Onder 'laden en lossen' verstaan we de tijd die nodig is om de goederen (spullen) in of uit te laden. Het in- en uit laten stappen van personen valt hier niet onder.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg.
Re: parkeren laden en lossen
Het is niet aan de parkerende burger om te bepalen wanneer men gaat laden en lossen. De burger is niet op de hoogte van de tijden waarop dit bijvoorbeeld zou gebeuren. Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
In het geval van een parkeerboete terwijl u in de auto zat, voegt u het bewijs van betaling toe. U kunt eenvoudig aantonen dat u het parkeergeld enkele minuten na de boete heeft betaald. In dit geval loont het aanvechten van een boete zeker.
Aan een parkeerder moet een redelijke tijd worden gegeven om een kaartje te kunnen kopen. De rechtbank is van oordeel dat 5 minuten tussen het parkeren en het betalen, gelet op alle betalingshandelingen die verricht moeten worden, niet als onredelijk lang gezien kan worden.
De wegcode geeft aan dat een voertuig als stilstaand wordt beschouwd als het niet langer dan nodig stopt om mensen te laten af/opstappen of voor te laden/lossen van goederen. Zodra u klaar bent met wat u bezig was, wordt uw voertuig als "geparkeerd" beschouwd.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
LET OP: ONMIDDELLIJK PASSAGIERS IN/UIT LATEN STAPPEN IS TOEGESTAAN: langs een gele onderbroken streep. bij een bord bushalte met zwart-wit geblokte markering. bij een bord bushalte zonder blokmarkering, maar alleen als de halte minstens 24 meter lang is, te weten 12 meter voor en 12 meter na het haltebord meet.
Als aan de kant van de rijbaan een gele onderbroken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet parkeren. Stilstaan mag wel. U mag wel stilstaan om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen.
Eenvoudige uitleg: Hier mag je parkeren als vervolgens met iemand verder rijdt richting je eindbestemming.
Parkeren zonder te betalen
De boete die hiervoor opgelegd wordt is feitelijk een gemeentelijke belastingaanslag. Veel gemeenten berekenen een bedrag van rond de 60. - euro, plus één uur parkeergeld, hoewel meer dan een uur ook kan, indien aannemelijk is dat dit terecht is.
Boete op de stoep parkeren
Als je de auto op de stoep parkeert dan bestaat er een kans dat je daarvoor een boete krijgt. De boete bedraagt € 100,00 voor fout parkeren. Er rijden vooral door grote steden doorlopend scanauto's door de straten en er zijn toezichthouders te voet actief.
Als u uw voertuig parkeert op een plek waar dat niet mag, krijgt u een bekeuring. Vaak wordt uw auto dan ook weggesleept. De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100. Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400 in 2021.
Parkeren is het laten stilstaan van je voertuig, anders dan het direct laten in- of uitstappen van passagiers of voor het laden en lossen. Nog simpeler gezegd, parkeren is wat niet onder stilstaan valt. Voorbeelden van parkeren: Boodschappen doen en de auto achterlaten.
Voorsorteren niet verplicht
Bestuurders die willen afslaan mogen voorsorteren. Voorsorteren wordt niet verplicht gesteld. Bestuurders moeten zelf verkeersinzichtelijk beoordelen wanneer zij wel of niet willen voorsorteren, tenzij verkeerstekens dit verplichten.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Het stilzetten van een auto om een telefoongesprek te voeren op een parkeerplaats moet voor de parkeerbelasting worden aangemerkt als parkeren, oordeelt het Gerechtshof Amsterdam. Dat geldt ook als dat telefoongesprek en het in verband daarmee stilstaan van de auto maar korte tijd heeft geduurd.
Op grond van art 24 lid 1 sub a RVV is het verboden een voertuig te parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan. Denkbeeldig zou u de afslaande weg (inclusief eventuele stoep) op de doorgaande weg kunnen doortrekken. In dat denkbeeldige vlak mag derhalve niet geparkeerd worden.
een bedrijfsbus mag op een parkeerplaats geparkeerd staan. de apv geld voor kampers en caravans deze mogen niet langer dan drie dagen achter een staan. helaas kan je niets aan een berijfsbus doen. deze is meestal overdag naar zijn werk en 's avonds thuis. mits hij hinderlijk en of fout geparkeerd staat.
Per dag wordt maximaal één parkeerbon van € 66,50 opgelegd. Behalve als dezelfde auto op dezelfde dag op meerdere plaatsen wordt gescand. Dan wordt per locatie telkens een parkeerbon plus het vaste bedrag van € 66,50 opgelegd.
Een scanauto is in staat 1200 auto's per uur te controleren. Een parkeerwachter te voet komt onmogelijk in de buurt van dit aantal.
Handhaving met scanauto's: hoe gaat dat? Scanauto scant kenteken en controleert of parkeergeld betaald is. De scanauto maakt een scan van het kenteken en foto's van de situatie. Daarna volgt een automatische controle via het Nationaal Parkeer Register of parkeergeld betaald is.