Samenwerken is een competentie. Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben.
Onze definitie van samenwerken houdt in: Je zet je samen met een groep in om een gezamenlijk doel te bereiken. Iedereen levert in overleg met de anderen een bijdrage waarbij je verder komt dan dat je alleen aan de slag gaat. Het woord zegt het ook al, samen werken.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Succesvolle samenwerking leidt tot een beter resultaat dan wanneer individuen alleen werken, omdat het de krachten en expertise van alle betrokkenen combineert. Door effectief samen te werken, kunnen teams obstakels overwinnen, innovatieve oplossingen vinden en hun gezamenlijke doel bereiken.
Samenwerking is het levensbloed van de moderne organisatiecultuur . Het voedt innovatie, stimuleert productiviteit, verbetert communicatie en bevordert betrokkenheid onder teamleden.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden.
Samenwerking is een partnerschap; een unie; de handeling van het produceren of samen maken van iets . Samenwerking kan plaatsvinden tussen twee mensen of veel mensen, vreemden of beste vrienden. Samenwerken is je committeren aan de mogelijkheid om een uitkomst te produceren die groter is dan een die in een silo zou worden ontwikkeld.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
samenwerking (zn) : associatie, maatschap, samenwerkingsverband. samenwerking (zn) : medewerking, coöperatie, collaboratie.
“ Het is de lange geschiedenis van de mensheid (en ook van de diersoort) dat degenen die het meest effectief hebben geleerd samen te werken en te improviseren, hebben gezegevierd .” — Charles Darwin (Klik om te tweeten.) 16. “Samenkomen is een begin, samen blijven is vooruitgang en samenwerken is succes.” — Henry Ford (Klik om te tweeten.)
Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen "Een project beheerd", kunt u zeggen " Samengewerkt met belanghebbenden om een project af te leveren ". Enkele andere werkwoorden die samenwerking aangeven zijn: co-creëerde, partnerde, faciliteerde, coördineerde, ondersteunde, droeg bij, onderhandelde, loste op en bemiddelde.
“Je bent altijd zo respectvol en beleefd naar anderen toe, dat maakt jou echt een waardevolle collega.” “Je hebt zo'n warme en gastvrije persoonlijkheid en weet hoe je iedereen op hun gemak kunt stellen.” “Je bent altijd geduldig en begripvol, wat in de samenwerking een hele fijne kwaliteit is.”
Samenwerken betekent dat meerdere mensen samen aan een bepaalde taak werken. Om de taak gezamenlijk goed te doen heb je elkaar nodig, omdat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft. En dat is precies waarom veel werkgevers vragen naar medewerkers die goed kunnen samenwerken.
Ik heb geleerd om mijn zelfbewustzijn en mijn bewustzijn van anderen te ontwikkelen , mijn tekortkomingen aan te pakken waar ik kon, mijn sterke kanten te benutten en meer mezelf te leren zijn.
Communicatie is de basis van effectief teamwerk . Of u nu met uw klasgenoten aan een presentatie werkt of een nieuw project op het werk leidt, het is belangrijk om open en eerlijk met uw groepsleden te praten over verwachtingen, deadlines en verantwoordelijkheden.
Samenwerken is een competentie.
Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben.
Vier grondvormen van samenwerken
Er zijn vier verschillende grondvormen van samenwerken, die de bestuurder hiervoor ter beschikking staan, namelijk verkennend samenwerken, ondernemend samenwerken, functioneel samenwerken en transactioneel samenwerken.
Te aardig, te lief en te vriendelijk is een valkuil. Enerzijds kan deze valkuil voortkomen uit de kwaliteit van loyaal en trouw zijn. Anderzijds kan het te maken hebben met de moeite om voor jezelf op te komen of met de moeite om grenzen aan te geven.
De redenen waarom we met elkaar samenwerken – onze drang om met elkaar om te gaan – worden behandeld in de socioanalytische theorie. De socioanalytische theorie beweert dat drie universele motieven aan de basis liggen van menselijk gedrag: (1) met elkaar om kunnen gaan, (2) vooruitkomen en (3) betekenis vinden .
Samenwerking is een dieper niveau van samenwerken dat een gedeelde visie, duidelijke doelstellingen en een wederzijds begrip van ieders rol bij het bereiken van die doelen vereist .
Samenwerking is een bewijs van het vermogen om effectief en respectvol samen te werken met diverse mensen of teams, compromissen te sluiten, consensus te bereiken bij besluitvorming, gedeelde verantwoordelijkheid te dragen voor samenwerking en de meningen en bijdragen van individuele teamleden te waarderen, vanuit een positie van stevig zelfbewustzijn .