Een goede collega weet hoe anderen te respecteren. Dit betekent dat je anderen respecteert zoals ze zijn en dat je toegeeft dat je verschillen hebt zonder de andere persoon te willen veranderen. Respect gaat ook over het benaderen van anderen met aandacht en vriendelijkheid.
Belangrijk bij samenwerken is dat iedereen hetzelfde doel nastreeft en handelt in het belang van het bedrijf. Samen verbeteren zorgt voor betrokken medewerkers, voor betere prestaties en voor meer plezier in het werk.
Je gelukkig voelen in je leven wordt voor een vrij groot deel mee bepaald door je tevredenheid over je werk. Als je werk je voldoening geeft, als je erkenning, waardering, en zelfrealisatie ervaart op je werk, dan is de kans op geluksgevoelens veel groter.
Niet meer willen werken kan verschillende oorzaken hebben. Voel je je diep ongelukkig door je werk? Bespreek je gevoelens met een vertrouwenspersoon op je werk, je huisarts of met iemand in je omgeving. Praten helpt om erachter te komen waar deze gedachten vandaan komen en wat je eraan kunt doen.
Hij formuleerde 5 eigenschappen die bijdragen aan een succesvol team en waar een gebrek aan deze eigenschappen zorgt voor een niet functionerend team en waaraan je dit terugziet.
Er is niemand die alles kan, maar als je samenwerkt kun je heel veel. De lijnen zijn kort, er is duidelijke communicatie onderling, je weet wat je aan elkaar hebt, bedrijven kunnen kiezen voor één contactpersoon en de specialisten weten onderling hoe het project ervoor staat.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Een team is een onmisbaar instrument voor de competentieontwikkeling, deskundigheidsbevordering, motivatie en draagkracht van de verschillende teamleden. Kracht van een team toont niet enkel het belang van teamwork aan, maar analyseert ook hoe je tot een betere teamkracht komt.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Werk is een energiegever wanneer het voldoening en werkplezier oplevert. Wanneer gebeurt dat? Wanneer je een passende baan hebt met een reële taakbelasting. Een te lage taakbelasting geeft geen energie en een te hoge taakbelasting ook niet.
Werk is een van de manieren waarop mensen hun aangeboren psychologische behoeften kunnen bevredigen. Zo hebben we behoefte aan autonomie (regie over ons eigen gedrag), competentie (gevoel van bekwaamheid) en verbondenheid met anderen.
Als je depressief bent is het belangrijk dat je dit met je werkgever bespreekt. En samen met de bedrijfsarts onderzoekt hoe ernstig je klachten zijn en wat het beste is om te doen. Misschien niet doorgaan met depressief thuis werken, maar even helemaal stoppen en wat rust nemen en daarna weer rustig op gaan bouwen.