Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Kosten koper (k.k.)
Dit betekent dat de notariskosten van de leveringsakte, de Kadasterkosten voor het inschrijven van de akte en de overdrachtsbelasting voor rekening van de koper zijn. De koper is dan ook degene die bepaalt welke notaris de overdracht gaat verzorgen.
Onder deze 'leveringskosten' vallen alle kosten die verbonden zijn aan opzoekingen en/of documenten die nodig zijn om het goed te kunnen of te mogen verkopen. Denk hier bijvoorbeeld aan de kosten van een bodemattest, een energieprestatiecertificaat, de kadastrale legger of een elektrische keuring.
Gemiddelde notariskosten bij het kopen van een huis
Bij een hypotheek van 250.000 euro liggen de notariskosten gemiddeld rond 1.000 euro. Een nieuwbouwwoning koop je 'vrij op naam' (v.o.n.). De notariskosten voor de eigendomsoverdracht en de BTW zijn dan bij de koop inbegrepen.
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster. Want ook uw hypotheek zal in het Kadaster moeten worden ingeschreven.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
(Eerste schijf hoogste percentage, laatste schijf laagste). Je betaalt gemiddeld tussen de 0,5% en 2% van je lening aan het ereloon. Dus voor een bedrag van € 200.000 betekent dit dat je € 914,20 + 21% btw betaalt. Je betaalt ook administratieve notariskosten bovenop de lening die tussen de € 700 en € 1000 bedragen.
Een notaris maakt bij aankoop van een woning twee akten op. Eén is de akte van levering en de andere is de hypotheekakte. De akte van levering wordt ook wel transportakte, leveringsakte of overdrachtsakte genoemd. Uitgangspunt van deze akte van levering is de eerder gesloten koopovereenkomst.
De koopakte is de overeenkomst van de verkoper met de koper van een huis bij het sluiten van de koop. Een koopakte en akte van levering zijn dus niet hetzelfde, maar in beide akten staat bijna altijd dezelfde inhoud. Daarom wordt de ingeschreven akte van levering soms koopakte genoemd.
De kosten die de notaris maakt voor een leveringsakte of een koopakte zijn helaas niet aftrekbaar.
Ereloon van de notaris
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
De kosten voor het opmaken van de notariële akte bij een verkoop zijn ten laste van de koper. Het gaat meer bepaald om drie soorten kosten: de fiscale kosten (registratierechten en/of btw), het ereloon voor de notaris en de diverse aktekosten.
Sinds 1 januari 2018 is het niet meer mogelijk om een huis te kopen zonder eigen inleg. Dit omdat er sinds die datum nog maar 100% van de koopsom gefinancierd mag worden. De bijkomende kosten betaal je dus uit eigen zak.
Het salaris van een Notaris begint bij € 3200 per maand.
Notarissen hebben in 2019 circa 140.000 tot 150.000 euro aan inkomen gehaald uit hun kantoor. De advocaat-partners of zelfstandige advocaten die meededen aan het onderzoek, incasseerden gemiddeld 90.000 euro.
De hoogte van het salaris varieert van €4.000 tot €10.000 bruto per maand, gebaseerd op een 36-urige werkweek.
De overheid bepaald de honoraria van de notaris. Elke notaris is dus even duur. Wanneer de verkoper en koper verschillende notarissen gebruiken, of wanneer je onderweg van notaris verandert, blijven de notariskosten toch hetzelfde.
Met een eigendomsakte of eigendomsbewijs wordt een akte van levering bedoeld. Met het inschrijven van de akte van een woning bij het Kadaster krijgt de koper eigendomsrecht, en is daarmee eigenaar van de woning. De akte van levering is bij het Kadaster op te vragen.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Het gaat bijvoorbeeld om: registratierechten (successierechten, verkooprechten, schenkingsrechten, ...), btw, kosten voor de hypothecaire formaliteiten en recht op geschriften.
Heb je nood aan persoonlijk advies? Dan maak je best een afspraak met een notariskantoor. Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding.