Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Zoals hierboven al beschreven, zijn contact maken en luisteren twee van de belangrijkste communicatieve vaardigheden. Daarnaast is het belangrijk als je kunt verplaatsen in de ander. Die voelt zich daarmee serieus genomen en het helpt jou om je doelen te bereiken.
Bereid en in staat tot communiceren met anderen.
Wat zijn communicatieve vaardigheden? Communicatievaardigheden zijn alle vermogens die interactie tussen mensen mogelijk maken. Ze hebben betrekking op het ontvangen, verwerken, overbrengen en verzenden van informatie, ideeën, meningen en standpunten.
Voorwaarden voor effectieve communicatie
Kort en bondig argumenteren, voor de ander relevante punten benoemen. Jouw eisen en verwachtingen zonder spanning op tafel leggen. Anderen motiveren en aanzetten tot actie. Je eigen doelen parkeren, actief luisteren en de juiste vragen stellen.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
>>> Het vermogen om vlot en op gepaste wijze contact te leggen en te onderhouden. Competenties Graad 1 | Onderhoudt het contact met gasten en / of collega's. Graad 2 | Treedt vlot en makkelijk in contact (actief) met gasten en / of collega's.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Dit domein kent competenties die gerelateerd zijn aan het goed overbrengen van informatie; mondeling, schriftelijk en via presentaties.
Communicatief als kernkwaliteit. Volgens het model van de kernkwaliteiten en kernkwadranten kan communicatief net als elke kwaliteit doorslaan naar een valkuil. Je bent dan te communicatief en anderen zien dat als een slechte eigenschap. Jouw uitdaging is om dat te voorkomen.
Naast actief te luisteren, respectvol en eerlijk te zijn, verbinding te maken en het maken van duidelijke afspraken, zijn er nog meer tips die kunnen helpen bij effectief communiceren. Geef anderen de tijd om te reageren en wees geduldig wanneer ze iets niet meteen begrijpen.
Duidelijk zijn in de communicatie betekent dat: Het helder is voor jou en voor de ander. De ander begrijpt wat je bedoelt: de boodschap is dus ook begrijpelijk en verstaanbaar. Jouw boodschap, opdracht of instructie voor slechts één uitleg vatbaar is en geen twijfel oproept.
Maak oprecht contact met je gesprekspartner en wees benaderbaar. Ontspan, glimlach, maak oogcontact, zorg voor een open houding en verdiep je in je gesprekspartner. Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de communicatie soepeler en sneller zal verlopen.
We spreken van een communicatieproces, omdat zender en ontvanger elkaar steeds beïnvloeden door de verbale en non-verbale communicatie. Hoewel de verbale communicatie bepaalt over welk onderwerp een gesprek gaat, bepaalt de lichaamstaal hoe de woorden moeten worden geïnterpreteerd.
Iemand met goed ontwikkelde luistervaardigheden heeft vaak ook aanleg voor empathie. Een empathisch persoon kan zich verplaatsen in de gedachten en de belevingswereld van een ander. Hiervoor moet je natuurlijk wel weten wat er in hem of haar omgaat. Dit doe je door in gesprek te gaan en naar de ander te luisteren.
Communicatieve vaardigheden verwijzen naar de vermogens die een persoon heeft om effectief en efficiënt te communiceren met anderen. Deze vaardigheden omvatten het vermogen om zowel mondeling als schriftelijk helder en effectief te communiceren.
Voor de competentie 'communicatief vaardig zijn', heeft iemand bijvoorbeeld de powerskill communicatieve vaardigheden nodig. Denk hierbij aan luisteren, samenvatten en doorvragen.