Het kan onder andere gaan om: administratieve processen, veiligheidsnormen en de productiewijze van goederen. Standaardisatie kan bijvoorbeeld ook gaan over gedrag: bepaalde gedragsafspraken maken, er regels voor opstellen, ze naleven en elkaar erop aanspreken.
Standaardiseren is het vastleggen van werkzaamheden, uitkomsten, capaciteiten of gedragsregels. Iedere organisatie gebruikt standaardisatie, aangezien dit onontbeerlijk is. Door standaardisatie komt er eenheid in de organisatie waardoor betrokkenen de werkzaamheden beter op elkaar kunnen afstemmen (6.3.6.).
Standaardisatie is het opleggen van een bepaalde norm of standaard voor het ontwerp, de constructie, het testen of gebruiken van een product of proces. Dit gebeurt geïnstitutionaliseerd in standaardiserings- en normalisatieorganisaties.
Standaardisatie maakt het inwerkproces voor nieuwe medewerkers eenvoudiger en efficiënter. Met gestandaardiseerde werkprocessen kunnen ze sneller bekend raken met de procedures en verwachtingen van de organisatie, waardoor de leercurve wordt verkort en ze sneller productief kunnen zijn.
De standaardisatie van werkprocessen is een essentieel onderdeel van het succes en de efficiëntie van elke onderneming. Het standaardiseren van uw werkproces kan resulteren in verbeterde productiviteit, verminderde variabiliteit, minder fouten, verhoogde doorstroming en meer accurate gegevens.
1. Het met elkaar in overeenstemming brengen en gelijk maken van vormen, afmetingen en procedures, waardoor een zo groot mogelijke uniformiteit wordt verkregen. Bijvoorbeeld door overal eenzelfde labformulier te hanteren om ongewenste variatie te reduceren.
Standaardisatie zorgt er voor dat meerdere medewerkers weten welke werkzaamheden op wat voor wijze verricht moeten worden of wanneer bepaalde uitkomsten (producten of diensten) klaar moeten zijn. Daardoor kan het werk van verschillende medewerkers / afdelingen op elkaar afgestemd worden; coördinatie.
Standaardisatie leidt tot meer rust in werken, omdat het werk dat iemand uitvoert steeds op dezelfde manier, met dezelfde patronen verloopt. Routine levert rust op. Voordeel van deze rust is dat medewerkers meer tijd overhouden voor de werkzaamheden die niet standaard zijn. Dit voorkomt dat werk saai wordt.
Karakteristieken van een proces:
De output wordt opgeleverd aan de interne of externe klant. Een proces bestaat uit opeenvolgende processtappen die weer bestaan uit activiteiten en handelingen. Er zijn mensen/middelen nodig om het proces uit te voeren.
Het woord standaardiseren staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
de standaardisatie
zelfst. naamw. (v.) [technologie en techniek] Formeel overeenkomen en vaststellen van bepaalde eisen aan gelijkheid van technologische producten, waardoor deze uitwisselbaar worden of op elk...
Een gestructureerd of gestandaardiseerd interview is een interviewvorm waarbij de vragen van tevoren worden opgesteld (en waarvan niet wordt afgeweken). Ook ligt de volgorde van vragen vast en geef je respondenten meestal maar enkele antwoordopties waaruit ze kunnen kiezen.
Standaardiseren houdt in dat een centrifuge het melkvet van de melk scheidt, waarna ze het vet weer toevoegen totdat het gewenste vetpercentage is bereikt. Zo krijg je volle, halfvolle of magere melk. De melk wordt vervolgens gepasteuriseerd om de bacteriën te doden.
Een typisch Nederlandse klapstandaard bevindt zich onder de bagagedrager en wordt naar achteren onder het achterwiel geklapt. De fiets moet even worden opgetild om de standaard uit en in te klappen. De fiets staat dan rechtop, terwijl een fiets met een gebruikelijke standaard schuin staat.
De voordelen van het beschrijven van werkprocessen
Je kunt je werk optimaal inrichten om te ontdekken wat je werk bijdraagt aan het resultaat. Het wordt makkelijker om risico's te vermijden. Je hebt een beter beeld van wie waar verantwoordelijk voor is.
Denk bij een proces voorbeeld aan het aanvragen van een paspoort, een verklaring omtrent het gedrag of verlengen van je rijbewijs bij een gemeente, het boeken van een reis en het aanvragen van een verzekering bij een reisorganisatie.
Een procesanalist is iemand die zich bezighoudt met het optimaliseren van de bedrijfsprocessen in een organisatie. Een procesanalist is voortdurend op de hoogte van wijzigingen aan deze processen en is continu op zoek naar verbeteringen in de manier van werken om tot betere eindresultaten te komen.
De kernprocessen zijn alle eindprocessen die onze kerncompetenties bevatten. Dit zijn de bedrijfsprocessen wat betreft de productontwikkeling, het voldoen aan de eisen van de klant en alle serviceprocessen.
Maar Lean heeft waarde voor iedere industrie en bedrijfsgrootte. Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Lean staat voor verbetering: een steeds betere afstemming van productiestappen op elkaar. Agile staat voor verandering: producten en diensten constant aanpassen aan de marktsituatie en de feedback vanuit klant.
Niveau van vaardigheden gaan het verschil maken. Goede ontwikkelde vaardigheden (soft Skills) zullen in 2030 belangrijker zijn dan feitenkennis. Dat blijkt uit een onderzoek van Hays. Competenties zoals overtuigingskracht, empathisch vermogen en creativiteit zullen steeds meer het onderscheidend vermogen bepalen.
Terwijl een hard skill een technische en meetbare vaardigheid is die een professional kan aantonen door zijn specifieke kwalificaties en beroepservaring, is een soft skill een niet-technische vaardigheid die minder gebonden is aan specifieke beroepen.