Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
Gratis als je met de SEO specialist verder gaat. €25 – €50 per uur voor een freelancer. €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau. €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau.
Kostenindicatie SEO onderzoek
Tussen de € 500,- en € 3.000,- euro (eenmalig). De kosten zijn afhankelijk van hoe groot het SEO onderzoek is.
Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
De voordelen van SEO
Werken aan SEO heeft een aantal voordelen ten opzichte van SEA. Hogere posities in de zoekmachine resultaten leveren ook op de lange termijn meer verkeer op. Dit verkeer blijft komen, want hoe beter je website het doet, hoe beter de posities worden.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Het bedrijf Ahrefs plaatste een poll op LinkedIn en Facebook en vroeg aan duizenden online marketeers en website-eigenaren hoe lang het duurt voordat er SEO-resultaten zichtbaar zijn. 45,6% stemde 3-6 maanden, 21,1% vinkte 6-9 maanden aan en 17,1% koos voor de optie 12+ maanden.
Junior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.500 en 3.125 euro bruto per maand; Medior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.975 en 4.024 euro per maand; Senior SEO specialist met ruime ervaring: gemiddeld tussen de 3.825,- en 4.500 euro bruto per maand.
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
SEO content schrijven hoeft echt niet moeilijk te zijn. Welke vragen krijg jij bijvoorbeeld van jouw klanten of websitebezoekers? Bekijk dan of je vanuit deze vragen een blog kunt schrijven. Doe een (kort) zoekwoordenonderzoek naar het onderwerp en gebruik deze zoekwoorden in de tekst.
Wat een zoekwoordenonderzoek dan kost, dat ligt er een beetje aan in wat voor branche je zit, in wat voor niche je zit en hoe groot of hoe klein het is. Maar ga uit van een prijs tussen de 250 en de 2500 euro.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Yoast geeft als algemene richtlijn dat je SEO-tekst minimaal 300 woorden moet zijn. Die 300 woorden zijn nog aan de voorzichtige kant. Zoekmachines zijn namelijk dol op lange teksten. Uit verschillende studies blijkt dat lange SEO-teksten het een stuk beter doen in de zoekresultaten.
In het kort betekent het: alle activiteiten die eraan bijdragen dat Google jouw website kan vinden en deze op een zo hoog mogelijke positie toont in de organische zoekresultaten. SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising.
SEO-tools zijn softwareprogramma's die gemaakt zijn om de zichtbaarheid en positie van websites in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Deze tools helpen bij het optimaliseren van de website op de drie pijlers: content, techniek en autoriteit om hoger te scoren in de zoekresultaten.
Met SEO zorgen we voor langdurige en blijvende posities in Google. Dat levert jou een stabiele stroom aan bezoekers op. Je weet wat je uitgeeft en wat het je oplevert zonder dat je afhankelijk bent van stijgende advertentiekosten per klik.
SEO-tools zijn extensies of bepaalde software die waardevolle inzichten geven over wat mensen zoeken en hoe je met jouw website beter kan scoren in de zoekresultaten. SEO verbeteren zorgt voor meer verkeer naar je website en is dus van groot belang. Tools helpen je bij de inzet of verbetering van jouw SEO.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
Welke doelstellingen jouw bedrijf ook heeft, SEO helpt je verder! SEO is een veelzijdig kanaal, waar je op korte, middellange en lange termijn veel plezier van zal hebben. Door bijvoorbeeld meer organisch zoekverkeer aan te trekken, kan je ervoor kiezen om minder te investeren in betaalde kanalen, zoals Social Ads.
SEO is een belangrijk onderdeel van een online marketingplan wanneer je met succes je producten en diensten online wilt verkopen. Met SEO verbeter je namelijk het online verkeer en daarmee ook waarschijnlijk de conversie.