€350 – €650.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Ja. Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Prijzen. Als de auto twee middendempers heeft is de prijs €450 en als deze in een bocht zitten kost dit €100 extra. Montage met klemmen kost €55 extra.
Veelgestelde vragen over middendemper verwijderen
Door de midden demper te verwijderen krijg je een lichte vermogenswinst doordat de uitlaatgassen sneller het uitlaatsysteem kunnen verlaten. Daarnaast krijgt de uitlaat een sportiever geluid.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Te schakelen met een afstandsbediening of mogelijk via originele sportstand tussen een bescheiden en comfortabel geluid en een zeer sportieve variant hiervan. 2843 euro incl. btw en montage. Sierstukken en geluid naar wens.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Er is nergens in de wet opgenomen dat het verplicht is om met een middendemper te rijden, er is alleen in de wet opgenomen dat je niet boven een X aantal decibels mag komen qua geluid (per auto verschillend uiteraard), en dat je uitlaat gasdicht moet zijn.
De tussendemper of middendemper bestaat uit een buis die zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van uitlaatgeluid. De tussendemper zorgt samen met de katalysator voor tegendruk. Je merkt snel wanneer dit onderdeel kapot is. Je hoort vaak een brommend uitlaatgeluid.
Kosten €499,95 incl. montage, materiaal (afstandbediening), btw en garantie! Bij een 'bypass' systeem worden de uitlaatgassen om de demper heen geleid. Er word een RVS buis om de dempers heen gemonteerd om zo het geluid en de uitlaatgassen naar de uitgang van de uitlaat te leiden zonder dat het geluid gedempt wordt.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Dit kan niet echt kwaad, maar uw lambda sonde kan er wel defect van gaan. Je hoeft de wagen niet te "chippen", je kan ook de sonde makkelijk laten uitprogrammeren. Lambda uitschakelen kan ook zonder te tunen.
Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
De einddemper wordt ook wel achterdemper genoemd en is dus achter aan de auto zichtbaar. De einddemper zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van geluid. Daarnaast heeft dit onderdeel door de zichtbaarheid natuurlijk ook een visuele functie.
Een middendemper is nodig om het geluid dat van het motorblok komt te dempen. Een middendemper wordt gemonteerd tussen de katalysator en einddemper of eindpijp. Als uw auto geen katalysator heeft dan wordt de middendemper gemonteerd tussen de voordemper (of voorpijp) en einddemper (of eindpijp).
Cat-back systemen zijn uitlaatsystemen vanaf de katalysator tot en met de einddemper. Al deze cat-back systemen zorgen voor een betere doorstroom en afvoer van de uitlaatgassen.