Maak de proefrit overdag en bij goed daglicht. Zo kunt u de auto en eventuele schades goed bekijken. Denk ook na over het tijdstip van de rit: is er bijvoorbeeld kans op file? Stippel van tevoren een route uit over verschillende soorten wegdek.
Misschien voelt het raar om langer dan tien minuten een auto te testen, maar gemiddeld duurt een proefrit een dik half uur. Overleg de tijdsduur van de proefrit altijd met de verkoper: als die aandringt op een korte rit, zou er wel eens een probleem met de auto kunnen zijn.
Maak een proefrit op het juiste tijdstip
Oftewel: vermijd de spits. Tussen 10.00 uur en 15.00 uur is het minder druk op de weg waardoor je minder kans hebt op files en goed door kunt rijden. Daarnaast is het overdag natuurlijk licht en merk je eventuele gebreken en schades aan de auto veel sneller op.
Ja, ze bestaan echt. Autobedrijven waar je een aanbetaling moet doen voordat je een proefrit mag maken. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Betaal nooit voor een proefrit.
Tijd voor de proefrit
Dat is per dealer verschillend. Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden.
Op RDW.nl kun je een kentekencheck uitvoeren. Zo zie je bijvoorbeeld of de auto origineel in Nederland op kenteken is gezet of is geïmporteerd. Is het een origineel Nederlandse auto, dan weet je meteen hoeveel eigenaren deze in de afgelopen negen jaar heeft gehad. Hoe meer eigenaren, hoe kritischer je mag kijken.
rijd tijdens de eerste 1.500 kilometer niet harder van driekwart van de topsnelheid en ga ook niet hoger dan driekwart van je toerentalbereik. vermijd hoge motorbelasting en hang dus niet meteen een aanhanger of caravan achter je nieuwe auto.
Waar je op moet letten bij een nieuwe of tweedehands auto
Als je serieuze interesse in een nieuwe of gebruikte auto hebt, maak dan een uitgebreide proefrit. Alleen zo kom je erachter of de auto fijn rijdt, jij en je passagiers prettig zitten en de auto voldoende ruimte en comfort biedt voor jouw gebruik.
Je moet je nieuwe tweedehands auto als hij op je naam staat ook verzekerd hebben. Als je dat kunt regelen kun je je tweedehands auto direct meenemen. Hoe regel je dat? Het snelste is als je al weet welke auto je wilt.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Als je op dit moment liever niet naar de showroom van het autobedrijf gaat, vraag je simpelweg via AutoTrack een proefrit thuis aan. Het autobedrijf die deze service aanbiedt, zorgt er voor dat de auto op de afgesproken datum en tijd bij jou voor de deur staat.
Kies via de online module tijd en datum waarop het u uitkomt en de proefrit is gepland. Onze adviseur komt dan met de auto bij u thuis of op het werk. U kunt rustig genieten van de auto en wanneer u deze heeft ervaren nemen wij de auto weer mee. Uiteraard betaalt u niets voor de Proefrit aan Huis.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De verkoper mag wel een aanbetaling vragen. Deze mag wettelijk niet hoger zijn dan 50% van de totale aankoopsom. Aan vooruitbetalen en aanbetalen zijn risico's verbonden.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Er is géén norm voor een maximale kilometerstand op de teller van een nieuwe auto. Meestal is dat maximaal enkele tientallen kilometers. Incidenteel kan het weleens hoger zijn wanneer de auto misschien van een ander filiaal of dealer vandaan komt.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.