Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.
Merkidentiteit
De basis van ieder sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Belangrijke elementen zijn de merkvisie, merkmissie, merkwaarden en merkpersoonlijkheid.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf.
Een goed merk moet onderscheidend zijn. Dit betekent dat consumenten, die de markt waarin jij je producten of diensten aanbiedt kennen, jouw merk herkennen dat het bij jouw onderneming hoort. De merkeninstantie is uiteindelijk degene die bepaalt of een naam of logo als merk geregistreerd kan worden.
Het bouwen van een merk is erg belangrijk geworden. Het maakt je uniek, herkenbaar en onderscheidend ten opzichte van anderen. Doel van een sterk merk is dan ook om klanten aan je te binden. Klanten die loyaal zijn en voor jouw kiezen en je merk aan anderen aanbevelen.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
Hemmes: 'Mensen kopen een A-merk door de meerwaarde in beleving bij een merk. Omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen. Zo hebben mensen soms een heel specifieke voorkeur voor een cola, een pils of een koffie. Dit is een voorkeur voor beleving.
Het merkgedrag
Producten en diensten: Alle uitingen van het merk die direct gekoppeld zijn aan de producten of diensten die het merk aanbiedt. Voorbeeld: gebruiksaanwijzingen en verpakkingen. Externe communicatie: Alle communicatie gericht op doelgroepen buiten de organisatie; de consument, partners, etc.
Een merkidentiteit is niets anders dan jouw merkkern heel duidelijk verwoord en geduid. Een sterke merkidentiteit is eentje waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden. Het beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen.
Merkbetekenis, wat is dat? Het woord zegt het eigenlijk al zelf: elk merk wil betekenis hebben voor zijn doelgroepen. Het makkelijkst is om je merk te verpersoonlijken zodat je er heel eenvoudig ook gedrag en betekenis aan kan koppelen.
Opvallend blijft dat er 56 Amerikaanse merken in de Top 100 staan met Apple als absolute koploper. Amazon is dus het meest waardevolle merk ter wereld met een groei van 64 procent tot… 684 miljard dollar.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Betekenis: B-merk
De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten. Desondanks wordt er meer aandacht besteed aan het opbouwen van een reputatie en merkbeleving dan bij C-merken. Een belangrijke reden waarom consumenten kiezen voor B-merken is de prijs.
Een A-merk product hoeft niet gezonder of van een betere kwaliteit te zijn dan een huismerk product. Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor. Bij huismerken is dit minder van belang.
Het belangrijke van B2B is het onderhouden van de onderlinge relaties met de wederpartij. Aangezien je over het algemeen over grote orders praat is de tijd van beslissing vele malen langer dan dat we gewend zijn bij de B2C.
Het merkimago of de brand image komt bij iemand op als ze aan uw bedrijf of product denken. Het is meer dan alleen de visuele aspecten van uw merk; het omvat ook ongrijpbare merkassociaties zoals waarde, gemak en kwaliteit. Elke interactie die iemand heeft met uw merk, bepaalt uw merkimago.
Een merk is dus een vertaling van alle facetten van een bedrijf. Een uitstraling en een imago zijn ook onderdelen van de vormgeving van een merk. De doelgroep is dus een onderdeel van het merk. Een bedrijf vormt de basis om een merk vorm te geven.