Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (omgerekend zo'n 11.700 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
De prijs voor een 40ft zeecontainer is afhankelijk van of je deze bij ons huurt of koopt. Een 40ft zeecontainer kun je al huren vanaf €6,- per dag! Mocht je de 40ft container willen kopen dan hangt de prijs af van de kwaliteit van de container.
20ft Zeecontainer | €119,- Transport | CBOX containers.
Importeren uit China
De kosten die de pakketdiensten rekenen voor de inklaring liggen vast en zijn onafhankelijk van de waarde van uw bestelling. PostNL rekent 13,00 euro. EMS rekent 17,50 euro en UPS rekent 2,5% van de waarde (met een minimum van 10,50 euro).
Douanekosten in vrijhandelszone
Zodra je buiten de EU bestelt, moet je bestelling wel doorheen de wondere wereld van de grenscontrole. Voor elke zending waarvan de waarde lager ligt dan 22, moet je vanaf 1 juli 2021 bijkomende kosten betalen. Dat heeft de Europese Unie beslist.
Pas vanaf 22 euro betaal je 21% BTW. Is je zending meer waard dan 150 euro dan komen er naast de BTW ook nog eens invoerrechten bij. In de meeste gevallen bedraagt dit 3 – 4% van de totale waarde. Niet alle pakketten worden gecontroleerd: de douane haalt er steekproefsgewijs pakketjes uit.
Bij import van goederen uit China worden douanekosten berekend. Voor de invoer van goederen in de EU doe je een elektronische aangifte ten invoer bij de Nederlandse Douane. Een douane-expediteur kan deze aangifte voor je bedrijf regelen, zeker als je hiermee geen tot weinig ervaring hebt.
Wat kan ik doen om Inklaringskosten en BTW te voorkomen? Om er zeker van te zijn dat jij geen BTW of inklaringskosten hoeft te betalen zorg je dat de totale waarde van jouw bestelling onder de 22 euro ligt. Gaat het om meerdere producten, splits de bestelling dan zoveel mogelijk op.
Wil je een zeecontainer plaatsen en vraag je je af of je een vergunning nodig hebt? Op eigen terrein is het altijd toegestaan om een zeecontainer te plaatsen. Hiervoor heb je geen vergunning nodig.
Een zeecontainer is niet geschikt om zomaar in te graven, zijn niet waterdicht en hoewel je best een inschatting kunt maken of het sterk genoeg is, zal de gemeente gewoon een snoeiharde berekening willen zien dat het goed is.
Een houtcontainer kunt u al vanaf €189,99 huren. Een grond container is tijdelijk beperkt leverbaar vanwege PFOS en PFAS. Heeft u een groenafval container nodig? Dan kunt u deze huren vanaf €178,99.
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Zeecontainers zijn er ook al te weinig. Aan het begin van de coronacrisis raakte het vervoer van en naar China, waar veel producten en onderdelen voor Europa worden gemaakt, ontregeld. Havens sloten en zeecontainers kwamen op andere plekken terecht dan gebruikelijk. Veel containerschepen werden uit de vaart gehaald.
Het herstel van de wereldhandel dat halverwege 2020 sneller inzette dan verwacht zorgde voor een capaciteitstekort in het zeetransport. Daardoor stegen de prijzen van zeecontainers fenomenaal: van pak 'm beet 2000 dollar (1700 euro) per stuk in november 2020, tot bijna 14.000 dollar deze maand.
De meest populaire vorm van vervoer in China is het reizen per trein. Het is namelijk een erg goedkope en comfortabele manier om van bestemming naar bestemming te reizen. Veel locals kunnen zich de prijzen van vliegtickets net niet veroorloven en dan blijft de trein over.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Transport per container of zeecontainer is een zeer efficiënte manier van transport van goederen. Containers met goederen kunnen eenvoudig via weg, water en spoor worden getransporteerd zonder dat de goederen telkens opnieuw gelost en geladen hoeven te worden.