Let op: De Spaanse namen van benzine en diesel lijken erg op elkaar: gasolina is benzine en gasóleo is diesel.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
E5 = benzine met 5% biobrandstof. E10 = benzine met max. 10 % biobrandstof. B7 = diesel met 7% biobrandstof.
Spanje - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 1.92 (Euro), met een minimum van 1.80 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 2.08 (Euro) op 20-juni-2022.
Goedkoop tanken
Benzine en diesel zijn in Spanje gewoonlijk goedkoper dan in Frankrijk. In Spanje kan over het algemeen het goedkoopst worden getankt bij de tankstations die zijn verbonden aan grote supermarkten, bij tankstations op industrieterreinen en op het platteland bij tankstations van coöperaties.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De stof is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Misschien heb je het al gemerkt, maar bij de benzinepomp hebben benzine en diesel nieuwe namen gekregen. Deze wijziging komt voort uit een Europees beleid.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
De standaard diesel is van prima kwaliteit en uw auto zou daar dan ook prima op moeten kunnen lopen. In de premiumdiesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van de brandstof verbeterd en vervuiling wordt tegengeggaan. Tevens zien we vaak dat het verbruik op premiumdiesel beter is.
Niet iedere motor is geschikt voor pure biodiesel (B100). Dieselauto's die voor 1996 gebouwd zijn, kunnen deze brandstof zonder problemen gebruiken. Nieuwere dieselmotoren moeten een klein onderdeel van de motor laten vervangen om 100% biodiesel te kunnen gebruiken.
De nieuwe namen zijn B7, E5 en E10. Dat zijn de nieuwe Europese namen voor diesel, Euro 98 en Euro 95. LPG blijft overal gewoon LPG heten. Waterstof wordt H2, dat is alvast voor in de toekomst.
DIESEL PLUS
Hoogwaardige, technologische dieselbrandstof, geschikt voor elk type dieselmotor. Bevat multifunctionele additieven die uw motor of dieselpomp beschermen en schoonmaken.
E10 is vernoemd naar de 10 procent biobrandstof die erin zit. Vanaf 2020 is dat verplicht in alle benzine. In Nederland zit volgens branchevereniging BOVAG er nu vaak nog maar zo'n 7 procent biobrandstof in, maar dat wordt stapsgewijs opgevoerd. Om iedereen er nu al aan te laten wennen, gaat het E10 heten.
Tips route via Route du Soleil (A75 route)
Je bent ongeveer qua kosten €114. - (met caravan €166) aan tol kwijt en €202 aan benzine. Samen is dat €316 voor alleen de heenreis.
Spanje heeft nog relatief weinig tolwegen. Van de 12.000 kilometer snelweg van de Spaanse staat, zijn er 2000 kilometer tolweg. De regio's hebben 5200 kilometer autosnelweg, waarvan er 500 kilometer tolweg zijn. Spanje moet van de EU voor 2024 een plan hebben om de autosnelwegen te financieren.
In de (grote) Spaanse benzinestations wordt dit dan: Repsol: benzine/gasolina Efitec 95 en Efitec 98 worden E10. Repsol: diesel/gasoil Diesel e+ en Diesel 10 worden B7. Cepsa: benzine/gasolina Star 95 en Optima 95 worden E5, Optima 98 wordt E10.
In deze naam staat SP voor Sans Plomb (loodvrij), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een mengsel van 10% bio-ethanol. De normale Euro 95 (E5) is direct beschikbaar buiten de snelwegen. Loodvrij Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is direct beschikbaar. Bij BP wordt deze benzine Super Green genoemd.
ED95 is 95% bio-ethanol wat gebruikt wordt voor voornamelijk vrachtvoertuigen. Hiervoor is een aanpassing aan de motor noodzakelijk. Momenteel verkoopt OG nog geen ED95. Echter zal dit altijd zo lokaal mogelijk ingekocht of zelf geproduceerd worden.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.