Wat kost radioreclame? Radioreclame kost tussen de €1.500 en €12.500 voor 1 week adverteren op een Nederlandse radiozender. Dat is het korte antwoord. Het lange antwoord is dat het bedrag afhankelijk is van het aantal reclameseconden of spots per dag en het bereik van de radiozender.
Kosten radioreclame op Qmusic (tarieven indicatie)
De kosten van 5 werkdagen lang adverteren met radioreclame op Qmusic bedraagt ca. € 11.000 euro. Hiervoor gaan we uit van een gemiddeld seconden tarief van € 44,- met een radiospot die 10 seconden duurt en 5x overdag op Qmusic wordt uitgezonden.
De Ster (Stichting Etherreclame) verkoopt de reclames voor de publieke omroep. De Ster mag niet meer dan 10% per jaar van de totale zendtijd vullen met reclame. Dit percentage wordt de komende jaren afgebouwd naar maximaal 5%. Dagelijks mag dit niet meer dan 15% zijn.
Radioreclame is heel geschikt om een merk te introduceren of merkbekendheid te vergroten. Bovendien is radio een prachtig medium om een merkimago op te bouwen. Met een herkenbaar concept kun je een merk via radio écht laden. Adverteren op de radio zal je merk vleugels geven!
Allereerst duren de meeste radiospot tussen de 10 en 30 seconden; 20 seconden is dus gemiddeld. Wanneer je reclame langer dan 30 seconden zou duren, stop je waarschijnlijk teveel informatie in de boodschap. Dit verslapt de aandacht van de luisteraar.
Nederlandse radiozenders verkopen doorgaans radioreclame in 5 seconden eenheden. Daarom zijn radiospots dus vaak precies 5, 10 of 20 seconden. Voor radioreclame van 22 seconden moet namelijk 25 seconden worden afgerekend, vandaar dat adverteerders er goed aan doen om precies binnen de gewenste tijd uit te komen.
Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld €3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje laten vertonen op een moment dat er veel kijkers het spotje te zien krijgen kunnen de kosten oplopen tot ongeveer €40.000 tot €50.000,-.
Wat kost de productie van TV reclames? De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt.
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.
Het plaatsen van een tv aan de muur kost tussen €162 en €366 en gemiddeld €264. De kosten lopen meestal uiteen van €100 tot €600 , hoewel je al klaar kunt zijn voor €80 en bij een ingewikkelde klus €1.150 kunt betalen.
Om online te adverteren zullen de advertentiekosten tussen de €250,- en €1.500,- per maand liggen. Afhankelijk van de omvang van de campagne, de concurrentie op de zoekwoorden en de sector van het bedrijf kunnen deze kosten natuurlijk oplopen. Naast de advertentiekosten zijn er de opstart- en onderhoudskosten.
Qmusic heeft met ruim 2,8 miljoen luisteraars per week het hoogste aantal luisteraars van alle radiozenders.
Als klein of middelgroot bedrijf wil je natuurlijk ook gebruik maken van social media campagnes of adverteren. Het creëren en lanceren van een effectieve campagne die zijn doel bereikt vraagt om een financiële investering. De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand.
Wil je tijdens de kerst een tv reclame op RTL 4 in de vorm van een billboard of cromo? Dan kun je rekenen op een investering van €40.647,50. Hierbij gaat het om een filmpje van 5 seconde met een looptijd van 16 dagen.
Er zijn geen officiële uitspraken gedaan over hoeveel een commercial uitzenden tijdens Super Bowl LVI kostte, maar de schattingen zijn zo'n 6,5 miljoen dollar voor een reclame van 30 seconden. In 1967, tijdens de eerste Super Bowl, kostte zo'n spotje nog 37.500 dollar.
Adverteren op instagram kosten.
De Instagram advertentie kosten liggen op dit moment tussen de € 1,26 en € 6,30 per duizend weergaven. Als je het Instagram advertentie link type kiest, betaal je tussen de € 0,10 en € 2,00 per klik. De Instagram adverteren kosten kunnen dus verschillen per type advertentie.
Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.
Een gemiddeld persoon ziet per dag ruim 300 reclame-uitingen voorbij komen. Reken je verpakkingen van producten mee, dan zit je al op 1.500 logo's en reclames per dag.
Adverteren Facebook kosten
De gemiddelde kosten van Facebook adverteren liggen tussen de 0,005 en 2 euro. Let op: Bovenstaande kosten zijn slechts een indicatie van de kosten voor campagnes gericht op merkbekendheid, betrokkenheid, verkeer naar je website of een download.
Uit grondig onderzoek naar tientallen jaren radioreclame blijkt dat radioreclame keer op keer per bestede euro een grotere invloed uitoefent dan tv-reclame. Kortom, radioreclame is en blijft een effectieve marketingtool voor veel adverteerders.
Qmusic is opnieuw het best beluisterde radiostation in Nederland. De zender pakte in de periode mei - juni 13,1 procent marktaandeel in de brede doelgroep van tien jaar en ouder. In dezelfde periode vorig jaar was NPO Radio 2 nog de grootste zender, met 12,1 procent marktaandeel.
NPO Radio 2 blijft met 12,5 procent marktaandeel de grootste radiozender in Nederland. Dat meldt NLO op basis van de luistercijfers van april en mei in de algemene doelgroep.
Qmusic is voor het eerst met ruime cijfers marktleider. In de meetperiode over augustus en september scoorde de zender een marktaandeel van 11,9 procent en gaat daarmee NPO Radio 2 voorbij, meldt Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
Kosten & tarieven advertentie in de Telegraaf
Een commerciële advertentie in de Telegraaf van 1 pagina kost €27.000.