Frankrijk: verboden, Flitsmeister geeft er enkel 'gevarenzones' in plaats van concrete flitspalen aan. Duitsland: verboden. Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto.
Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië
In deze landen zijn alle systemen en onze app die waarschuwen voor flitsers, verboden. Daarom werkt Flitsmeister ook niet in dit land en hoef je hier ook geen instellingen voor aan te passen.
Wanneer je met Flitsmeister door Frankrijk rijdt, zul je merken dat de exacte locatie van de snelheidscontrole niet aangegeven wordt. In plaats daarvan, geeft Flitsmeister gevarenzones door. Dit zijn zones van bijvoorbeeld 300 meter, waar je volgens Flitsmeister extra moet opletten.
Volgens Jorn de Vries van Flitsmeister doet de app niks wat niet mag. "Apparaten die de radarsignalen van flitsers opvangen zijn wél verboden.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal. Hoe bevestig ik de Flitsmeister ONE? Met de 3M sticker aan de achterzijde plak je de Flitsmeister ONE op een plek in de auto waar je makkelijk bij kan. Bijvoorbeeld op het dashboard, het middenconsole, de deur en zelfs je voorhoofd (als je dat zou willen).
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
In heel Europa kan je onze app gebruiken. Afhankelijk van het aantal gebruikers in een land en de wetgeving is de app in sommige landen niet of minder goed te gebruiken. Mobiele flitsers bijvoorbeeld worden in Nederland 100% gemeld door onze gebruikers.
Waze laat je in vrijwel alle situaties de juiste maximum snelheid zien. Je kan vertrouwen op de informatie die Waze geeft. Flitsmeister daarentegen geeft veel verkeerde maximum snelheden aan in de app. Ook hier wint Waze met een enorme voorsprong.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn.
Dit is vooral het geval in Vlaanderen. België is zeker niet het enige land dat trajectcontroles inzet. Ook Frankrijk, het land van de automatische radar bij uitstek, en andere Europese landen hebben deze controles op grote schaal omarmd.
Die liggen meestal binnen een week of 2 wel op de mat. Je krijgt inderdaad korting als je snel betaalt, maar na ontvangst heb je daar ook nog wel een paar weken de tijd voor hoor.
Flitsmeister maakt melden van mobiele flitsers op alle wegen mogelijk. Vanaf 17 mei is het mogelijk om mobiele flitsers te melden op alle wegen in Nederland. Dit was tot nu toe alleen mogelijk op A- en N-wegen. Veel gebruikers hebben hierom gevraagd en Flitsmeister heeft dit nu mogelijk gemaakt.
In principe kun je Flitsmeister in alle Europese landen gebruiken die je met de auto kunt bereiken, op één land na.
@Hulst trajectcontroles in Frankrijk staan nagenoeg allemaal op de route national. De camera's aan de viaducten zijn over het algemeen bijna allemaal ANPR camera's zoals ze ook veel in Nederland gebruikt worden boven snelwegen.
Daar beantwoorden we vragen, maar verdelen we ook nieuws over onze activiteiten of app-updates. Verder zorgt de community er ook voor dat Waze legaal blijft in België. We sturen relevante wetten en wetsvoorstellen door naar Waze Mobile Ltd.
Hetzelfde geldt voor de applicaties Waze en online-navigatiesystemen zoals TomTom Live. In Frankrijk is er geen probleem voor deze systemen zolang ze de wetgeving uit 2012 respecteren, die radarwaarschuwingen vervangt door 'risicozones' en 'gevarenzones'. Ook Duitsland aanvaardt deze systemen sinds kort.
Waze staat al een tijdje bekend als alternatief voor de twee klassiekers als het op navigatie aankomt: Google Maps en Apple Maps. Ook wat dataverbruik betreft, biedt de app een light optie: per twintig minuten heeft de Waze gps slechts 0,23 MB nodig – één derde tot één achtste van de andere twee grootverbruikers!
Flitsmeister PRO is vernieuwd. Met het vernieuwde PRO-abonnement krijg je meer extra functies, zoals een nieuwe Focus Mode. Het vernieuwde Flitsmeister-abonnement heeft wel een hoger prijskaartje. Flitsmeister is een populaire gratis app die je waarschuwt voor flitsers, files, ongelukken en meer.
Waze verdient het grootste deel van zijn geld door te adverteren met een verscheidenheid aan nieuwe en innovatieve advertentietypes.
Coyote blijft DE referentie voor radarwaarschuwingen. Niet alleen geeft de app ze duidelijker weer, ongeacht welk scherm je gebruikt, maar hij waarschuwt ook met een constante pieptoon wanneer de wettelijke snelheid wordt overschreden. Genoeg om boetes voor een overtreding van 2/3 km/u te voorkomen.
Flits-apps
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Nieuwe verdienmodellen
Bedrijven kunnen bijvoorbeeld tegen betaling adverteren in de app, gebruikers kunnen een betaalde app zonder advertenties aanschaffen en Flitsmeister verkoopt GPS gegevens aan bedrijven die digitale kaarten maken. Daarnaast weet De Vries partnerships met diverse radiostations af te sluiten.
Waze: sociaal, snel en efficiënt
Net als bij Flitsmeister houdt een enthousiaste community elkaar op de hoogte van files, snelheidscontroles en andere zaken die jouw reis beïnvloeden. Ook kun je vanuit de app snel een bericht naar je vrienden sturen om te laten weten hoe laat je op de bestemming arriveert.