Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Motiverende teamleiders
Hij geeft richting en kaders aan, hij schept voorwaarden, zorgt voor middelen, houdt overzicht en stuurt bij. Hij toont leiderschap en hij weet met zijn team resultaten te behalen.
Een goede manager bemoeit zich niet met alles. Hij of zij zet de grote lijnen uit, maar leunt op de expertise van anderen. Mensen vrijheid en vertrouwen geven om zelf de juiste keuzes te laten maken, zorgt in de regel voor het halen van betere resultaten en een fijne, creatieve omgeving.
Een goede teamleider zijn betekent luisteren en communiceren met je team, respect hebben voor elkaars ideeën en input, en het moreel hoog houden. Met een positieve houding, enige creativiteit en een open geest kan ook jij een goede teamleider worden.
Wil je teamleider worden? Meestal word je pas teamleider als je voldoende inhoudelijke kennis hebt opgedaan. Als dan blijkt dat je organisatorisch voldoende kwaliteiten hebt, kan je teamleider worden. Voor het werk van teamleider bestaan veel trainingen en opleidingen.
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om uiteindelijk het doel te bereiken wat je voor ogen had.
Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Oprecht luisteren naar, openstaan voor de mening van en aandacht geven aan anderen, duidelijk en helder communiceren, goed samenwerken, feedback durven geven en ontvangen en conflicten bespreekbaar maken zijn bijvoorbeeld belangrijke sociale vaardigheden als leidinggevende.
Voor leidinggevenden is het belangrijk dat ze een eigen mening, idee of visie hebben en dit ook (durven en kunnen) uitdragen. Maar leidinggevenden hebben meer kwaliteiten nodig o.a. om de samenwerking te stimuleren, de ander aan te zetten, te motiveren, ondersteunen of faciliteren om gewenste resultaten te bereiken.
Teamleider is een leidinggevende functie die in heel veel verschillende branches voorkomt. Zoals de functietitel al aangeeft, gaat het om iemand die leidinggeeft aan een team. Hij of zij zorgt ervoor dat de medewerkers uit het team weten wat ze moeten doen en dát ze het doen.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Positief leiderschap is gebaseerd op de positieve psychologie. Als leidinggevende wil je het beste uit jezelf halen en anderen laten floreren, en je behandelt mensen als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke aspiraties, waarden en kwaliteiten.
Het is van belang dat leiders de regie nemen. Leiders moeten kunnen motiveren en inspireren. Communicatieve vaardigheden zoals luisteren en het vermogen tot zelfkritiek zijn belangrijk. Van leiders worden vaak ook coachende vaardigheden gevraagd.
Zowel dichtbij de mensen staan als een gepaste afstand kunnen bewaren. Zowel onafhankelijk en zelfstandig kunnen denken als zich kunnen aanpassen. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Vertrouwen aan mensen durven geven en je niet irritant bemoeien met de dagelijkse gang van zaken.
Zelfkennis, aandacht en reflectie is essentieel voor jou als leidinggevende omdat het je vermogen verbetert om effectief te reageren op situaties. Je weet en je ontdekt wat je team en je medewerkers nodig hebben in een bepaalde situatie, en je weet wat jij moet doen om effectief te reageren.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Een combinatie van de wil om het te doen, de moed om het te durven en het vermogen om het te kunnen. Het is de bereidheid om een bepaald risico te nemen, iets te doen wat je nog niet eerder hebt gedaan om een bepaald doel te bereiken.
De teamleider, ook wel supervisor genoemd, speelt een belangrijke rol binnen Teleperformance. Als teamleider ben je de steun en toeverlaat van onze contactcenter-agenten.
In traditionele bedrijven is er nu eenmaal een hiërarchie. De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.
Als beslissingsbevoegdheden in de organisatie worden gedelegeerd, moeten managers rekening houden met enkele psychologische krachten. Allereerst ontwikkelen werknemers het gevoel recht te hebben op bepaalde zaken. Ze denken dat ze budgetten en klanten die ze beheren 'bezitten'.