De crawlrapporten zijn waarschijnlijk het nuttigst voor je SEO inspanningen. De Crawl Stats functie in geeft in drie grafieken en getallen aan, wat de Googlebot te zien krijgt wanneer het je website bekijkt. Het rapport vertelt je hoe vaak Google je website crawlt. Hoe hoger de crawlsnelheid, hoe beter.
Het rapport Crawlstatistieken bevat statistieken over de crawlgeschiedenis van Google op je website. Denk hierbij aan het aantal gestuurde verzoeken en wanneer deze zijn gestuurd, wat de reactie van je server hierop is geweest en welke beschikbaarheidsproblemen zijn opgetreden.
Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Daarnaast kun je problemen met je aanwezigheid in de zoekresultaten oplossen.
Crawlen is het doorzoeken van een webpagina door middel van zoekmachinesoftware ofwel “bots”. Deze bots verkennen de webpagina om de inhoud hiervan te kunnen indexeren.
Zo maak je gebruik van Google Search Console
Eenmaal ingelogd kun je je website URL toe gaan voegen, waarna je diverse verificatiemethodes kunt gebruiken om dit te verifiëren. Kies hierbij voor de optie die het eenvoudigste door jou te gebruiken is; dit is afhankelijk van de systemen waar je toegang tot hebt.
Een sitemap is een overzichtelijk document of pagina met alle interne links van jouw website. Zie het als de inhoudsopgave van een boek. Dit overzicht is meestal gecategoriseerd en helpt websitebezoekers en Google beter door jouw site te navigeren.
Om exact te kunnen zoeken binnen Google moeten de woorden binnen aanhalingstekens worden geplaatst. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken met de woorden: “Hoe werkt het internet?”. Waarna je alleen de resultaten te zien krijgt met “Hoe werkt het internet” in de titel.
Google crawlt doorlopend nieuwe en bestaande webpagina's, op zoek naar updates. Het is praktisch onmogelijk om iedere bestaande pagina iedere dag opnieuw te controleren op updates. De zoekmachine heeft daarom een slim algoritme ontwikkeld, dat vaststelt hoe vaak welke pagina gecontroleerd moet worden op updates.
Het samenstellen van indexen voor boeken of andere publicaties; het analyseren van de onderwerpen van textuele of visuele documenten en het toekennen van termen of reeksen van termen die die inhoud weergeven.
Met SEA of zoekmachinemarketing kan je met gerichte advertenties bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen om zo meer bezoekers aan te trekken. Het is snel, goedkoper dan traditionele marketing en je krijgt onmiddellijk inzicht in je resultaten.
Het CLS-probleem is een melding in Google Search Console. Deze melding vertelt dat bepaalde pagina's op je website de site-vitaliteitstest niet hebben doorstaan. 312 pagina's hebben verbetering nodig wat betreft CLS. In juni 2021 heeft Google de page experience update uitgevoerd.
Log in op je Google account. Open Google Search Console op https://search.google.com/search-console/ Voeg je website toe aan GSC als property via een van de toegestane methodes. Verifieer je account middels een HTML bestand, HTML tag, Google Analytics of Google Tag Manager.
De tweede stap is indexing, oftewel indexatie. De software van Google analyseert en evalueert hierbij de content die is gevonden in de eerste stap. De gevonden content wordt vervolgens opgeslagen in de index. Dat is de 'database' van Google, dus de complete lijst met websites en pagina's die Google 'kent'.
De voorlopige eerst gepubliceerde indexpercentages voor de indexering vanaf januari 2022 zijn: Cao-loonindex (Cao lonen per maand incl. bijzondere beloningen) 2,1% Consumentenprijsindex (CPI, alle huishoudens) 2,7%
In 2022 is het indexeringspercentage 1,9%.
De groeivoet van de zgn. 'gezondheidsindex' - die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen - zou in 2022 gemiddeld 9,1% en in 2023 7,0% bedragen, tegenover 2,01% in 2021 en 0,99% in 2020.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Tip: Door in Google de zoekopdracht 'site:www.jedomeinnaam.nl' (bijvoorbeeld site:www.tijdvooreensite.nl) uit te voeren, kun je controleren of jouw website en alle daarbij horende pagina's zijn geïndexeerd. Geen resultaten? Dan heeft Google je website nog niet gevonden.
De zoekmachine Google biedt nog steeds de beste zoekresultaten. De kwaliteit die geboden wordt is hoog, de zoekmachine is heel snel en Google gebruikt de meest geavanceerde algoritmes om ervoor te zorgen dat er accurate resultaten worden vertoond.
Nee, een sitemap is niet in alle gevallen nodig. Zie een sitemap als een soort hulpmiddel voor Google om beter te begrijpen waar je pagina's en je website als geheel over gaan. Als het je doel is om je website beter te laten ranken in zoekmachines zoals Google, is het wel aan te raden om een goede sitemap te hebben.
Met de Yoast plugin is het eenvoudig om een XML sitemap te maken. Ga naar “SEO” en vervolgens naar “Algemeen”. Je kan in de tab functies “XML sitemap” aanvinken en de sitemap wordt automatisch aangemaakt. Nadat de sitemap is aangemaakt zul je Google moeten informeren.