Het lesdoel staat van begin tot einde van de les centraal. Bij een goede uitleg legt de leraar de focus op de aanpak om het antwoord te vinden of het probleem op te lossen. Leerlingen vertelden ons vaak dat zij veel leren als de juf of meester de stappen duidelijk uitlegt, zodat ze weten wat ze moeten doen.
Goed onderwijs is gericht op de autonomie van leerlingen en op het samenwerken; beide aspecten hebben betrekking op de toekomstgerichtheid van het onderwijs. Vorming is het doel van goed onderwijs. Goede leraren hebben oog voor kinderen en laten hen leren.
Kenmerken van goede instructietaal. Goede instructies moeten kort en helder zijn. Wanneer u het idee hebt, dat de cursisten de instructies niet goed begrepen hebben, moet u bovendien in staat zijn om de instructies op verschillende manieren te herhalen.
Leerlingen leren, ongeacht hun leeftijd, beter wanneer ze vertrouwen hebben in zichzelf en tijdens het leren succes ervaren. Je kunt je instructies gebruiken om leerlingen het gevoel te geven dat ze over de benodigde vaardigheden beschikken, dat je vertrouwen in ze hebt en dat zij zelf verantwoordelijk zijn.
Je bereidt de lessen die je geeft voor, voert ze uit, evalueert ze en stuurt ze bij, in overeenstemming met de leerplannen en het pedagogisch project van de school. Je belangrijkste taken zijn lessen voorbereiden, lesgeven, taken verbeteren en examens opstellen en verbeteren.
Kwalitatief goed onderwijs begint bij kundige, betrokken leerkrachten. Ons team is gemotiveerd, ervaren, goed geschoold en kent elke leerling. We hebben aandacht voor het kind en zorgen dat elk kind zich optimaal ontwikkelt. Het team kijkt echt naar de mogelijkheden en leerbehoeften van ieder kind en sluit daarop aan.
In deze bundel worden keuzes waar onderwijsaanbieders en gebruikers van onderwijs mee te maken hebben vanuit verschillende economische perspectieven tegen het licht gehouden. De auteurs hanteren in hun bijdragen uiteenlopende uitgangspunten en ideeën.
Een effectieve docent heeft liefde voor het vak en zet zich op alle mogelijke manieren in voor het succes van zijn leerlingen. Volgens leerlingen blijkt die liefde onder meer uit aanstekelijk enthousiasme over de vakinhoud en de geestdrift waarmee hun docent voor de klas staat en zijn leerlingen ondersteunt.
Enkele voorbeelden van lesopeningen zijn: De foto: met een foto in je hand of op het digibord wek je bij binnenkomst direct de interesse van leerlingen. Een mooi begin van een gesprek. De stem: laat een geluidsfragment afspelen terwijl je zelf nog niet in de klas bent.
Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend. Soms wordt er ook gesproken van SMART doelen. Een leerkracht moet voordat de les begint, duidelijk hebben wat hij deze les wil bereiken.
Heldere structuur
expliciete, gedetailleerde en eenvoudig te begrijpen aanwijzingen geven.
Een lesvoorbereiding, de concrete neerslag van de planning van een les, laat vooral toe: - te bezinnen over de denkstappen op weg naar een vooropgesteld doel; - ervoor te zorgen dat er effectief wordt gewerkt; - het lesverloop en de inhouden te structureren (belangrijk voor het zelfvertrouwen van de leraar- in- ...
Een lesvoorbereiding maken is een zinvolle bezigheid. Het is het moment waarop nagedacht wordt over de komende lesuitvoering. Het vertalen van de eigen kennis naar een didactische context ('Hoe breng ik mijn leerstof zo goed mogelijk over op mijn leerlingen?
Onderwijs is de sleutel voor de ontwikkeling van een kind én van een samenleving. Een kind dat goed onderwijs krijgt, krijgt kansen voor de toekomst. Daarom heeft ieder kind recht op goed onderwijs. Overal en altijd.
Leraar is meer algemeen, net als meester. Een profeet is ook een leraar en en je kan in je leven ook een meester kiezen om je de weg te wijzen. Wel een leraar maar geen docent. Docent wordt gebruikt voor leraren die aan grote groepen studenten lesgeeft.
Gemiddelde beloning leraren
Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo'n € 5.100 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en tredes van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Elaboratie: verwerk actief leerstof. Jezelf vragen stellen over de leerstof, verbanden zoeken, controleren wat je denk te weten, vergelijken, … Pas dan komt leerstof 'tot leven' en krijgt het betekenis. Gebruik de Taxonomie van Bloom als houvast om diepgaande cognitieve processen te stimuleren bij studenten.
Spreid leer- en oefenmomenten in de tijd
Dat heeft een beter effect op hun langetermijngeheugen dan 'blokken'. 3 keer een uur studeren aan een onderwerp verspreid over een week is beter dan 1 keer 3 uur studeren op dezelfde dag. Leerlingen moeten leerstof herhalen, maar het liefst niet onmiddellijk na de les.