Zo kan de kampioen ongeveer rekenen op 60 miljoen dollar terwijl het laagst geklasseerde team het met ongeveer 10 miljoen moet doen.
1e plaats in F1 constructeurskampioenschap - schatting 140 miljoen dollar. Red Bull verdient naar verluidt zo'n 140 miljoen dollar - 14 procent van de pot en 5 miljoen dollar meer dan het budgetplafond van 2023 - voor het winnen van het constructeurskampioenschap in 2023.
We weten nu dus dat het prijzengeld van de Formule 1 wordt uitgereikt aan de teams en niet aan de coureurs, dat dit voor 2023 naar verluidt 900 miljoen dollar is en dat de huidige verdeling tot en met 2025 vastligt. De manier waarop de totale pot verdeeld wordt, is onder te verdelen in verschillende categorieën.
Hamilton krijgt met 23.504 dollar per punt veruit het meeste geld per behaald punt, terwijl George Russell van deze tien coureurs het slechtst gecompenseerd wordt. De jongere van beide Britten krijgt per punt nog geen kwart van wat Hamilton mocht ontvangen. Verstappen mag per punt ruim 12.000 dollar bijschrijven.
Dat je als regerend wereldkampioen in de Formule 1 wel een aardig zakcentje kan verdienen is bij de meesten wel bekend. Max Verstappen sprokkelt in één jaar ongeveer 55 miljoen euro bij elkaar. Deze astronomische bedragen zijn veel hoger dan die van Lewis Hamilton, Sergio Perez of Charles Leclerc.
Verstappen verdient ruim $ 55 miljoen per jaar en is daarmee de bestbetaalde F1-coureur. Max staat tot eind 2028 onder contract.
Hoeveel kost een F1-auto? Het is niet bekend wat een Formule 1-wagen exact kost. Hedendaagse bolides worden namelijk niet te koop aangeboden. Red Bull heeft uitgerekend dat de productie van een auto ongeveer 15 miljoen euro kost.
Alleen toegewijde monteurs die echt van hun werk houden, kunnen de uitdagende levensstijl aan. Het salaris ligt tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar en dat staat in schril contrast met de enorme salarissen van de coureurs. Maar werken als Formule 1-monteur biedt een scala aan onbetaalbare voordelen.
Pérez krijgt enorme loonsverhoging bij Red Bull
Waar hij vorig jaar nog een basissalaris van zo'n 5 miljoen euro + een winstbonus van 3 miljoen euro opstreek, kan hij tussen 2022 en 2024 alleen al rekenen op een basisinkomen van 7 miljoen euro.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen.
Een flinke groei. Zijn vermogen werd in 2022 geschat op zo'n 120 miljoen euro en dit jaar ziet hij zijn bankrekening volgens het zakenblad met 30 miljoen euro stijgen. Zijn geschatte vermogen van 150 miljoen euro is in 2023 goed voor 428ste plek in de lijst.
Het raceteam van de energydrankjesfabrikant staat derde op de lijst met een waarde van 2.6 miljard dollar. Mercedes, dat van 2014 tot en met 2021 het constructeurskampioenschap wist te winnen, wint het van de Oostenrijkers met een waarde van maar liefst 3.8 miljard dollar.
Maar de verdeling van prijzengeld is in de Formule 1 nogal complex, stellen betrokkenen. Inkomsten worden verdeeld onder de teams, die volgens vaste percentages bedragen doorgeven aan de coureurs. Max Verstappen is met een inkomen van zo'n 64 miljoen euro per jaar momenteel de best verdienende Nederlandse sporter.
Max Verstappen zijn vermogen
In 2020 wordt het vermogen van Max Verstappen geschat op ongeveer 65 miljoen, daarmee zit Verstappen al in de top drie van rijkste sporters in Nederland, gezien zijn nog jonge leeftijd is dat zeer uniek. Het team van Red Bull Racing was afgelopen jaar extreem dominant in de Formule 1.
Inmiddels is tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen ook de best betaalde F1-coureur van het veld, met dank aan een flinke stapel bonussen. Lewis Hamilton krijgt bij renstal Mercedes weliswaar nog altijd het hoogste salaris, maar Max Verstappen verdiende dit jaar toch meer dan de Brit.
Naar verluidt mag George Russell bij het team van Mercedes ruim 5 miljoen dollar opstrijken.
Het gespecialiseerde werk van bandenwisselaars wordt gereflecteerd in hun salaris – met €300.000 op de salarisstrook staan ze hoog op de ladder binnen de pit crew. Monteurs verdienen daarnaast een solide €35.000 tot €70.000 per jaar, en als onderdeel van de pit crew kan dat bedrag nog een extra boost krijgen.
In 2023 verkocht Red Bull meer dan 12,14 miljard blikjes energiedrank, een stijging met 4,8 procent tegenover het jaar voordien. In 'bijna alle markten wereldwijd' was er sprake van groei, klinkt het. De omzet steeg met 9 procent tot 10,55 miljard euro. In 2022 waren de inkomsten nog met 24 procent toegenomen.
De gestegen kosten voor productie en marketing zorgden vorig jaar namelijk voor een lagere winst. De omzet steeg wel met een kwart, naar bijna 9,7 miljard euro. Red Bull verkocht 11,6 miljard blikjes energiedrank in 2022.
Een degelijke motorhelm kost je al gauw een euro of 300, een F1-helm wordt al snel duurder dan 20.000 euro. En coureurs gebruiken er gerust 15 per seizoen!
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...