen foto's op locaties waar gevoelige gegevens opgeslagen kunnen zijn, zoals op je werk.
Door het auteursrecht mag je gevonden afbeeldingen niet zomaar gebruiken. Alleen de maker of rechthebbende (zeg maar: de eigenaar) mag bepalen of die afbeelding gebruikt mag worden, hoe die gebruikt mag worden en door wie dat mag.
Het grootste verschil tussen een post en story zit 'm in de kwaliteit. Een post blijft altijd zichtbaar voor je volger (of je moet 'm archiveren) en dat zorgt ervoor dat deze van een betere kwaliteit moet zijn. Lees: volgers moeten er iets aan hebben.
Tik bovenaan het overzicht in het gedeelte Verhalen op Je verhaal. Tik linksonder bij een foto of video in je verhaal op om te zien wie je verhaal heeft bekeken. Als deze optie niet wordt weergegeven, heeft nog niemand je verhaal bekeken.
Open je verhaal en veeg omhoog op het scherm om te zien wie je verhaal heeft bekeken. Je ziet het aantal mensen en de Instagram-gebruikersnamen van de mensen die elke foto of video in je verhaal hebben bekeken.
Je kunt met Instagram Direct iedereen een chatbericht sturen. Houd rekening met het volgende: Als je een chatbericht naar iemand stuurt die jou niet volgt, wordt dit weergegeven als verzoek in zijn of haar Postvak IN.
Bij het bezoeken van een Instagram profiel is als eerst de profielfoto, naam en bio te zien. Zorg dat je een duidelijke, maar ook aantrekkelijke profielfoto hebt en gebruik jouw naam of de naam van het bedrijf. Schrijf daarnaast een relevante en interessante tekst om in de bio te zetten.
Je Instagram-account is standaard openbaar en je kunt op elk moment ervoor kiezen om je account privé te maken. Als je account is ingesteld op: Openbaar, zijn je profiel en berichten zichtbaar voor iedereen op of buiten Instagram, zelfs voor mensen die geen Instagram-account hebben.
Instagram-account aanmaken
Open de app Instagram. Kies een gebruikersnaam. Tik op Registreren met telefoonnummer of e-mailadres. Tik bovenaan op Telefoonnummer of E-mailadres.
Zet je account op 'privé'
Dat betekent dus dat ook mensen die jou niet volgen, je profiel kunnen zien. Als je zelf wil kunnen bepalen wie jouw content ziet, kun je je account op 'privé' zetten. Je krijgt dan van nieuwe volgers een volgverzoek, die je kunt accepteren of afwijzen.
Jouw data zijn veilig bij ons
We delen jouw persoonsgegevens nooit met derden, maar derden kunnen wel toegang tot jouw persoonsgegevens krijgen als je toestemming geeft voor hun cookies.