Instagram is een app en sociaal netwerk om foto's en video's te delen met anderen. Je volgers kunnen 'liken' wat je deelt of er een reactie bij plaatsen. Ook kan je via Instagram chatten met elkaar. De app is erg populair bij jongeren, maar ook veel bedrijven hebben vandaag een Instagramaccount.
Naast het plaatsen van foto's en video's in het overzicht (of tijdlijn), kun je ook zogeheten stories (of verhalen) maken en uploaden. In het overzicht bij home zie je bovenaan de profielfoto's van mensen die jij volgt. Als je hierop klikt, krijg je de foto's en filmpjes te zien die zij in hun verhaal hebben gezet.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
Eén van de belangrijkste aspecten van Instagram is dat het erg visueel is ingesteld. Vrijwel alles draait om afbeeldingen. Dit is een goede reden waarom Instagram belangrijk is voor je bedrijf. Visuele content blijft namelijk veel sneller hangen dan alleen teksten.
Bij Instagram draait het allemaal om foto's en filmpjes delen met je volgers. Het is een sociaal netwerk opgericht door Facebook, maar staat daar verder los van. Instagram is geen enorme hype meer zoals de app Meerkat, maar wel nog steeds enorm populair en een musthave voor alle smartphone- en tabletgebruikers.
Kan ik zien wie mijn Instagram heeft bekeken? Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Instagram-account aanmaken
Open de app Instagram. Kies een gebruikersnaam. Tik op Registreren met telefoonnummer of e-mailadres. Tik bovenaan op Telefoonnummer of E-mailadres.
Jouw data zijn veilig bij ons
We delen jouw persoonsgegevens nooit met derden, maar derden kunnen wel toegang tot jouw persoonsgegevens krijgen als je toestemming geeft voor hun cookies.
Je Instagram-account is standaard openbaar en je kunt op elk moment ervoor kiezen om je account privé te maken. Als je account is ingesteld op: Openbaar, zijn je profiel en berichten zichtbaar voor iedereen op of buiten Instagram, zelfs voor mensen die geen Instagram-account hebben.
De cybercrime-eenheid van de politie waarschuwt iedereen die op Instagram actief is voor oplichtingspraktijken. Instagramaccounts worden momenteel op grote schaal overgenomen door hackers en andere cybercriminelen. Zij doen zich voor als een vriend of kennis en vragen je via een direct message om je telefoonnummer.
Zet je account op 'privé'
Dat betekent dus dat ook mensen die jou niet volgen, je profiel kunnen zien. Als je zelf wil kunnen bepalen wie jouw content ziet, kun je je account op 'privé' zetten. Je krijgt dan van nieuwe volgers een volgverzoek, die je kunt accepteren of afwijzen.
Je kunt op 2 manieren mensen vinden om te volgen op Instagram. Je kunt de contactenlijst op je apparaat koppelen aan de app. Vervolgens beveelt Instagram accounts aan om te volgen op basis van je contacten. Je kunt ook onderaan het scherm op tikken om naar mensen te zoeken die je zou willen volgen.
Op 'Insta' kun je met afbeeldingen en/of korte video's het visuele verhaal van je merk vertellen, waardoor je zichtbaar wordt. Door je foto's/video's te delen, laat je anderen meekijken en meeleven in jouw wereld. Dat is wat werkt op Social Media en daarom is Instagram zo populair.
Reacties. Dat kan niet. Wat je wel kunt doen: maak je account privé, dan kunnen alleen de huidige mensen die je volgen je volgerslijst zien. Nieuwe mensen die je willen volgen, moeten dan een volgverzoek sturen, dat je kunt goedkeuren of negeren.
Jij kan anderen (zowel personen en bedrijven) volgen en zo automatisch op de hoogte worden gehouden van nieuwe foto's en video's. Anderen kunnen jou ook (terug)volgen. Er is standaard ingesteld dat jouw foto's en video's voor iedereen zichtbaar zijn en iedereen mag jou volgen.
De contacten op je apparaat zijn alleen voor jou zichtbaar. Houd er rekening mee dat als je je telefoonnummer of e-mailadres bevestigt op Instagram, je account mogelijk wordt aanbevolen aan gebruikers die je contactgegevens in de contactenlijst op hun apparaat hebben staan.
Via de Instagram-app voor Android of iPhone:
Je kunt ook op Aanmelden met Facebook tikken om je aan te melden met je Facebook-account. Als je je met je e-mailadres of telefoonnummer registreert, moet je een gebruikersnaam en wachtwoord maken, je profielgegevens invullen en vervolgens op Volgende tikken.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Instagram-app voor Android of iPhone:
Tik op of op je profielfoto rechtsonder om naar je profiel te gaan. Tik rechtsboven op en vervolgens op Instellingen. Scrol omlaag en tik op Account toevoegen.
Instagram heeft 1,074 miljard gebruikers, waarvan 8,5 miljoen uit Nederland komen; Meer dan 50% van de Instagramaccounts zijn van mensen onder de 35; De gemiddelde interactie-ratio van micro- en nano-influencers is 1,29%
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)