In groep 2 maken kinderen in lichamelijk opzicht een grote ontwikkeling door. Hun motoriek wordt steeds beter. Ze leren hinkelen, huppelen en een koprol maken en kunnen steeds netter kleuren en knippen.
Aan het einde van groep 2 kennen de meeste kinderen al veel letters en hun klanken. Dat heet aanvankelijk leren lezen. Met plaatjes leren ze al wat voor letters er in bepaalde woorden zitten. Sommige kinderen hebben het in groep 2 al door en kunnen al boekjes lezen.
Waarin verschilt groep 2 van groep 1? In groep 1 ligt de nadruk nog meer op spelen, maar in groep 2 gaat de leerkracht gerichter werken naar groep 3. Het verschilt per school, maar op veel scholen wordt er gewerkt met zogenoemde werkkaarten of werkjes en kinderen besteden per week een bepaalde tijd aan die werkjes.
De kleuter leert geleidelijk aan begrippen van ruimte, tijd en kwantiteit te begrijpen en te gebruiken, ook in zijn spel. Zijn concentratie is nog beperkt van duur, maar is gerichter en kan langer aanhouden in vergelijking met jongere kinderen. Kleuters kunnen veel waarom-vragen stellen.
Van 'aanbieden' naar een natuurlijk onderdeel van het aanbod. Als kleuterleerkrachten het hebben over letters 'aanbieden', klinkt dat altijd als een vies woord. Als de inspectie zegt “aan het eind van groep 2 moet een kind gemiddeld 15 letters kennen”, zeggen ze er niet bij HOE je dat moet doen.
Je kind van 5 jaar kan:
de cijfers 1 t/m 10 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op en hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen (meer, minder, verschil, alles) en schatten. groepjes herkennen van 6 zonder te tellen.
Meetkunde in groep 2
Het moet vormen kennen als vierkant, rechthoek, driehoek, cirkel en ruit.
Op de meeste basisscholen leren kinderen letters schrijven vanaf groep 3, terwijl er in groep 1 en 2 al veel voorbereidend schrijfonderwijs plaatsvindt. Leren schrijven is een kwestie van goed oefenen, waarbij de leerkracht let op hoe je kind de pen vasthoudt.
Uit veel studies blijkt dat vroege leerlingen op latere leeftijd (ongeveer na 14 jaar) niet noodzakelijk slechter presteren dan de late klasgenoten. Maar in landen met vroege selectie, zoals Nederland, zijn ze dan meestal al geselecteerd voor vervolgonderwijs.
Zittenblijven in groep 2 heet ook wel kleuterverlenging. Ouders kunnen via de MR invloed uitoefenen op het beleid rondom zittenblijven. De school is verplicht om ouders tussentijds op de hoogte te stellen van de vorderingen van hun kind.
Welke letters leert je kind in kern 1? In kern 1 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters p, aa, r, e en v. Met deze letters en de letters van de vorige kern (i,k, m en s) kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen.
Je kind kan pas belangstelling krijgen voor het alfabet als hij zich bewust is van de letters in zijn omgeving. Wijs hem dus op de letters in boeken, op zijn T-shirt en op reclameborden. Stop daar weer mee als je kleuter er telkens ongeïnteresseerd op reageert en introduceer het later nog eens.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
Groep 2 is het tweede leerjaar van de basisschool. Dit zijn over het algemeen kinderen van 5 en 6 jaar. Deze kinderen zijn leerplichtig en worden ook wel oudste kleuters genoemd.
Leren schrijven lijkt te beginnen in groep 3, maar in groep 1 en 2 wordt er ook al aandacht aan besteed. In dit artikel lees je alles over leren schrijven op de basisschool. In groep 3 gaat je kind leren lezen en schrijven. Maar in de kleuterklas is het natuurlijk al bezig geweest met letters.
SchrijvenKinderen leren dat geschreven taal een dagelijks communicatie- en expressiemiddel is. Kleuters 'schrijven' in groep 1 en 2 vooral via tekenen, krabbelen, letterachtige vormen, letter-tekenreeksen en spontane spelling. Maar ze stempelen en schrijven ook woorden en teksten na en oefenen met typen op de computer.
Zittenblijven komt vooral voor in de eerste jaren van de basisschool. In groep 1 en 2 wordt zittenblijven ook wel 'verlengd kleuteren' genoemd. In het voortgezet onderwijs is zittenblijven de laatste jaren toegenomen tot bijna 6 procent in 2019.
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
6 tot 10 jaar. Wanneer je kind naar groep 3 gaat kent het de dagen van de week en soms ook de verschillende maanden. In groep 3 en 4 groeit het tijdsbesef verder en leert je kind klokkijken. Eerst leert het hele en halve uren herkennen en benoemen.
Twijfel je of je kind op 2,5 jaar klaar is voor school? Kijk dan goed naar wat je kind al kan. Praat met de kinderopvang en de school over het juiste moment om de overstap te maken. zich verstaanbaar kan maken, kan uitdrukken wat hij wil.
Klokkijken is niet iets wat je kind van de ene op de andere dag leert. Het is een proces dat op de basisschool maar liefst vijf jaren beslaat. Het begint in groep 1 - hoewel daar de klok nog buiten beeld blijft - met het ontwikkelen van een globaal tijdsbesef. Eind groep 5 moet je kind kunnen klokkijken.