Een op de vijf vrouwen komt de deur niet uit zonder een laagje make-up. 45 procent gaat wel eens zonder make-up de straat op, maar doet dat liever niet. Slechts 8 procent van de draagt nooit make-up en maar 5 procent zit lekker in haar vel zonder.
Dagelijks make-up, zelfs naar de supermarkt
Bijna alle Nederlandse vrouwen dragen make-up: 88,3% van de ondervraagden doft zich af en toe op. 42,3% van de Nederlandse vrouwen piekert er zelfs niet over om het huis te verlaten zonder make-up. Zij maken zich dagelijks op, ongeacht wat er op de dagplanning staat.
Van de vrouwen die make-up dragen (75% van alle vrouwen) draagt 80 procent iedere dag make-up.
AMSTERDAM - Uit recent onderzoek in Groot-Brittannië is gebleken dat de gemiddelde vrouw in heel haar leven 9000 euro aan make-up uitgeeft. Vanaf 16-jarige leeftijd begint een vrouw met het kopen van make-up als mascara, foundation en lippenstift.
Een dikke laag foundation kan zelfs de ergste plekjes camoufleren. Maar hoe (on)gezond is foundation voor je huid? Ruim drie kwart van de Nederlandse vrouwen gebruikt make-up, waarvan 80 procent dagelijks. De omzet in cosmeticaland is ruim 3 miljard euro per jaar.
Uit een onderzoek uit 2008 komt naar voren dat vrouwen om twee hoofdredenen make-up dragen: om te maskeren en om te verleiden. Toch is het persoonlijk voor iedereen of, hoe en hoeveel make-up je draagt.
Op de vraag hoe vaak make-up wordt gebruikt, antwoordde 52 procent met 'regelmatig', terwijl 21 procent aangaf het elke dag te dragen. Vooral concealer (71 procent), lipgloss (64 procent) en eyeliner (49 procent) zijn populaire beautyproducten. Mascara en bronzer volgen met respectievelijk 31 procent en 18 procent.
Amerikanen geven gemiddeld $ 1.754 per jaar uit aan schoonheidsproducten. Schoonheid zit in de portemonnee van de toeschouwer. Over het algemeen zegt 75% van de Amerikanen dat schoonheidsproducten, cosmetica en diensten belangrijk voor hen zijn — en ze zijn bereid om veel geld uit te geven aan deze items. Gemiddeld geven consumenten $ 1.754 per jaar uit aan deze producten.
Boodschappen bestaan niet alleen uit eten en drinken. Ook spullen als tandpasta, shampoo, gel, make-up, wasmiddel en schoonmaakspullen vallen hieronder. Volgens het Nibud geven jongeren gemiddeld € 33,- per maand aan persoonlijke verzorging uit.
Het is echt aan te raden om te wachten met foundations en concealers totdat een meisje rond de 15 is. De reden hiervoor is ook het reinigen van de huid. Jongere kinderen zijn meestal niet erg routinevast. Het dagelijks schoonhouden van de huid schiet er makkelijk bij in, waardoor zich huidproblemen kunnen voordoen.
Mascara is razend populair. Zo'n 65% van de vrouwen gebruikt het en bij de helft is mascara het meest favoriete product.
Poriën 'krimpen'
Als je make-up draagt, kan je huid het vochtgehalte minder goed in balans houden. Daardoor wordt er extra talg aangemaakt, waarmee je poriën verstopt kunnen raken. Daardoor lijken ze groter. Als je de huid dus laat ademen door make-up (een tijdje) te skippen, lijken je poriën op den duur kleiner.
Ondanks historische precedenten die het tegenovergestelde beweren, beginnen de make-upverkopen te dalen . Gegevens van NIQ laten zien dat de totale make-upverkopen met 1 procent zijn gedaald van januari tot en met oktober 2024, waarbij de neergang vooral in de laatste 12 weken van die periode versnelde.
Voor mannen geldt dat verschil niet. Mannen hoeven dus simpelweg geen make-up te dragen omdat ze beoordeeld worden op wat ze kunnen, niet op hoe ze eruit zien. En het is tijd dat we dat ook bij vrouwen gaan doen.
Volgens het NIBUD is het slim om zo'n 10 procent van je netto maandinkomen te sparen. Dat is de manier om een buffer op te bouwen. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) ligt het modaal inkomen in 2024 op 44.000 euro bruto per jaar, of ongeveer 2900 euro netto per maand.
Millennial-vrouwen zijn de gebruikersgroep die de meeste schoonheidsproducten koopt: 38%.
Volgens Nano is de vraag naar schoonheidsproducten met 20% gestegen op jaarbasis, vergeleken met Q1 2023 en 2022. En Statista meldt dat Gen-Z'ers gemiddeld meer dan $ 2.000 per jaar uitgeven aan schoonheidsproducten. Maar met al dit enthousiasme komt ook een keerzijde: het raakt hun portemonnee hard en sommigen raken zelfs in de schulden.
Een historische daling, schreven veel Amerikaanse kranten over de nieuwe cijfers waaruit blijkt dat Amerikanen een korter leven wacht. De gemiddelde Amerikaan kon in 2019 nog rekenen op bijna 79 levensjaren.
Uit een recent onderzoek bleek dat 72% van de Amerikaanse mannelijke consumenten tussen de 18 en 34 jaar een vorm van make-up gebruikt . Hoewel het aantal mannen dat make-up draagt is toegenomen, heeft dat niet veel effect gehad op hoe de maatschappij het fenomeen "jongens in make-up" ziet.
Mascara is waarschijnlijk het meest gebruikte cosmetica product onder vrouwen. Er zijn allerlei soorten mascara's te koop: voor vollere wimpers, langere wimpers en zelfs mascara's die de wimpers beloven te krullen.
1. L'Oréal . L'Oréal is sinds 1909 een gigant in de huidverzorgingsindustrie en heeft zichzelf gevestigd als wereldleider in cosmetica en schoonheid. In 2023 behaalde het merk een omzet van ongeveer $ 44,5 miljard, waarbij huidverzorging goed was voor bijna 40% van de wereldwijde cosmeticaverkopen.
De lockdown heeft de No Make-up-beweging een stevige boost gegeven. Dat blijkt uit een enquête. Drie jaar geleden droeg 42 procent van de vrouwen dagelijks make-up, vandaag is dat nog maar 21 procent. Tot die bevinding kwam studiebureau Ifop in opdracht van Slow Cosmetique, na een bevraging van 3018 Franse vrouwen.